søndag 18. mars 2018

Avslappet forhold til å så

Jeg pleier å så mye, spiselig og sommerblomster for det meste. Men, jeg har et ganske avslappet forhold til når det skal skje. I dag har jeg sådd en omgang, kunne sikkert ha ventet lenger, men det skal passe i forhold til når jeg har tid også. Neste og siste omgang med såing blir ikke før over påske.
Her har jeg sådd frø fra paprika kjøpt i butikken. I år har jeg kjøpt en pose frø av sorten California Wonder, som jeg ikke vet noe om. Det er sjelden paprikaen rekker å bli rød her, selv i drivhus, den grønne pleier jeg å legge i fryseren og bruke i gryteretter etc. I tillegg har jeg sådd salat, asiatisk kål, reddiker, vinterportulakk, grønnkål, dill og persille.
En av sommerblomstene jeg pleier å så, til tross for at de kan bli sneglemat, er Nemesia. Jeg har tatt frø av denne, som her står sammen med en Pelargonia Platinum. Riktignok i hver sin krukke. I tillegg har jeg sådd blant annet klatreløvemunn, hvit løvemunn, rød prydtobakk, isop, lewisia og stemorsblomst. Det var jo en veldig våt sommer i fjor, så det er ikke alle jeg er helt sikker på om jeg har klart å ta levedyktige frø fra. Den hvite løvemunnen og den røde prydtobakken blir jeg veldig overrasket om det blir noe av. Lewisia er første gang jeg sår, så er litt spent på den. 

Her er en annen Nemesia ssammen med lammeøre, dette er noen år siden, den gang gikk det an å ha den i bedet, nå må den i krukke. 
Jeg ser på hagegrupper på fb at veldig mange sår utrolig tidlig. Det forstår jeg ikke poenget med, selv om en har tilleggslys. Unntaket er potter som kan settes ut, og som starter spiringen når været er der. En kan ikke plante ut noen steder (tror jeg) før første halvdel av mai, og det er tidlig, risikoen for at plantene skal bli ødelagt er stor. Ellers har det vært kaldt, men nydelig vær her i dag. Vi har hatt en ny periode med ned i elleve minus, så det ser kanskje ikke helt bra ut for noen av plantene som står i utestuen, men sånn er det. Det er mye tele i bakken, så det går nok en stund før det blir gjort noe i hagen. Ha en fortsatt fin søndagskveld, og en fin ny uke.

22 kommentarer:

  1. Koselig å pusle med såing :) Sår bare de som trenger la-ang utviklingstid tidlig. Så går det i puljer utover, til det plutselig er for sent. God søndag kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tiden går fort nå. Mye jobb med såing, men gøy er det :)

      Slett
  2. Hei, Ingeborg. Det med såing er ikke alltid så lett. Jeg sår chili og paprika allerede rundt nyttår, for de vokser så uendelig sakte. Nå har jeg sådd ett tomatfrø som har spirt og ett agurkfrø. Da kan jeg få tidlig avling på dem, mens jeg venter noen uker før jeg sår flere. Et par store planter har jeg plass til inne, men det kan bli overfylt med mange store planter som venter på st det skal bli varmt nok ute. Nå får vi håpe frosten tar slutt snart, ellers er det mye som sannsynligvis vil fryse bort. Ha en fin ny uke. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så smart å så litt tidlig, og resten senere. Gelder meg til neste år når drivhuset er i drift igjen. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Fornuftigt at have et afslappet forhold til såning, vi når det nok. Noget kan også komme så tidligt i vækst at det tror forsommeren er efterår og går for tidligt i blomst.

    God fornøjelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har aldri opplevd at noe blir sådd for sent, men for tidlig det vises fort :)

      Slett
  4. Jeg har sådd litt forskjellig. Det passet så godt å gjøre det i vinterferien. Jeg bruker vinduskarmene til spirene. Jeg sådde noe før vinterferien også, men spede spirer og influensa var ingen god kombinasjon. Klarte å redde ei blodbegerspire som jeg passer godt på nå :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sår bare det som kan settes ut så tidlig, generelt sett sår jeg en runde før påske og en etter. Syns det holder, for blodbeger også. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg.
    Jeg sår tidlig bare det som Må såes tidlig - som chili og paprika. Ellers er jeg også ganske sen. Rett og slett fordi jeg kan plante ut så sent og drivhuset blir så smekkfullt. Koserli er det nå hvert år!
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er koselig å så. Jeg syns jeg er tidlig når jeg sår paprika nå :) :)

      Slett
  6. Jeg sår bare blodbeger så tidlig som i januar,for de behøver så lang tid på seg. Ellers er mars bedre tidspunkt for de fleste.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig, men jeg pleier ikke å så blodbeger før nå heller, har hendt jeg har sådd den i april også :)

      Slett
  7. Hej Ingeborg!
    Jag väntar också innan jag börjar så. Paprikan har jag sått tidigt och en del perenner som är ute i snön. Tomat och gurka gror så snabbt så jag brukar vänta med dem. Sådde en Vädd för några dagar sedan, och den tittar redan fram.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ordet vädd har jeg ikke hørt før, måtte google :)

      Slett
    2. Scabiosa, Japansk Vädd.

      Slett
    3. Ja, veldig flott ser jeg. :) Jeg har bare en scabiosa, tror jeg, en lav blå.

      Slett
  8. Hei Ingeborg.
    Har sådd litt, men tar det ganske med ro. Det er planter som bruker lang tid for å spire. Har ikke så mye plass. Mange blir sådd direkte ut. Nå må vi snart få litt varme, slik at snøen smelter. Fin uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag blåser det stivt her og er iskaldt ute, bakken er steinhard. Håper det blir varmere snart. :)

      Slett
  9. Hei!
    Jeg har sådd noe, men forsøker å holde igjen.
    Nå håper jeg virkelig på våren.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg også, en kan fort bli for ivrig. Greit å porsjonere ut litt også, for å få plass til alt. :)

      Slett
  10. Nemesia er flott, tror ikke jeg har sådd den før.Jeg har priklet om noen cosmos, og sådd litt i dag også. Har jo plass til en del i drivhuset, men hva med resten .. ? Får gi bort og selge en del. Kan snart åpne gartneri, tror jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det blir fort mye, gøy å så. Skal så siste rest om en ukes tid, tenker jeg. :)

      Slett