mandag 21. desember 2015

Urter og jul

Timian og rosmarin er gode urter å bruke i julematen. I går laget Hald Stangekylling stuffet med løk, timian og rosmarin fra hagen. Det manglet bare epler og svisker så var julen der. I hvert fall nyttårsmaten. På julaften blir det som vanlig pinnekjøtt her. Jeg har også sett rosmarinkvister brukt i store juledekorasjoner, men produksjonen må nok være litt større enn hos meg hvis jeg skulle hatt nok til det.

Denne rosmarinen som heter foxtail kjøpte jeg fra Grønsfjord Staudegartneri på et hagelagsmøte sist vår. Jeg har tidligere hatt rosmarin som har overvintret flere år, men denne passer jeg litt ekstra godt på. Den står i en krukke i utestuen, den tåler litt kuldegrader, men blir det for kaldt er det enkelt å ta den inn. For sikkerhets skyld har jeg også tatt noen stiklinger som jeg håper skal klare seg gjennom vinteren.

Rosmarin er en flott urt som kanskje blir brukt litt for lite i matlagingen, siden den er så sterk i smaken. Vanligvis brukes den til retter av lam og får, men den er super til kylling også. I tillegg kan den brukes til forkjølelseste, og også i badevannet. 

I milde vintre holder timianen seg ofte grønn gjennom hele vintersesongen her. Den er flott å bruke til matlagingen. Jeg bruker ganske mye timian, syns det passer til det meste, og om vinteren gir den litt ekstra motstand mot forkjølelse.  

Timian er lett å dyrke, men vil ikke ha det for vått. Timian skal være herdig i hele landet. Dette er en urt som kan brukes selv om den blomstrer.

Her er huset i ferd med å bli ryddig, juletreet er nesten ferdig pyntet. Jentene er kommet hjem på besøk. Det ser til og med ut for at det kan bli litt vær til å være ute i hagen. Og hvis ikke fikk jeg akkurat en frøkatalog til litt inspirasjon i posten. Jeg ønsker alle en fin jul, med eller uten snø.

22 kommentarer:

  1. Lurt å sette rosmarinen i litt varmere omgivelser.
    Jeg syntes vår var så flott der den sto i juledekorasjonen ute, men nå har den dessverre sagt takk for seg:-( Bruker den faktisk endel)
    Ha en riktig god jul !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, selv om den tåler litt kulde er det ikke noen vits å ta noen risiko. Og når den står i krukke tåler den jo mindre enn hvis den er plantet i jorden. :)

      Slett
  2. Jeg tok sjansen på å la de overvintre ute i fjor, og det gikk fint. Så jeg prøver igjen, for vi har så milde vintre her ute på øyene. Jeg bruker litt Rosmarin til matlaging, og veldig mye timian. For den kan som du sier, brukes til det meste. Ha en riktig fin jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tar også sjansen, men står klar til å flytte den inn om nødvendig.:)

      Slett
  3. Hei!
    Rosmarin har jeg forsøkt å overvintre inne, men det gikk dessverre ikke. I Kew Gardens i London så jeg ganske store busker. Kjempefine.
    Timian går fint. I våres kjøpte jeg sitrontimian, håper den klarer vinteren.
    Riktig god jul! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir litt misunnelig på det engelske hageklimaet av og til.:)

      Slett
  4. Ha en riktig god jul, Ingeborg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Rosmarin er en super urt. Vi bruker den mye, og timian. Som jeg høster av hele året om den ikke snør ned. Ingen fare for det denne vinteren så langt iallefall.
    Riktig god jul til deg!

    :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, her pleier vi å spøke med at temperaturen er lik jul og st hans, og i år stemmer det. God Jul!

      Slett
  6. Flott at du kan bruke urter som står ute hele året. Det må være litt enklere å få de til da, for inne trives de ikke.

    God jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er greit med alt som kan brukes gjennom vinteren. Foreløpig er det ikke særlig vinterlig her. God jul!

      Slett
  7. To av mine favoritter dette!
    Så gode å bruke til så mangt...også julemat:)
    Ønsker deg en god jul og takk for et flott bloggår:)

    SvarSlett
  8. Svar
    1. Og en god jul har det vært så langt, i dag har det til og med vært opphold, vindstille og gløtt av sol. God jul til deg og.

      Slett
  9. Hei! sikkert fort gjort å glemme å bruke av egne urter sånn midtvinters. Ønsker gledelig jul, med eller uten rosmarin! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fort gjort å ikke gidde og gå ut i mørket. Felize Navidad.

      Slett
  10. God jul! Fine og inspirerende bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, god jul til deg og. I dag har det til og med vært litt julestemning her med litt frost.

      Slett