lørdag 8. juni 2024

Stauder og litt til

Hva skulle vi gjort uten stauder, som kommer igjen år etter år og som utgjør blomstringsbasisen i mange hager. I hvert fall i min. 

Innerst på parkeringsplassen går det i skygggetålende stauder som Hosta, Storkenebb og Marikåpe. Alt står i krukker og en tønne. 

Akeleier er en stor del av hagen på denne tiden, her en blå og hvit. Denne blomstrer ganske lenge ellers er jeg kjapp til å klippe ned etter blomstring. 

Denne står i samme bed, men litt mer skyggefullt, sammen med en stor bregne. 

Her er det mer sol, denne akeleien var en del av en frømix, og har stått her i mange år. Bak til høyre en Akeleiefrøstjerne. 

Enda en Akeleiefrøstjerne, en rosa Storkenebb, og foran løkplanten Allium Bulgaricum. 

Jeg tror dette er en rosestorkenebb, som jeg også har flere av både i lysere rosa og hvitaktig. Lukter ikke kjempegodt, men er veldig fin og dekorativ på denne tiden. 

Nå har peonene begynt å blomstre, dette er Nellie Shaylor. 

Og akkurat den dagen Nellie åpnet de første blomstene sine kom det flere skikkelige haglebyger, heldigvis overlevde Nellie. 

En Geum (humleblomst) som jeg kjøpte i fjor, denne heter Tempo Rose, og var et feilkjøp (skulle kjøpe Mai Thai, men plukket med meg feil plante), men hun er jo veldig fin da. Dette bildet ble tatt for noen uker siden, er i ferd med å blomstre av nå. 

Kraftige regnbyger i dag, men heldigvis ikke hagl, har fått vært litt i hagen inn i mellom også. 
Ha en fortsatt fin helg!

8 kommentarer:

  1. Så mange fine akeleier du har. De blomstrer her også nå. Det er lurt å klippe de ned etter blomstring ja, for ellers så dukker de opp over alt. De er så vakre, men de sprer seg mye.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og av en eller annen grunn liker de seg best foran i bedet :D

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Ja det skulle inte vara så mycket i trädgården utan de återkommande perennerna. Akleja är en favorit.
    De är så många varianter både till färg och form.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har en tre, fire akeleier som jeg syns er ekstra fine, og som jeg tar vare på. De vanlige er også veldig fine, noen med ballkjoler, de får stå til de har blomstret ferdig og så må de bort. Det kommer jo mange nye hvert år. Er ekstra streng i år, syns det har vært flere enn til vanlig.

      Slett
  3. Ja, hurra for stauderne! Det ser så fint ud i din have, selv parkeringspladsen ser flot ud med de mange krukker. Akeleje er god sammen med bregner, og du har nogle fine farver på dine akelejer. Hagl har vi ikke brug for lige nu, men godt Nellie klarede sig igennem. Vi får blæst og regn her, og jeg håber ikke det hele falder omkuld:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke akkurat sommervær her heller i dag, og det kan gå utover en del stauder, og jeg har en rose som ikke liker regn og som akkurat har begynt blomstringen sin. Er visstnok meldt fint fra i morgen så jeg håper det går bra. :)

      Slett
  4. Det ser så fint ud i skyggebedet ved garagen. Der er en god variation i beplantningen, og staudernes blade er store og flotte.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig hvor godt de trives i krukker. :)

      Slett