lørdag 15. juni 2024

Roser og peoner

Det er fantastisk når peoner og roser begynner blomstringen, spesielt rosene, kanskje fordi jeg har flest av dem. Da starter liksom sommeren for alvor. 

Peonen Bartzella, som er en blanding av en trepeon og en vanlig peon, er så fornøyd med at jeg fikk med meg blomstringen i år, for i fjor var jeg bortreist. 

Rosen Augusta Louise har stått i omtrent tre år i en krukke. Jeg var litt redd for at den ikke trivdes for blomstringen var litt dårlig i fjor, men i år er den flott. 

Rosen Darcey Bussell er helt i starten, ser ut som den også blir bedre enn i fjor. 

Rose de Rescht også, kanskje det blir et år for roser, at de likte de tre superfine ukene i mai. 

Therese Bugnet tåler mye der hun står i nordavinden. Det har vært utrolig mye vind hittil i år. 

Hurdalrosen er også flott i år, men blomstringen er veldig kort. Dette bildet er tatt for et par dager siden, men allerede er mange av blomstrene gone. Kanskje har det noe med vinden å gjøre, denne rosen står også vindutsatt til. 

Min eldste peon, den stod i hagen da vi flyttet hit. Har tenkt at jeg skal dele, men har ikke kommet så langt ennå. 

Deilige sommer, ha en fortsatt fin helg. 

18 kommentarer:

  1. Flotte roser hos deg. Hurdalsrosen og pioner blomstrer her også. Da er det midtsommer snart, og jeg håper på litt mer enn de 13 gradene som er her nå. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ooh, har vært kaldt her også, men varmere nå. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Wow vilken fin pion. Rosorna är fina, jag har Louise Bugnét och den är så frisk och fin i bladverket, är Therese lika sund och fin? En riktigt fin färg på Hurdalrosen och den rosa pionen är så fin.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke Louise, men syns Therese klarer seg bra der hun står, ganske mye skygge og mye vind. :)

      Slett
  3. Nydelig gul peon - den forsøker jeg å få tak i!!😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men var nok på et helt vanlig hagesenter. :)

      Slett
  4. Ja, nu er det rigtig sommer når roserne blomstrer, og det ser ud til at blive et godt rosen-år. Mon ikke de har været glade for al nedbøren? Bladene ser så sunde og fine ud.
    Pæonerne er hurtigt overstået, så det er godt du er hjemme mens det sker. Den gule er meget flot!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, må prøve å huske på det når turer til hytta planlegges. :)

      Slett
  5. Blomstrende roser og pæoner - så er det sommer! Foruden alle de smukke blomster må der være en fantastisk duft i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi trenger bare å få det litt varmere, for å få ut hele potensialet. :)

      Slett
  6. Jeg er så enig. Roser og pioner er SOMMER. Nydelige eksemplarer du har. Hos meg er det bare små knopper på både roser og pioner enda, men jeg gleder meg!
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  7. Den gule pionen la jeg også spesielt merke til. Hvis "Pionmannen på Barkåker" fortsatt holder på, så vil jeg tro han har gule Itoh-pioner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den burde ikke være så vanskelig å få tak i. :)

      Slett
  8. Flotte roser og peoner. Man må da holde seg hjemme for å oppleve sånne skatter som Bartzella ;)
    God mandag!
    /Irene

    SvarSlett
  9. Det er nogle flotte pæoner og roser du har. Smukke farver. Du har ret i, at denne overdådige blomstring siger, at det er sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig når det ene etter det andre starter blomstringen :)

      Slett