lørdag 22. juni 2024

Bladformer

Noen ganger er bladverket viktigere enn blomstene, de er rett og slett mer avgjørende for hvordan hagen oppfattes. Her er noen bladformer fra min hage. 

Hosta Frances Williams, her i ferd med å starte blomstringen, men det er bladverket som er dronningen. 

Hosta Blue Vision er nyere i hagen, og jeg tror ikke planten har nådd sin fulle størrelse, men imponerende allikevel. Jeg kutter ikke bort hostablomstene, de er jo vakre og står bare en liten stund. 

De gule dagliljene står i knopp her, men er nå i ferd med å avblomstre. Bladverket blir stående igjen som en kontrast mot hostaene rundt flaggstangen. 

I år har jeg plantet blomkarsen i en stor krukke på terrassen, og bladverket det er veldig dekorativt. 

Jeg har mange stormarikåper rundt omkring i hagen, de sprer seg kanskje litt for mye. Men dette eksemplaret som står helt øverst i hagen har i år overgått seg selv, bladet i front er over tjue cm på tvers. 

Lenger oppe i hagen står både blå iris og gule dagliljer, også med et dekorativt bladverk når blomstene gir seg. 

Foran en av hostaene jeg har mange steder i hagen (og som jeg ikke husker navnet på akkurat nå), bak tror jeg er Koreabronseblad. 

Bladene trenger jo ikke å være så store for at en skal legge merke til dem, jeg syns i hvert fall at bladene til den blå lerkesporen er utrolig vakre. 

Nå må jeg ut og se om regnet har gitt seg, ha en fortsatt fin helg!

12 kommentarer:

  1. Du har mange vakre og forskjellige bladformer i hagen. Frances Wiiiams er en veldig fin hosta, og lett å kjenne igjen. Den var en av de første jeg kjøpte.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  2. Hej Ingeborg!
    Bladen är minst lika viktiga som blommorna och det finns så många fina former. Dagliljorna blommade över väldigt fort hos mig men de gröna bladen står kvar, och snart får de frökapslar som är riktigt dekorativa.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for de fleste stauder er det jo bladverket vi må stole på gjennom sommersesongen :)

      Slett
  3. Hei! Inspirerende! Jeg er også veldig opptatt av blader. I morgen skal jeg ta en runde med kameraet og fokusere på blader. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Dine planter strutter af velvære og bladene er imponerende. Det våde vejr er godt for noget:-)
    Hosta har jeg også for bladenes skyld, men der er jo også fine blomster ind imellem. Dejligt med den store grønne variation Ingeborg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den grønne basisen må jeg ha, tenker faktisk at jeg vil ha mer grønt og færre blomster. :D

      Slett
  5. Tänk så många olika vackra blad det finns! Krassebladen är en favorit...
    Kram från Titti

    SvarSlett
  6. Så enig! Er jo mest grønt i hagen, og det er spennende med de ulike nyansene og bladfasongene i kontrast. Særlig Hosta er flotte. Der ga du meg navnet på en jeg ikke husket :) God mandag!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint, ja, Hosta er flotte, prøver å få plass til flere :)

      Slett