søndag 11. desember 2022

Snø på vestlandskysten

 I går da jeg gikk hjem fra en konsert måtte jeg vasse i all nysnøen og det snødde sånn at jeg mistenker at jeg så ut som en snømann, så i dag blir det litt snøbilder fra hagen, litt fra da den første snøen kom for noen dager siden og litt fra i dag. 

Nærmest i bildet en bredbladet bambus, og i jernkrukken en stakkars Aloe Vera, som til tross for mange netter med frost fortsatt er fast og fin (i går satt inn under tak i utestuen). I fjor bar vi den inn i stuen, men orker ikke det i år, og den holder vel ikke så lenge ute?

Samme bambus, men en avlegger satt i krukke. Jeg fikk en del avleggere fra en diger bambus tidligere i høst, håper de klarer seg i krukker gjennom vinteren. 

Denne marskrossveden blomstrer skikkelig for første gang etter at jeg flyttet den for tredje gang i vår. Endelig ser det ut som den har fått en plass den liker, i det nye bedet inntil gjerdet i øst.  

Kom hjem en kveld, og gatelykten utenfor lyssatte denne oppstammede ligusteren så fint. Den har vokst seg stor i krukken i flere år nå etter at den ble plantet her som en liten stikling. 

Jeg har nesten ikke vært på et hagesenter denne sesongen, men plutselig var jeg innom og da stod denne planten så fint i potten sin. Det er en Loropetalum Red Baron, noen som vet hva den heter på norsk? Og hva den tåler? Akkurat nå står den innpakket i et laken i utestuen, for sikkerhets skyld, til den verste kulden gir seg. 

Rosen Viking er en skikkelig viking, Bildet ble tatt sist torsdag. 

Mesteparten av snøen kom i går og natt til i dag, her er det svarthyllen som har fått en kåpe av snø. 

Snøen dekker krukker og planter og bordet har også fått seg et lokk, måtte streve for å få åpnet terrassedøren for å få tatt dette bildet. 

Ha en ny fin førjulsuke!


12 kommentarer:

  1. Du verden så mye snø dere har fått da! Det er sjelden at du har mer snø enn meg, men det har du nå.
    Min yngste sønn hadde Loropetalum som en bonsai en gang. Den var veldig fin, men det var vanskelig å overvintre den inne. På engelsk heter de Chinese fringle flower, Kinesisk frynseblomst på norsk :)
    Jeg vil gjette på at den er H2/H3. Den burde da egentlig klare seg ute hos deg med litt beskyttelse. Sikkert lurt å ha den i utestuen i vinter.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok utestuen så lenge vi har sånn vær som dette. Hvis den er H2/H3 vil den nok klare seg her, men forstod på selgeren at den ikke var så glad i mye vind, så jeg får prøve å finne en lun plass til den etter hvert. Takk for navn, nå kan jeg google litt mer. :)

      Slett
  2. Fine vinterbilder fra hagen din. Det er ikke ofte vi har så mye snø, på sørvestlandet.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke ofte, og nesten aldri i desember. :)

      Slett
  3. Hyggelig stemning i dine vinterbilleder! Du har da fået en stor mængde sne, og det ser rigtig godt ud.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  4. Hej Ingeborg!
    Det är väldigt mycket snö hos dig. Vi har lite vitt på marken, så det blir ljust och fint. Ser lite kul ut med rosen som blommar så fint mitt i all anön.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de sier det har ikke vært så mye snø her i desember på femti år, og i dag snør det igjen :)

      Slett
  5. For en gangs skyld er det dere vestlendinger som kan ta riktige snøbilder fra hagen. Her i bygda var det en moroklomp som la ut et bilde med "30 cm snø". Linialen lå vannrett :) God førjulsuke!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke ofte det er så mye snø her, 50 år siden sist i desember sies det. Har ikke målt, men i hvert fall over 30 cm når linjalen står loddrett :D Er meldt regn om noen dager, men det skal nok litt til for at alt dette skal regne bort. :)

      Slett
  6. Smukke vinterbilleder! Det ser ud til, at I har fået rigtig meget sne. Det er godt for planterne med et beskyttende lag.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er supert. I natt kom det over dobbelt så mye snø, men i løpet av dagen i dag skal det gå over til regn, da blir det nok festlig å bevege seg ute :D

      Slett