mandag 19. desember 2022

Jul inne og ute

Det har vært mye vær i det siste, men jeg har ikke vært så mye ute i hagen. Siden siste innlegg snødde det først over dobbelt så mye, så begynte det å regne nå på fredag. Nå er det spinnglatt ute, og fortsatt en del snø igjen i hagen. Godt det snart er jul, og koselig (og travelt) inne.

Jeg er ikke noe flink med julestjerner, de aller fleste dør før julaften. Men i fjor kjøpte jeg inn noen små stjerner som jeg skulle ha på bordet, to av disse lever fortsatt!!! Jeg tenkte og tenkte på om jeg skulle gidde å sette dem inn i et skap i 12 uker for å få rødt bladverk i toppen, men det gadd jeg ikke. Overraskelsen var derfor ekstra stor da jeg skulle flytte den ene, og så at den faktisk hadde fått to områder med rødt bladverk, helt av seg selv. Er den ikke fin!

Jeg kjøpte tre julestjerner, riktignok av den rimelige sorten, men i løpet av noen dager døde to av dem (var nok pga kulde og jeg fikk igjen pengene for dem), nå er den tredje avgått også, først veldig fin, og så ikke så fin lenger. Jeg vet ikke hva som er trikset med julestjerner, bortsett fra at jeg vet at de ikke liker under 15 varmegrader. 

Plukket en pose med furukongler tidligere i høst, først ble de tørket ute under tak (var dassvåte), og så fikk de tørke inne. Tenkte kanskje de kunne bli juletrepynt. 

Fant en boks med gullspray i hobbykassen min, og så ble konglene sprayet sammen med hamsen til physalisen som jeg har dyrket i drivhuset. Jeg har ikke laget noe med dem foreløpig, men kanskje jeg får litt tid før julaften, hvem vet, foreløpig er det ganske hektisk. 

En dag la jeg merke til noe spesielt. Vinduene hadde sklidd ut av et vindu som vi bruker som levegg. Den har stått her i nesten 25 år, men nå må kittet ha gitt seg. Heldigvis klarte Hald å lirke glasset ut helt en dag med noen varmegrader. Glasset ble bare holdt på plass av villvinen. 

Denne bergfruen har vokst i denne krukken siden i fjor høst, i sommer blomstret den ikke, men håper den gjør det til neste år. Det eneste jeg vet om Bergfrue er at den vokser og trives på høyfjellet. 

Tiden fram mot julaften går jo kjempefort, det skal handles og ryddes og bakes og lages annen mat og pyntes og jeg vet ikke hva. 
God jul alle kjekke hagefolk!

20 kommentarer:

  1. Julestjerner er ikke av de enkleste blomstene nei. Ikke skal de ha for mye vann, og ikke skal de tørke for mye heller. Morsomt at du fikk røde blader på en del av planta. Jeg har også fått igjen julestjerner, men da gjorde jeg det med timer og lampe.
    Jeg ønsker deg og dine en fredelig og god jul! 🌺

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er ikke enkle, og jeg er veldig fornøyd med min fra i fjor, spesielt siden jeg ikke gjorde noe for det uten å vanne gjennom året. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Julstjärnor är inte lätta, ibland går det bra men oftast slokar de bara efter några dagar. En gång tappade de alla sina blad på någon dag, då fick jag nya som var otroligt fina och höll länge. Nu har jag mest amaryllis och hyacinter.
    Önskar dig en riktigt God Jul!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må alltid ha hyacinter/svibler, i år har jeg et par amaryllis også, en hvit blomstrer, men den røde jeg hadde tenkt skulle komme først er fortsatt i knopp. :)

      Slett
  3. Jeg har helt gitt opp Julestjerner, de holder ikke til jul en gang.

    Ha en fin julehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trodde bare det var meg som ikke fikk til julestjerner, har lurt på om jeg kanskje må spandere litt mer (at de rimeligste kanskje ikke har blitt prioritert av butikken i forhold til at de ikke tåler under 15 grader). :)

      Slett
  4. God jul Ingeborg.
    Jeg har også prøvd å overleve julestjerner til neste år, men det ble ikke vellykket. Den levde og vokste ei stund, men så døde den. Men de er jo så billige at det har ikke blitt flere forsøk. Artig at du fikk det til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig fornøyd med det, men ikke noe jeg vil legge særlig jobb i. Jeg kjenner en som hadde sin julestjerne i mange år, men uten at de ble røde da, så det går i hvert fall an. Tror den ble et par meter høy. :)

      Slett
  5. Hyggelige billeder fra din travle jul, også selvom julestjernerne giver problemer. Jeg tænker de har det svært med temperaturerne og sikkert også lysmængden her hos os, og så kan de ikke lide at få for meget vand. Det er nogle sarte størrelser!
    Håber du får en dejlig jul når du er kommet igennem alle forberedelserne!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en kommer alltid gjennom, og nå er vi tilbake fra fjelljul, det blir alltid litt ekstra når en skal bort. :)

      Slett
  6. Ja, man kan godt gå hen og få travlt i december. Det er også tilfældet her.
    I min nærbutik har man mange julestjerner til salg. Men man har placeret dem lige ved siden af døren, hvor de får meget træk. En dag så jeg, de havde fået leveret julestjerner, og disse var sat af uden for butikken. Disse julestjerner har ingen lang levetid efter den behandling.
    Selvom der er travlhed, bliver det jo jul den 24. december, og jeg vil ønske dig og dine er god jul.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det er noe av årsaken når det gjelder julestjerner, at de som håndterer dem både i forhold til frakt og butikker ikke vet hvor sarte de er når det gjelder temperatur. :)

      Slett
  7. Virker jo som du har fått taket på dem nå? Brukte følgende triks på en stor hvit julestjerne, som ble veldig flott og varte flere måneder i fjor: Satte potta på et stykke oasis i pottesjuleren. Den trekker da opp det vannet den trenger (om man husker å vanne oasisen, da). Ha en fin dag!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det med oasis er helt sikkert lurt, det må jeg huske på til neste år. :D

      Slett
  8. Julstjärnor är inte de enklaste blommorna! Mina brukar bara segna ihop här hemma, antingen för varm eller för kallt...men den är vacker trots allt :)
    Julkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fin plante. De to som overlevde fra i fjor var ministjerner, hvis jeg husker riktig, og de står fortsatt fint. :)

      Slett
  9. Så fint bildet med vinduet og villvinen er - de frostede vinduene!
    Ha ei riktig god jul og et godt nyttår,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Du og, ser der har fått snø også, her er det bare litt hvitt igjen på grønne plener. :)

      Slett
  10. Hei! For første gang har vi klart å overleve en fra i fjor. Det er vanskelig å vite hor mye vann de tåler. Har sett en stor julestjerne på et kontor. Den var over en meter.
    God jul! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går an, det er litt gøy når en får til ting som er vanskelig. God jul. :)

      Slett