tirsdag 27. juli 2021

Sommerblomster

Jeg skal ikke være lenge borte fra hagen før jeg lengter tilbake, enten det er sol eller regn. Akkurat nå tenker jeg på sommerblomstene. Jeg pleier ikke å ha så mange sommerblomster, men jeg sår noen få og slår til på gode kjøp inn i mellom.

Tagetes er en av favorittene når det kommer til sommerblomster, både disse rødbrune og de gule Tangerin Gem. Jeg pleier å så dem direkte i krukker når været er passelig og så spirer de når de er klare. 

Det hender jeg kjøper spanske margeritter når jeg ser et godt tilbud, som regel står de i krukker på trappen. Er vinteren mild kan de overvintre. 

Petunia og Surfine, eller hva de nå kalles, har jeg nesten aldri, men i år fikk Hald velge disse, om han har lagt merke til dem siden vet jeg ikke. 

I år dukker det opp stemorsblomster og diverse andre fioler over alt, jeg la et lag med kompostjord i en to, tre nye eller utvidede bed i fjor. Her var det mye som spirte, men alle fiolene jeg så fikk stå der, og det ser ut til at de har klart seg ganske godt i forhold til sneglene også. Her står de sammen med rosen Tommelise. 

Her har noen helt lyse stemorsblomster allerede vært i jorden da jeg plantet denne lys lilla lykkekløveren. Jeg pleier ikke å så stemorsblomster lenger, det er enklere å kjøpe om våren, de er jo så rimelige. 

I år har jeg også kjøpe Brudeslør, den har jeg aldri hatt før, men den liker seg nå godt i krukke på trappen. 

To Million Bells fikk også bli med hjem. 

I fjor kjøpte jeg pluggplanter av Lobelia, i år rakk jeg ikke det, men en litt større fikk bli med hjem, jeg syns denne lyseblå fargen er så fin, og jeg kjøper alltid hengevarianten selv om den står i vanlig krukke. Her står den sammen med peonen Bowl of Beauty, som akkurat er avblomstret. 

Prestekrager/margeritter pleier jeg også å ha i hvert fall en krukke, kanskje flere. Den vanlige kjøpestørrelsen blir veldig stor når den settes i en stor krukke.

I tillegg sår jeg dufterter, i fjor ble de store og veldig fine, i år har de knapt begynt å vokse, noe som delvis skyldes at musene spiste opp første runde. Måtte så om igjen, og det kan jo være at de klarer å utvikle seg og blir til noe etter hvert. 

Ha en fortsatt fin uke i hagen, her regner det, men kanskje er det nødvendig med en pause inn i mellom.  

20 kommentarer:

  1. Så mange fine sommerblomster du har. Den lyseblå lobelia hadde jeg også i fjor. Den har så vakker farge.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lobelia er egentlig en litt undervurdert sommerblomst, spesielt den hengende. :)

      Slett
  2. Dejlige sommerblomster som ser ud til at trives fint allesammen. Det er et stort arbejde at passe alle disse krukker, men man får så mange glæder ud af det.
    Sjovt du får så mange violer i komposten - jeg har også fået mange mærkelige farver af violer på den måde, og de kan altid finde en plads i bedene. I år er der enormt mange Amarant i komposten.
    Håber hr. Hald lægger mærke til de stribede:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg klarer jo ikke å luke uten å sjekke om det er noe spennende, og noen gang er det jo noe som en må ta vare på. Jeg skal nok minne Hald på plantene som han valgte :D

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Sommarblommorna är så fina och de fyller upp i krukor och amplar hos mig. Stjärnöga, lobelia och de småblommande petuniorna är jag väldigt förtjust i. Vilken fin kombination med lobelian och pionen. De små violerna finns alltid hos mig i krukor men de har tyvärr fått ge plats för annat i krukorna. Lika trevligt varje gång då de har lyckats fröa av sig. Idag har vi fått en hel del regn. Så skönt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Må alltid ha noen sommerblomster, hovedsakelig blir det jo i krukker, men artig med alle fiolene som er over alt i bedene, uten at jeg har gjort noe annet enn å la være å luke dem bort :)

      Slett
  4. Jeg har også overvintret spanske margeritter, og faktisk har det blitt røtter på en avlegger også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg skal prøve å ta avleggere også, de er jo ganske fine, holder seg for eksempel bedre i regnværet her enn Petunia. :)

      Slett
  5. Flott de mørke tagetes! Jeg har varm orange i år, og jeg osgå er glad i denne sommerblomsten.
    Nå har vi fått litt etterlengta regn og den intense heten har tatt en pause. Godt med en pause for både planter og mennesker tror jeg:)
    Ønsker deg en fin sensommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. I år har jeg tatt med Tagetes til fjells, og det tror jeg at jeg skal gjøre neste år også :)

      Slett
  6. Så mange frodige sommerblomster du har i hagen din et godt variert utvalg. Spanske Margeritter liker jeg godt fargen på, men har aldri prøvd dem på verandaen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de kommer i mange forskjellige farger, i fjor hadde jeg den i en gul farge med lilla/blå midte, men den har jeg ikke sett i år, må se etter den neste år :)

      Slett
  7. Du har mange fine sommerblomster, og det er smart at have dem i krukker. Jeg har ikke nær så mange, men en tilbagevendende blomst er tagetes. De er så nemme og lette at få fat på eller så selv.
    Dejligt, med regn. Her har vi også fået lidt. Jeg tror, det bliver til 10 mm i dag.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Tagetes er en fin sommerblomst som jeg har hvert år. :)

      Slett
  8. Hei Ingeborg.
    Flotte sommerblomster. Jeg overvintret også spanske margeritter med hell. Tagetes er en flott sommerblomst. Den kunne gjerne vært mer brukt.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Overvintrer du de spanske margerittene ute, eller tar du dem inn?

      Slett
  9. Stemor er jo must i vårhagen. Millon Bells og noen Lobelia er kjekke i krukker og kasser. Jeg sår Bacopa, erteblomster og løvemunn ++ for å ha noe å fylle inn med og bytte ut i pottene. Ha en fin helg!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Erteblomst har jeg sådd, men vet ikke om det blir noe av dem, i fjor var de flotte. Løvemunn hadde jeg glemt at jeg hadde, trodde ikke de ville blomstre før til neste år, men så plutselig at noen av dem er i gang :)

      Slett
  10. Hei! Her var det mange flotte sommerblomster. Tagtes er et must her. Jeg sår dem inne, men skal forsøke å så dem direkte i krukker neste vår. Det er avhengig av temperaturer. I år var det frost langt ut i mai.
    Jeg lengter også til hagen. Ha det godt!nAne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det sjelden frost i mai, og før sådde jeg dem alltid i drivhus, men fant ut at det går like fort ute. :)

      Slett