onsdag 13. mai 2020

Ett- eller flerårige tulipaner - og litt til

Det er ikke alltid like lett det med ett- eller flerårige tulipaner, i år har jeg noen nydelige tulipaner, som egentlig ikke skulle vært der, tror jeg.

Green Village heter disse tulipanene, jeg kjøpte dem som ettåringer i 2018, og hadde dem i en krukke, etter blomstring ble de flyttet hit. Jeg kan jo ikke kaste tulipanløker selv om det står merket at de ikke skal komme igjen, veldig glad for det nå. 

Jeg har mange gule og røde tulipaner fra gammelt av, veldig kjekt å ha noen i litt sartere nyanser. Håper de kommer igjen til neste år også. 

Pyramidelyng Sarabande er en liten busk som har en blomsterutvikling som starter rundt desember, og som fortsatt er i gang. 

Denne alunroten har også noen av de sarte fargene, jeg har fått den i gave og aner ikke hva den heter, i fjor ble den flyttet og ser ut til å trives bedre på sin nye plass, men Alunrot er ikke av de staudene som trives aller best hos meg, det blir nok litt for vått. 

Denne vortemelken (Euphorbia Wolfsmelk amygd Purpurea) trodde jeg egentlig var gått ut, men plutselig dukket den opp igjen. Den skal stå i full sol og blomstre i august - februar har jeg notert med et spørsmålstegn bak. Den har noen timer sol pr dag og har blomstret en stund nå. 

Den er jo litt fin, håper den etablerer seg skikkelig nå (den ble plantet i 2015, tror jeg). 

Noen blomster har mer personlighet enn andre, og det har denne syns jeg.

Det er fortsatt en kald værtype med snøbyger gjennom dagen den siste uken, heldigvis ikke noe som legger seg, og foreløpig ser det ut til at plantene tåler kulden godt, selv om jeg har dekket til aspargesen om natten, den er snart spiseklar.
Ha en fortsatt fin uke!

19 kommentarer:

  1. En kald værtype, kan man trygt si!
    Har den samme stilige Euphorbia, og hørte egentlig at den var invasiv. Derfor står min avgrenset, og slett ikke i full sol. Den har holdt seg på plass i mer enn 10 år. Ha en fin maiuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Min er foreløpig da veldig beskjeden, den kan godt spre seg litt mer :D

      Slett
  2. Så mange fine tulipaner du har! Euphorbia har jeg også sett i bed som invasive, men det er nok forskjell på sortene av de.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gikk litt berserk med løkinnkjøpene i høst, i hvert fall til å være meg :D

      Slett
  3. Så flott tulipanen, Green Village er, håper de kommer enda flere år.
    Euphorbia er en veldig spesiell blomst ser det ut til. Morsomt når blomster du tror er borte, plutselig dukker opp igjen.
    Kulda får vi ikke gjort noe med. Fint at ingen planter har tatt skade av det. Hos oss er en drueplante og et bronseblad blitt ødelagt av frost, men begge er i live og kommer seg vel igjen hvis frostnettene snart gir seg.
    Ha fine dager!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, planter som har stått ute kommer seg som regel, selv om de kan få skader, de har jo klart seg gjennom vinteren. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg

    Alletiders at man i Norge inddeler tulipaner i 1 og 2 årige. Mange af de meget spektakulære klarer dårlig nok første år, uden at smide et sæt kromosomer og fremstå som en pæn ordinær sag.

    Det kølige vejr fortsætter nok til næste helg ser jeg....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ett- og flerårige, men det virker som de ofte blir merket feil. En får ta det som et pluss når de kommer igjen :)

      Slett
    2. Ett- og flerårige, jeg så det ikke før jeg leste kommentaren din :)

      Slett
  5. Hei! Vakre tulipaner. Det eneste som er ok med kulda, er at blomstringen varer lenge. Nå har bi hatt minusgrader flere netter og flere er det meldt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. I natt er siste natt der det er meldt ned i en plussgrad her, håper det blir varmere, men jeg har nå dekket til aspargesen uansett :)

      Slett
  6. Hej Ingeborg!
    Det är en vacker tulpan, trevligt att den kom tillbaka. Mina väntar på varmare väder. Igår fick vi snö idag börjar dagen med hagel. Det är kallt.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsatt litt snø og hagl inn i mellom her også, kan nesten ikke huske kaldere vår. Håper på bedre tider :)

      Slett
  7. Jeg har den samme vortemælk. Jeg har ikke haft den så længe, men jeg har indtryk af at den vokser i en tue uden at brede sig. Men den smider frø.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper jeg får flere blomster på min etter hvert :)

      Slett
  8. Hei Ingeborg.
    Hadde den samme tulipanen noen år , men så forsvant den. Hadde ikke fått med meg at den var ettårig:-(
    Her blir det frost i natt også, og i kveld må vi dekke til litt mer..
    Kjøpte en vortemelk for tre år siden, den ble grav opp året etter, da hadde vi vortemelk i hele bedet:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får glede meg over tulipanen så lenge den kommer. Det er en Vortemelk som heter Fireglow som jeg har hørt skal spre seg veldig, min har ikke gjort det ennå, men jeg har ikke hatt den så veldig lenge :)

      Slett
  9. Hei Ingeborg.
    Flotte tulipaner hos deg. Her kom det kun en eneste en. Satte ikke noen ifjor høst da ryggen var vond. Nå vil vi ha varme og ikke frost på natta.
    God 17 mai.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en enslig tulipan var ikke så mye å rope hurra for, eller kanskje tvert imot forresten, for da har den oppmerksomheten din alene :)

      Slett