søndag 3. mai 2020

Spiselig flerårig

Jeg har litt sansen for flerårige spiselige vekster, her kommer litt om noen av de nyeste i min hage.

For to år siden hentet jeg en avlegger av svigerforeldrene mine sin Rabarbra i Oslo, allerede i år har den vokst seg stor og fin og vi har høstet rabarbrastilker, som i dag skal bli til rabarbrapai. Det er ikke det at jeg ikke har hatt Rabarbra før, men den har vært nokså beskjeden i forhold og har ikke vært mulig å høste av. På den nye er blomsten på vei opp. 

Første ladning for et stund siden, de havnet i fryseren. 

De siste årene har jeg prøvd å fått til Artisjokk. Jeg hadde det i noen år for en stund siden, de overvintret i noen år og så var det slutt, de stod nok for kaldt. Dette bildet er fra 2008. 

Etter å ha kjøpt planter to år uten å få dem til å overvintre, sådde jeg i fjor, det ble ingenting, men jeg håper fortsatt at de plutselig skal dukke opp. I år har jeg sådd resten av frøene fra i fjor, de ble plantet ut i går, og her får de litt beskyttelse over natten. Heldigvis gikk det fint. Sorten heter Violet de Provence. I forgrunnen Oregano. 

For et par år siden plantet jeg også Asparges, noen husker kanskje at jeg hentet tang til pallekarmen. For en ukes tid siden var det fare for nattefrost, og med frosne asparges i Trädgårdstider i minne, fikk de to som hadde vist seg litt beskyttelse den natten.

Det gikk bra, og nå har det kommet to til, så jeg har fire, regner med flere, og i år kan jeg høste for første gang. 

Skvallerkål kan jo være en flerårig grønnsak, med spede blader i salaten. Må innrømme at jeg ikke er så flink til det. Hadde tenkt at jeg skulle luke bort disse fra hostaen, og kanskje spise dem, men foreløpig har det ikke blitt noe av. Noen sier at Hosta også kan spises når de er helt unge, før bladene slår seg ut, men jeg har også hørt om dem som har blitt syke, jeg har aldri prøvd. 

Vindu over den delen av pallekarmen der artisjokken ble plantet i fjor, håper de kommer opp, men hvis ikke får jeg satse på de nye av året. Under vinduet til venstre har jeg sådd rødbet, gjelder å passe på at de får litt vann innimellom. Det gjelder forresten alt, for her er det meldt opphold i hele langtidsperioden, fortsatt ikke særlig varmt.

Nå er det på tide å ta en tur ut i hagen, ha en fortsatt fin søndag.

16 kommentarer:

  1. Ja, det var en livskraftig rabarbra! Ser at det nok blir rabarbraterte til 17. mai her :) Asparges er fantastisk. Har dessverre ikke plass. Skvallerkål, derimot, tar bare plass. Lagde pesto av den en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at aspargesen min skal trives, blir veldig spennende å smake for første gang i år :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Min rabarber växer lite för mycket. Har flyttat och delat, men den kommer upp lika stor. Härligt med egen sparris. Nu önskar jag mig lite varmare väder, så tomaterna kan komma ut i växthuset.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, varmt er det ikke. Gøy når en kan dele rabarbraen, står noen familiemedlemmer i kø for å få avleggere her :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Ikke dumt med flerårige grønnsaker. Her blir det bare tomater, paprika og agurk i drivhuset..
    Lykke til med artisjokken:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg i drivhuset også, håper paprikaen skal bli noe av i år, det ble den ikke i fjor. :o

      Slett
  4. hei Ingeborg.
    Spiselige vekster er veldig kjekt å ha. det er min mann som er ivrig på det som kan spises.
    Rabarbraen vokser mye her også. Nå skal jeg koke opp litt saft.
    Aspargis er nyyydelig å ha i hagen.
    Så spennende med artisjokk!
    Ha fine dager i hagen!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Mannen er kokken her også, men han er ikke så flink til å bruke det vi har i hagen :D

      Slett
  5. Herren i huset er visst lik meg. Jeg dyrker litt av hvert, men det blir ikke brukt.
    Jeg er mye bedre til å nyte synet av vekstene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver å lære ham opp, når han står der med en stor bunt reddiker fra butikken, og vi har det i hagen :D

      Slett
  6. Så mange fine flerårige grønnsaker. Jeg har en venninne som har utrolig mange i den kategorien. Nå har hun overtalt meg til å prøve stjernemelde -smaker som spinat og gir stor avling tidlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøvde Stjernemelde for noen år siden, men den forsvant før jeg fikk smakt på den, håper den trives bedre hos deg. Nå har jeg Stolthenriksmelde, som også kan brukes som spinat, har ikke fått prøvd ennå, den er så ny. :)

      Slett
  7. Hei!
    Rabarbra er en favoritt. Det er en matplante jeg ikke kan få nok av. Det er nesten må ha, må ha. Her har bladene såvidt vist seg. Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt å ha noe som kommer med mat helt av seg selv hvert år, og så er jo Rabarbra flott å se på også :)

      Slett
  8. Rabarbra er en må ha plante! Så tidlig du kunne høste av den i år da.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett