torsdag 18. juli 2019

Storkenebb psilostemon

Jeg har to storkenebb som jeg plantet samtidig. Begge er Psilostemon, men den ene har fått navnet Dragon heart i tillegg. Nydelige lilla blomster på begge to. I starten forstod jeg ikke forskjellen på disse to, de så helt like ut, men blomstret til forskjellig tid, så jeg fikk ikke sammenlignet. I år blomstrer de samtidig.

Dette er Storkenebb Geranium psilostemon, den har hittil startet blomstringen tidligst, selv om begge er merket med juni - september. Høyden skal være 1 meter, men er litt usikker på om den faktisk er det. 

I år har jeg fått en avlegger av Matrem, for en fantastisk staude, gleder meg til å se mer av den. Det er psilostemon som titter fram i bildekanten.  

Her vokser Psilostemon Dragon heart. Den skal bli 40 cm høy, men den ser da høyere ut? Skulle nesten tro at jeg hadde forvekslet, men Bare psilostemon er jo også høyere enn 40 cm, selv om den kanskje ikke er en meter. Tror jeg må trekke stilkene ut og faktisk måle :D. Blomstene her er i hvert fall større. Hittil har ikke Dragon startet blomstringen før Bare er ferdig, og jeg har bilder av den fra helt i slutten av august, men i år begynte de altså samtidig, og det er kanskje riktig. Får følge litt mer med i år. 

Fine er de i hvert fall begge to. Det har vært noen intense dager med mye jobbing i hagen, var redd jeg skulle måtte starte vanning, men i dag regner det, heldigvis. Ha en fortsatt fin uke. 

8 kommentarer:

  1. Ja, fine er de begge to. Jeg har 'Patricia', som også er Psilostemon. Veldig lik dine. Den blir høyere enn 40 cm hos meg og blomstrer uavbrutt fra juni til utover høsten. Spesielt den som står i skyggebedet holder lenge.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var nettopp i en hage som hadde mye Patricia, syns den var litt mer blå, står på listen min :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Geranium är riktigt fina, de låga har jag som marktäckare, och de blommar fint. Har också några i en torr rabatt där inte mycket annat trivs.
    Har en blå som blir lite för hög, den ligger mest ner på marken, så jag föredrar de lägre som blir som en vacker kudde.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også alltid på utkikk etter lave, markdekkende storkenebb, må innom deg og se hva du har :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Geranium er flotte. Her har jeg mest de lave som er fine som bunndekkere. Nydelig farge på dine.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid på utkikk, skal sjekke siden din for å se på dine :)

      Slett
  4. Fint å bli minnet om denne flotte storkenebben.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har du rett i, storkenebb fortjener en påminnelse :)

      Slett