mandag 21. mai 2018

Stolt Henriksmelde

Nå har jeg hørt så mye om denne stolte Henrik at da Grønsfjord Staudegartneri på Lindesnes hadde den med på besøket de hadde i hagelaget forrige tirsdag så slo jeg til. Nå er den plantet, ved siden av drivhuset. Ja, det har blitt noen skikkelige jobbøkter der i det siste, men mer om det en annen gang.

Stolt Henriksmelde er en spiselig staude, som kan brukes blant annet som spinat. Så da får jeg prøve det, flerårige grønnsaker er gøy syns jeg. 

Jeg kjøpte også en sitrontimian av dem, måtte erstatte den som gikk tapt i fjor, da den gule lerkesporen tok helt over og kvelte den jeg hadde. Nå er den delt og plantet mellom steinhellene på terrassen. Og så må jeg huske å vanne, for nå er det tørt her, og noe regn i sikte er det ikke. 

Denne salatblandingen ser ut som den trenger både vann og gjødsel, men søt er den. 

I år har jeg sådd reddiker for første gang på mange år, en litt avlang sort, veldig god, og jeg ser at jeg kunne sådd mye tettere. 

Tre salathoder som jeg allerede har begynt å høste av (hadde glemt å kjøpe salat i helgen), meningen var at de skulle få vokse seg litt større. Jeg har en ladning med mindre også, som jeg har tenkt å plante i drivhuset så snart jeg har fått fylt jord i bedet. 

Av Lis og Olav Vandeskog fra Grønsfjord kjøpte jeg også denne spennende storkenebben, en geranium pratense, dark reiter. Den har blå blomster og skal bli en rundt 30 cm høy. Skal være en foredlet sort av den vanlige blå ville, og noen av avkommet får disse mørke fine bladene fortalte Olav. 
Det har jo vært en fantastisk pinsehelg med utevær hele tiden. Litt har jeg fått gjort i hagen også, og vi har kommet litt videre på drivhuset. Nå er vel alt som er sådd plantet ut, men jeg har fortsatt litt som skal få litt større potter. Ha en fin ny uke.

13 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg.
    Spennende med henriksmelde. Grønnsfjord staudegartneri har jeg besøkt flere ganger. Der kan en finne planter som ingen andre har. Har snart tenkt å ta meg en tur igjen. God uke til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du gjøre, og hvis du ikke har den allerede må du se om de har balsam, kjøpte av dem for et par år siden, veldig fin, hvite blomster. Tror forresten det ligger bilde av den her, sjekk registret til venstre. :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg

    Ja, det fantastiske vejr fortsætter!
    Godt at se den flotte vækst hos dig!

    Ha en dejlig ny uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå må det vannes i bedene også her, og ikke bare i krukker :)

      Slett
  3. Dark Reiter har jeg også, og den er virkelig mørk. Jeg liker godt de lave geranium, for de høye blir ofte litt slengete i veksten. Denne holder seg veldig kompakt og fin.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å se hvordan den utvikler seg :)

      Slett
  4. Spennende å prøve nye planter:-)
    Det varme været fortsetter, og ugraset trives utmerket med at vi vanner.
    Ha en fin mai uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har litt sansen for spiselige planter som er flerårig, så får vi se hvor mye stolte henrik blir brukt. :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Det växer gott hos dig, fina rädisor. Jag har inte lyckats med dem på flera år, de växer bara på höjden och börjar blomma. Får göra ett nytt försök. Skall bli spännande att se växthuset.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller, men i år ville jeg prøve - og det funker. Kjøpt fra Sverige :)

      Slett
  6. Så spennende med Stolt Henriksmelde!
    Den har jeg ikke hørt om, men utrolig kjekt med ting som kommer igjen:)
    Flott salat også, jeg er helt fortvil over salatspiring iår...det vil si ikke-spire-salaten. Tror det er 3eller4 gang jeg sår og det bare kommer 1 eller ingen opp..
    Ja,ja en skal ikke lykkes med alt:)
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så rart med salatspiringen din, håper det ordner seg. Av og til er det bare sånn. :)

      Slett
  7. Vestígios de uma linda jardinagem. Feliz dia.

    SvarSlett