torsdag 24. mai 2018

Min utskjelte favoritt

Så fint vær i mai har vi ikke hatt siden 2009, tror jeg. Mener det var sist jeg måtte vanne mer enn bare krukker. Eller kanskje er det feil, det må jo ha vært flere år siden? Men det fine været er selvsagt verdt tiden det tar å vanne. Har ikke så mye tid til hagen om dagen, travelt både på jobb og privat, men hadde en liten minirunde med kamera i dag.

En av mine favorittblomster om våren er spaniablåstjerne. Mange ser jo på denne som ugress, men jeg klarer ikke å luke den bort. Den lukter godt, er fin i buketter, lyser opp i hele hagen. Problemet er at bladene blir sleipe og ekle etter avblomstring, men det er et fint sted å gå på sneglejakt. Sneglene går ikke på selve blomstene, eller bladene mens de er friske. 

En annen favoritt er humleblomsten (geum) som lyser litt uklart og oransje foran det nydelige mørke bladverket til rødkvannen. Jeg har oransje humleblomster i de fleste bed, en staude som er enkel å dele og som blomstrer lenge. 

Fortsatt er det mange primula som blomstrer.

Og faktisk noen tulipaner også. Her noen av få rosalilla, de fleste som overlever er røde eller gule. 

Som denne. Bak brokbladet beinved. 

Og så tilbake til en liten tue med spaniablåstjerne, sist jeg hadde den med på planteloppemarked gikk det ikke en gang an å gi den bort. Ha en fin helg med eller uten mye ekstra vanning i det varme været som er meldt. 

18 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Denne sommervarme i så mange uger her i maj tror jeg er helt unikt, og det lader til at fortsætte ind i juni, tørken begynder virkelig at gøre sig gældende...
    Der er mode i blomster - hvem ved måske er din blåstjerne superpopulær om et par år?

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Og der kom sommerregnet her, da slipper jeg med enda en vanningsrunde. Ja, jeg syns flere skulle oppdage denne blå løkblomsten. :)

      Slett
  2. Jeg liker også Spaniablåstjerne og gleder meg når den blomstrer. Foreløpig lite snegler i hagen.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lite snegler her også, men nå kom en skikkelig regnbyge så da kommer de kanskje fram. Slipper å vanne i hvert fall :)

      Slett
  3. Skulle gjerne tatt i mot spaniablåstjernen om jeg hadde vært på markedet.
    Humleblomsten er en favoritt til meg også.
    God helg:)

    SvarSlett
  4. Spaniablåstjerne er helt nydelig! Den hadde neppe spredd seg sånn her :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det må ha blitt liggende mange små løker i jorden her gjennom årene, og alle har begynt å blomstre i år :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Det förstår jag inte, jag gillar den.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke ugress når den er velkommen :)

      Slett
  6. Ugress? Den er jo nydelig!
    Fineste mai så lenge det har vært målt, faktisk (Østlandet).

    SvarSlett
    Svar
    1. Var i Oslo i helgen, det var varmt, har vært fint her også. :)

      Slett
  7. Kjekt å vite hvor en skal jakte sniler:-) Det er jo bare å nyte den så lenge den blomstrer. Det blir mye vanning, og det er ganske så varmt å holde på i hagen.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir bare lett hagearbeid for tiden, og i skyggen :)

      Slett
  8. Ugress er jo bare det vi selv bestemmer, og engang var alle planter ugress - eller det modsatte.
    Jeg ville elske et tæppe af blåstjernen her, det er sikkert!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og godt er det. Jeg vil i hvert fall ha den :)

      Slett
  9. Ja, denna värme är historisk, själv är jag inte så glad över den men inte mycket vi kan göra åt det.

    Fint att det i alla fall inte torkar bort för dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, her har det blitt vannet, deilig med den bygen som kom nå, hadde tenkt å vanne i dag, men himmelen var så mørk at jeg satset på litt vanning derfra, og sånn ble det :)

      Slett