lørdag 15. januar 2022

Hosta/Bladlilje trekker hagen mot det eksotiske

 I begynnelsen var jeg litt forsiktig med Hosta, siden de kan være utsatt for snegleangrep, men det gikk ikke så veldig lang tid før jeg så at det var en betydelig overdrivelse. Hosta er en fantastisk plante å ha i hagen. 

Her har jeg tre hostaplanter. Den til venstre vet jeg ikke hva heter, har bladd gjennom gamle hagedagbøker, men fant den ikke, og det er en av de som har vært i hagen her lengst. Jeg har delt den mange ganger og har den over alt. Den i midten heter Dogghosta (Hosta sieboldiana-hybrid) Frances Williams, og er en av de nyere, ble sammen med Guacamole som skimtes til høyre, plantet i 2013. 

Her er disse tre sett fra høyre, sånn at Guacamole kommer først. 

De samme tre. De lilla blomstene tilhører den uten navn, Frances Williams har hvite blomster. Guacamole har ikke blomstret så lenge den har stått her. 

Samme trekløver. 

Og igjen. Jeg klipper aldri av hostaens blomstring, hvorfor skulle jeg gjøre det? Syns blomstene er kjempestilige. 

Sist sommer flyttet jeg litt av guacamolen litt lenger opp i hagen, den vokste kjempefort. De lilla bak er Høststorkenebb. 

En liten Guacamole ble også flyttet til skyggebedet, som jeg har vist mange bilder fra før. 

Og den begynte å blomstre. Jeg har egentlig ikke realitetsbehandlet skikkelig at den blomstet for første gang før jeg kikket på bildet her. 

Det står to hostaer i et bed på nordsiden av huset, de er underbeplantning til en Klatrehortensia, denne tror jeg heter Hosta Fortunei, den har bredere blader enn den jeg ikke vet navnet på, og har sin originale beplantning til høyre utenfor bildet her. 

For noen år siden plantet jeg en Hosta Halcyon, den vokser etter hvert også flere steder, men her står den i Tassebedet. Jeg syns de faste, grågrønne bladene er veldig vakre. 

Her står den i blomst. 

Før en visste ordet av det ble det jo høst og vinter, og sånn ser blomsterstanden til Frances Williams ut da, først trodde jeg det var frø, men har ikke funnet verken det eller småplanter. Gjør jo heller ingenting når det er så enkelt å dele. 

Snart kommer de opp igjen, men først skal vårens løkvekster sole seg litt. Jeg har ikke vært så flink til å sette vårløk i forbindelse med hostaene, men de er jo perfekt til det. Hvis mildværet fortsetter er det kanskje ikke så veldig lenge til det kommer noen vårtegn her. 

Ha en fortsatt fin helg!

24 kommentarer:

  1. Ja, hosta er en fantastisk hageplante. Jeg kan forstå at du har vært skeptisk til å ha de siden du er plaget av snegler. Det har jeg også etter hvert blitt, men de rører ikke hostaene her. Jeg har over 300 hosta her, og er glad for at de ikke spiser på de. Jeg tror nok at det kan ha vært frø der, men de faller veldig fort ut når de er modne. Jeg har hatt flere frøplanter av Frances Williams.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow det var mange. Jeg får stadig flere, selv om jeg ikke har så mye plass, men veldig spent på to jeg kjøpte i fjor, som fortsatt står i krukker og som jeg tror skal bli ganske store (Jurassic Park og Blue vision).Skal jammen meg sjekke under frances williams til våren :)

      Slett
  2. Så mange fine Hosta du har i hagen din. Jeg liker også blomstene på Hostaen.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får flere og flere hostaer, mest deling av de jeg har på flere steder, men også noen nye :)

      Slett
  3. Vakkert med flere typer Hosta plantet i lag. Her har vi også mer av Hosta etter hvert. De trives jo så godt i skyggebed. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har ganske mye skygge i hagen, så jeg syns de er veldig anvendelige. :)

      Slett
  4. Hostor är jättefina och Frances Williams är en favorit här också. Kan inte se mig mätt på de stora bladen under sommaren. Jag har en del problem med sniglar men jag vill ändå ha hostor så det är till att plocka sniglar. Det behövs ju oavsett.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har også mye snegler, men de går nesten ikke på hostaene, et lite bitt her og der på noen. Heldigvis. :)

      Slett
  5. Man kan ikke unngå å like Hosta og ønske å ha dem i hagen. Ja, det er kanskje det eksotiske, jungelaktige som gjør dem så attraktive når de vokser til?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flotte bunndekkere, jeg planter dem ofte der jeg har et ugressproblem. :)

      Slett
  6. Hei!
    Hosta er en vakker plante. Har den mange steder. Det er så fint at de har så mange forskjellige blader. Jeg synes også at de gir et eksotisk preg.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. De binder hagen sammen på en måte, praktiske og flotte. :)

      Slett
  7. Hei Ingeborg:
    Ja de gir virkelig et frosdi og tropisk feel til hagen. Det skal bli mer hosta etterhvert her også - også for å fylle tomrommene som er mellom plantene foreløpig.
    Ønsker deg ei fin ny uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er supre til å fylle tomrom, gjør hagen mer lettstelt, syns jeg. :)

      Slett
  8. Hej Ingeborg!
    Jag har inte haft hosta så länge, de ville inte riktigt trivas. Nu har jag hittat en plats som de verkar trivas på. Dina är stora och fina.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å finne riktig plassering, noen ganger liker de mer sol enn en skulle tro. Det gjelder f eks Guacamole.

      Slett
  9. Her i haven har jeg et par hosta (som jeg ikke kender navnet på) som altid bliver spist af sneglene. Havens øvrige hosta lader de stort set være i fred.
    Det er en fin gruppe, du viser. De store blade er med til at skabe en frodig stemning i haven. Jeg er også begejstret for hostablomster og kunne aldrig drømme om at klippe dem af.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje de som blir spist av snegler står enten for skyggefullt, evt kombinert med for tett beplantning (av planter rundt), det har vel skjedd et par ganger her at det har skjedd, og da får de ikke stå i fred (jeg tror det er fordi fuktigheten blir værende mye lenger på plasser som dette etter regn). :)

      Slett
  10. Jamen det har du egentlig ret i! Hosta virker eksotisk og giver en frodig stemning i enhver have. Det er nogle fine eksemplarer du viser frem med dejlige farver på bladene, og blomsterne er jo også pæne. Sneglene spiser vist mest på de små Hosta med tynde blade har jeg forstået, så jeg går efter de kraftige sorter.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker også best de store hostaene, selv om jeg har noen mindre også, som f eks Halcyon. Det er så mye annet fint i småplanter. :)

      Slett
  11. Jeg undgår stort set hosta på grund af sneglene, men jeg synes ellers det er en af de smukkeste stauder, der findes. Jeg har efterhånden lært, at der findes sorter, de ikke spiser. Måske jeg skal til at prøve mig frem og finde ud af, om det også kunne gælde mine snegle.
    Jeg er vældigt misundelig på dine flotte eksemplarer.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå var det ikke så mye snegler i fjor, så det kan være grunnen til at ikke det var noe særlig snegletegn, men alt i alt syns jeg ikke det er så ille. Og så er det jo et fint sted å fange snegler, f eks med Ferramol. :)

      Slett
  12. Här på ön trivs de och jag har några i min trädgård! Sååå lättskötta och tacksamma :)
    Ha en fin helg!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er nesten så en glemmer ut at de er der i det daglige. :)

      Slett