søndag 3. oktober 2021

Bed med høye planter

Tidligere  brukte jeg mye lave planter, planter som ikke kunne knekke i vind eller regn, men de siste årene har jeg blitt modigere og plantene høyere. 

Tre ganger prøvde jeg før jeg fikk en lun nok plass til danglebærbusken, eller Sakalinabeinved, men nå ser det ut til at den trives godt. 

Sakalinabeinved vokser i enden av bedet som er oppkalt etter vår gamle kanin, Tass, altså Tasseplassen eller Tassebedet, her hadde han buret sitt i de ti årene han levde. Herfra kan en gå under pergolaen som er overvokst av en duftende Kaprifol/Vivendel. Helt bakerst i hjørnet vokser et rognebærtre, som nå er stort, etter 26 år, den gang jeg fant en liten spire i oppkjørselen. 

Den høyeste planten i dette bedet er i år Mauretansk Kattost, men i dag er både kattosten og rosen blitt slått i bakken av regn og vind. Toppen av denne kattosten fikk bli med inn i en vase. 

Kattosten vokser sammen med blant annet Perovskia, denne blå, artige stauden, som gir både litt høyde og bredde. 

Mauretansk kattost i motsol. 

Kattosten vokser blant annet blant rosa Blodslirekne.

Bildet er tatt fra nord med den vintergrønne Myrteleddved (også kalt Ligusterleddved) mot Tassebedet med blant annet rosa Blodslirekne. 

Nå er endelig gresset mellom de siste hellene, som omkranser Tassebedet, fjernet, det er hard jobbing og tok sin tid. Bak kurven den samme Myrteleddveden, bak derigjen jentenes gamle lekehytte dekket av Klematis Montana Ruber. Rosa Blodslirkne til venstre i bildet. Det flotte med denne stauden er at den aldri knekker i vinden. 

Jeg sitter på benken og tar bildet motsatt vei, i øverste bildekant den samme klematisen. Foran vokser en markdekkende rose, White Cover, den står fortsatt i flott blomst i dag. Den mørkrosa foran er en Hortensia som jeg tipper er glad for at jeg har fjernet en stor busk som stod akkurat her jeg sitter. 

Blodslirkene med pergolaen og benken i bakgrunnen. 

Hekken bakerst er Kjempetuja, og bakenfor derigjen naboens trær. 

I bedet vokser også Virginialeddblomst, den vokser i en tue, har ikke stått her så lenge, men vil nok etter hvert spre seg utover i tuen. 

Virginialeddblomst i sol, bakenfor vokser en stor tue med høststorkenebb i samme farge. 

Hekken, Klematis og steinhellene på vei inn til benken. Til venstre i bildet vokser en rød Blodslirekne som ble flyttet dit i en utvidet del av bedet. Her har jeg også satt blodtoppen som jeg flyttet, siden den alltid la seg ned over gangveien. 

Rød Blodslirekne og Blodtopp foran Sakalinabeinved. 

Midt oppi alt vokser rosen Heritage, som virkelig har fått vist seg fram i sommer. Den er ganske høy, men ligger i dag litt strødd, men fortsatt med noen blomster. 

Rosen Heritage. 

Sart rosa mot den blå Periovskaen. 

De fleste bildene her er tatt i løpet av den siste måneden, men det er nå fortsatt blomstring igjen her, både i høye og lave planter. At sommeren er på hell er allikevel klart og med unntak av en kjapp plenklippingsrunde i dag mens gresset var noenlunde tørt ser det ut til at hagen blir satt litt på vent med bare regn i langtidsvarselet. 

Ha en fortsatt fin ny uke, litt mulighet til å være ute i hagen må det jo bli. 

18 kommentarer:

  1. Så fint det blir når bedene har både høye og lave busker og blomster. Fine oversiktsbilder fra hagen din.

    Tusen takk for frøene av Sporeblomst og hyggelig brev. Jeg tenkte jeg skulle høstså dem, siden de selvsår seg selv. Da spirer de kanskje til våren.

    Ha en fin dag!

    Hilsen Randi Eriksen

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med frøene, jeg tror også høstsåing blir bra (jeg tar ofte halvparten høst, halvparten vår for å være på den sikre siden :D)

      Slett
  2. Den første planten du viser er utrolig flott! Den må jeg få kjøpt meg en gang, men jeg glemmer den alltid bort om våren. Nå skal jeg notere meg navnet :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig verd å prøve, veldig dekorativ. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Du har så mycket fint. Malvan har jag sått och är så glad för den. Den blommar fint fortfarande, mera nu än när det var varmt. Virginialeddblomst undrar vad vi kallar den, mycket fin. Benved är så fin med de röda hängena och bladen som ändrar färg till hösten. Idag visar sig solen här, bäst att passa på att gå ut.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Virginia leddblomst heter Physostegia Virginiana på latin. Blomstrer fra august til september, sol og halvskygge, herdig til sone 6. :)

      Slett
  4. Det er dejligt med sensommer- og efterårsblomster, der ikke vælter i regn og blæst og blandt andet dine persicaria står flot. Jeg har lige plantet nogle for første gang og glæder mig til at de fylder lige så meget som dine.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gled deg, Blodslirekne er en super staude fra sensommer og utover høsten, den velter aldri, den vokser bare utover i tuen, og sneglene liker den ikke. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg.
    Jeg liker at hagen din virker omsluttet av grønt. Jeg tenker det bremser vinden endel. Og så elsker jeg pergolaen med kaprifolen. Tror jeg må kopiere den ideen din.
    Ha ei fin uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg prøver litt å ha en god innramming for å bremse vinden, som kan være ganske dominerende her både sommer og vinter. Pergolaen startet livet som føyse/disse/huskestativ for jentene, da var kaprifolen liten. Det er bare å kopiere :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg!
    Du har en spennende og variert beplantning. Du bruker også en del spir. Det er fint.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kanskje litt for mye forskjellig, det går ikke så mye på å samle, mer på å teste ut hva som trives hvor. Planen er egentlig å kutte litt, men det er ikke enkelt :)

      Slett
  7. I dette innlegget festet jeg meg spesielt ved sakalinbeinveden din. Jeg har en jeg også som ikke har blomstret. Hm.....kanskje bør jeg flytte den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tok noen år før den begynte å blomstre, de to jeg har hatt tidligere som mest sannsynlig har stått for vindutsatt, gikk dukken første vinteren, mens denne liker seg tydeligvis her :)

      Slett
  8. Det er dejligt at arbejde sig hen imod resultaterne stille og roligt, og nu ser det ud som du har fundet de rigtige planter til de rigtige placeringer. Det er en meget smuk beplantning du har skabt med fine farver og flot variation! Forstår du holder af at sidde på bænken og se dig omkring (navnlig når stenbelægningen er fin efter lugning:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir en kaffeplass på formiddagen, og mulighet for en liten lur i skyggen etter middag om det er varmt nok :)

      Slett
  9. Det är fint med olika höjder i planteringarna. Och malvan var jättefin. Du har haft mycket sol hos dig - härligt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i år har vi hatt mye mer sol enn vanlig, så da får en tåle litt vanning :)

      Slett