lørdag 15. mai 2021

Tulipaner og narsisser

Før var det tulipaner, kanskje gule og røde, påskeliljer, pinseliljer og perleblomster, nå har selvsagt alle disse løkblomstene individuelle navn - som er umulig å huske, og om jeg faktisk har klart å notere både riktig navn og plassering, så er det allikevel ikke opplagt at dette forblir riktig. 

Rosebedet nærmest terrassen har etter hvert fått mange løkblomster. 

For noen uker siden var det bare ytterst få tulipaner som hadde åpnet seg, fortsatt er det noen som står i knopp. 

Dette er det samme bedet sett fra en annen kant. I fjor delte jeg Kuleprimula, så det er noen av dem i bedet også. 

Disse hvite påskeliljene med oransje/aprikosaktig midte kjøpte jeg ferdig drevet i en potte for noen år siden, i år har de plutselig blitt mange. 

De samme som over. Jeg har kanskje navnet et eller annet sted, men når en har gjort hagenotater i 26 år så tar det litt tid å finne hvert enkelt navn. En gang skal jeg lage meg et system. 

Det er ikke sikkert at det hjelper med et system, for plutselig har jeg et par løker til overs og så blir de spadd ned et annet sted. Ofte setter jeg løker i krukker, men glemmer å notere hvor når jeg etter hvert spar dem ned. 

I dette bedet ble nesten alle tulipanene spadd ned i fjor, og resten i forfjor, allikevel klarer jeg ikke å holde orden på dem. Se for eksempel på den nærmeste tulipanen her, jeg kjøpte ingen som var så lave (15 cm), hvis det er de jeg tror så heter de Greigii Toronto og skal være 35 cm høye. De skal også ha flere blomster på hver stilk, men det har de ikke. 

De samme som over. 

Disse lakserøde/rosa kan være en Darwin hybrid som heter Mystic van Eijk, de kom tidligst og har stått veldig fint lenge. 

Disse er ikke så mye høyere enn de jeg tror heter Geiigi, og noen av dem kommer med to blomsterstilker, men når jeg har kjøpt en tulipan som heter Monte Orange, så må det vel være dem, de matcher i hvert fall ingen andre. 

Kanskje det ikke er så viktig hva de heter, det har vært en fantastisk blomstring i år både for tulipaner og narsisser, både påskeliljer og pinseliljer (jeg vet jo ikke alltid hva som er hva, og begge deler blomstrer nå samtidig, mens jeg syns å huske at før pleide påskeliljer å blomstre rundt påsketider og pinseliljer rundt pinsehelgen). Tulipanene har stort sett klart regnværet vi har hatt i det siste også. Det var jammen bra det kom for alt var knusktørt. 

Ha en fortsatt fin vår!  

13 kommentarer:

  1. Det er bare å nyte løkblomstringen nå. Vakkert hos deg nå.
    Her har vi også mistet oversikten over navn, skjærene er gode på å nappe opp skiltene:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
  2. Så mange flotte tulipaner du har akkurat nå. Løkblomster er et fint tilskudd til vårstaudene. De lave tulipanene er så søte.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. Hej Ingeborg!
    Ser fint ut med tulpaner, påskliljor och narcisser hos dig. Ibland kommer det upp tulpaner hos mig med som jag inte har beställt. Det kan vara att man blandat eller felmärkt lökarna. Det blir svårt att hålla koll på alla. men jag sparar alltid min beställning med namn och bild, då hjälper det minnet.
    Ha en trevlig kväll /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har en bok jeg noterer og limer inn bilder i, men tror jeg må bli enda mer nøye. :)

      Slett
  4. Skidt med alle navnene! Vi gør vel alle som du og graver de løg ned vi står med i hænderne, og så kan man ikke huske hvor de havnede. De er jo skønne alligevel - allesammen. Løgblomstringen har været ekstra lang i det kølige forår, og det skal man bare nyde. Påske- og pinseliljer roder jeg også rundt i, og de blomstrer tilsyneladende samtidig efterhånden, så det kan vel også være det samme.
    Det ser dejligt ud i dine bede, og regnen har sikkert gjort godt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn får det være. Det var utrolig deilig med regn, ja. Da er det fint å være i drivhuset også :)

      Slett
  5. Du har mange fine tulipaner - de gør noget godt for forårshaven. Navnene er sådan set ligegyldige for at nye blomsterne, det er mest praktisk, hvis man vil have flere af en bestemt slags.
    Jeg tager billeder af planter/løg i bedet og deres navneskilte, når de er plantet. Det er min måde at huske dem på. Men 100% effektiv er jeg ikke. Der går nemt rod i det, så jeg kan sagtens følge dig. Vi gør det så godt vi kan :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er faktisk litt forunderlig hvor sikker en er på å ha alt klart, og så bare bli sittende å klø seg i hodet når en ikke finner ut av det :D

      Slett
  6. Så frodige dine bed er av ulike narsisser og tulipaner.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Det ser ut som små blommiga karameller i din rabatt - sååå vackert!!
    VÅRKRAM från Titti

    SvarSlett