fredag 24. januar 2020

Dyrke mat i januar

Vinterdyrking er jo blitt så populært i det siste, akkurat hvor vellykket det er for de aller fleste vet jeg ikke, men i milde vintre som denne er det flere av de flerårige vekstene som faktisk kan høstes.

Dette bildet ble tatt 10. januar. Jeg har ikke tenkt å høste denne rødkålen, selv om det godt kan være at det er noe spiselig helt innerst. Syns den er så vakker, kanskje jeg skal ha rødkål i år også, bare fordi de er vakre. Denne er fra en liten potte med 3 - 4 planter som jeg kjøpte for 19 kroner i fjor. Den største ble spist i høst og smakte fortreffelig.

Ulempen med Hagesyre er at den frøsår seg, men om en vil ha mange planter er det selvsagt en fordel. Ikke bare er de gode i salaten, men vakre også. I høst satte jeg alle barna jeg fant i småpotter for å ta med på Haugesund hagelags planteloppemarked til våren. De er i god gang. 

Salvien har vært ekstra fin i vinter, men den kan klare seg og beholder bladene i  langt kaldere vintre også. I tillegg til å være god i maten er den også god som te, sunn også, og kan blant annet kurere (tips fra ørenesehalslege) betennelse i spiserøret. Den grønne uklare er flatbladet persille. 

Oregano mister gjerne bladene om vinteren, men i år har den beholdt dem på. 

De grønne skuddene til luftløken kan høstes. 

Nå blir vel ikke akkurat disse blåbærene høsteklare, men det er alltid koselig å hente inn en liten bukett, den står rett innenfor terrassedøren og kikker lengselsfullt ut når jeg åpner

For et par dager siden ble det endelig så pass opphold at jeg fikk luket gress, jorden var altfor våt så det var ikke lett, jeg må nok ta en runde til. Så den første lille, blå vårkjærminneblomsten og kroppen ble skikkelig støl av den uvante vinteraktiviteten. Jeg sådde litt vintersalat og vinterportulakk i drivhuset også, av frø jeg hadde igjen fra i fjor, men at det blir noe har jeg ikke noen tro på, ble ikke noe i fjor heller. Ha en nydelig helg. 

10 kommentarer:

  1. Spennende å lese om alt du kan dyrke av mat hos deg. Salvie tåler mye, og jeg hadde den før i kjøkkenhagen. Koselig å se blåbærlyng med blomsterknopper alt nå.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blåbærlyngen har jeg inne da, syns det er så koselig. Den er jo fin uten blader og bær også, men det er litt artig at den klarer å lage bær inne i et halvmørkt rom :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg!
    Du kan nesten spise deg mett i januarhagen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, kanskje ikke helt, men litt smak blir det i hvert fall :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg!
    Det er nesten uvirkelig at det går ant å dyrke året rundt mange steder i Norge. Så kult!
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke så flink på vinterdyrking, planen er å få flere flerårige spiselige vekster, og mange av dem kan jo høstes gjennom vinteren så lenge det er mildvær i hvert fall :)

      Slett
  4. Kjekt med noe som kan spises i hagen i januar. Har planer om å så salat på verandaen, har lest at det går bra.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har noen år hatt salat på balkongen for å unngå snegler, det har fungert fint :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Det finns en del att skörda i din trädgård. Inte så vanligt i januari.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Er litt ekstra mildt i år, bli spennende å se om det varer, eller om det blir kaldt i februar som vanlig. :)

      Slett