søndag 14. oktober 2018

Roser om høsten

Det er flere roser som ikke har gitt seg ennå, og som kommer med stadig nye blomster og knopper til tross for vind som uler rundt hjørnene og slagregn. Her er noen av dem, og også noen stauder,  fotografert for et par dager siden.

Rosen Viking har jeg skrevet om før, og den er still going strong. Da bildet ble tatt kom det selvsagt en vindkule og rusket skikkelig i greina. Herdig til H5, blir høyere enn den halvmeteren som oppgis. Remonterende. Bladene rundt tilhører til venstre høststorkenebb og til høyre akeleie. 

Dette er Brother Cadfael, store, fylte blomster som lukter godt. Den skal bli 170 cm høy, men er ikke helt der ennå her. Blomstene så sent er nok litt mindre i volum enn tidligere, men fine er de fortsatt. Denne rosen står midt i nordvesten så den tåler vind godt. I bakgrunnen Syrinhortensia. 

Julia Renaissance har heller ikke tenkt å gi seg ennå, og har flere knopper. Den står også værhardt til. 

Denne bregnen står litt malplassert for seg selv, tenker at jeg skal flytte den til neste år. I år druknet den i digre akeleier, som jeg nå har fjernet. Navnet er Purpur Kongsbregne, den skal bli halvannen meter høy, og liker halvskygge. Så kanskje litt stor til å være en rosenabo når den når sin fulle høyde. Noen som har den og vet om den faktisk blir så høy, og hvor vid den blir? 

Denne rosen vokser i rosebedet ved terrassen, jeg har ingen anelse om hva den heter, den stod her da vi flyttet inn for snart 24 år siden, men jeg har tidligere sagt at jeg syns den minner om Peace, i hvert fall første blomstringen. Den kommer alltid med ny, sen blomstring. Det blå som skimtes bak er Kattemynte.  

Kattemynten (nepeta faassenii) er en trofast staude i hagen, den blir ofte anbefalt sammen med roser. det finnes forskjellige sorter, denne blir relativt høy og heter merkelig nok Walkers Low. Herdig til sone 6 og et godt alterntiv til Lavendel. Fin i buketten og humlene elsker den. Klipp av visne blomsterstilker så blomstrer den til frosten kommer.  

Amber Cover er en kryprose som står i krukke på terrassen og har gjort det siden 2016, den har vært avblomstret en stund, men nå har den begynt å blomstre igjen. Her ser den rosa ut, men den blir ferskenfarget når den åpner seg. 

Stjerneskjerm (astrantia major) er en populær staude som holder ut lenge, og når den egentlig ikke blomstrer lenger så ser det ut som den blomstrer allikevel. Denne heter Roma og er herdig til sone åtte, den liker litt fuktig jord. Mange liker den sammen med roser. 

Den siste rosen på denne regntunge søndagen er markdekkeren Tommelise, den er herdig til sone 3/4 og blomstrer fra juni og til sen høst, her hos meg startet den blomstringen mye senere, men det skyldes nok at den står med litt for mye skygge, så kanskje den også er på flyttefot til våren.

Ha en fortsatt fin søndag, og en ny fin uke. 

21 kommentarer:

  1. Herlige blomster som fortsatt holder ut hos deg! Brother Cadfael står på min ønskeliste.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Hei Ingeborg. Rosene dine ser bedre utenn mine gjør, vinden har knekket flere av de tynne grenene med blomster på, og alt vannet har gjort kronbladene brungule i kantene. Fint at en del blomstrer hos deg fremdeles. Ha en fin ny uke. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært noe brekkasje her også, tror jeg skal lage stativ til noen av de sarteste til våren. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Så deilig at rosene fortsatt blomstrer hos deg:-)
    Oppdaget plutselig en kongebregne som vi fikk for noen år siden, har blitt flyttet noen ganger, og nå ser den ut til å trives. Men, halvannen meter, da blir det nok ny flytting..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Syns det høres utrolig ut at den skal bli så høy, skal google litt, kanskje står det feil på vaskeseddelen. Min er ikke halvmeteren en gang så langt. :)

      Slett
  4. Viking må være en skikkelitg viking.
    Brother Cadfael er den Austin-rosa jeg mener er best egnet for norske forhold. Den blir omtrent like høy som meg (neløig rundt 170) her. Jeg klipper den godt ned hver vår for best mulig forgrening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke klippet den ned, men da skal jeg gjøre det til våren. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg

    Hernede er roserne i fuld blomstring, mens de deroppe ved huset er ved at lukke ned - du viser nogen spændende nogen.
    Viking ser sund og lækker ud!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er positivt overrasket over Viking, men siden den blir høyere enn antatt og legger seg litt ned skal jeg lage et stativ til den neste år, tror jeg :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg.
    Herlig blomstring hos deg enda. Ikke værst å ha blomstring til langt ut i oktober. Jeg har hatt min kongebregne i mange år, men den har aldri blitt så høy.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye som blomstrer en bonusomgang i år, selv med alt regnet vi har hatt i høst. Hvor høy er kongebregnen din? Jeg tror nesten det må være oppgitt feil høyde på vaskeseddelen, 150 cm høres helt utrolig ut, foreløpig er den ikke halvmeteren en gang. :)

      Slett
  7. Mye vakkert ja, men jeg festet meg ved Viking som framtidig rose hos meg. Må ha roser som tåler mye. Men i sone 2 ville jeg også valgt meg Brother Cadfael.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt enklere å velge planter som er herdige :)

      Slett
  8. Hej Ingeborg!

    Du har ju fortfarande en blomstrande trädgård, rosor är fina på senhösten. Jag tror nog kungsbräken kan nå en höjd på 1,5m om den har optimala växtförhållanden, dvs fuktigt och mera halvskuggigt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurer litt på hvor jeg skal sette den om den faktisk blir så høy, får bruke vinteren til å tenke :)

      Slett
  9. Hej Ingeborg!
    Så många rosor som blommar hos dig. Är lite besviken på mina som slutade blomma i juli.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, juli var tidlig, du hadde det sikkert både varmere og tørrere enn her, får håpe på bedre fordeling av sol og regn i løpet av sommeren til neste år :)

      Slett
  10. Blomster ubeskrivelig vakker... fortsatt.
    Er det fint.
    God uke for deg også.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  11. ... det er fin :-) veldig - veldig :-))
    Hilsen til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, kjekt med det som blomstrer utover høsten :)

      Slett