søndag 17. juni 2018

Kiwien blomstrer

Plutselig blomstrer den, kiwien, for første gang. Fant ut at jeg plantet den i 2007, og det er jo en stund siden.

Jenny heter den og er selvbestøvende. Blomstene er mye større enn jeg hadde forventet. Disse blomstene har smøget seg under glasstaket til utestuen, blir spennende å se om det blir noen frukter. Da må jeg i tilfellet sende dem til datteren min i Oslo, for jeg plantet kiwien fordi hun likte det så godt.

Den slynger seg avgårde, denne ranken er sikkert sju meter fra roten, og da har jeg vært ivrig med beskjæringen, den må vokse i bredden og ikke i høyden. Nå ser det ut som den er i ferd med å strekke seg over til den vintergrønne busken, hadde jo vært artig om den klarte det. Det går an å skimte noen knopper her også. 

Bilde av hagen sett herfra. Nå blomstrer også peppermyntebusken, til venstre nedenfor kuletujaen. Det er mye blåbær på de tre buskene jeg har, foran til venstre i bildet. 

Denne storkenebben ble plantet i fjor og heter Kantabstorkenebb (geranium cantabrigiense Karmina). Den blir 20 cm høy og blomstrer i juni-juli. 

I år blir det mange blomster på vivendelen, det har det ikke vært de siste par årene. 

I går klippet jeg barlindhekken i nord. Svarthyllen blomstrer. Den runde busken er en buksbom, og bak der igjen mer barlind, som også ble klippet.

Her har det vært litt regn akkurat nå, men ellers en fin dag, har allerede fått gjort litt ute, og Hald er i gang med å få ferdig detaljer på drivhuset. Skal vise bilder etter hvert. Ha en fortsatt fin søndag. 

20 kommentarer:

  1. God søndag til deg også. Her har det vært bygevær i dag, men nå skinner solen, så jeg tror jeg tar sjansen på å gå ut og luke litt.
    Så nydelige blomster det var på kiwien. Blir spennende å se om det blir moden frukt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de var over all forventning, tenk at det går elleve år og så kommer plutselig blomstene. :)

      Slett
  2. Hjemmedyrket kiwi høres eksotisk ut.
    Barlindhekken min er blitt alt for høy. Din er mye finere som stusset ser jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den får ikke bli så høy, skal bare være en kant på oppsiden av bedet for å få litt orden i rotet :)

      Slett
  3. Så fine blomster den har, og ikke vabskelig å se at den er i slekt med rødkattebusk.
    Egne kiwi høres flott ut.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, rødkattbusk får jeg ikke til, skulle gjerne, min har vært 10 cm i ti år, flyttet den for tredje gang i går for å prøve en siste gang :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Spennende med slike eksotiske frukter. Får håpe at du får frukt på den. En plante en må ha tålmodighet med skjønner jeg. Her har det regnet i snart et døgn. Deilig å slippe å vanne. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hadde det ikke vært for det flotte bladverket hadde den nok vært historie for lengst. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg

    Jeg har også en kiwi i blomst - eller rettere havde, den er vist ved at lave små kiwi:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du ligger litt foran meg, håper det blir kiwi her også :)

      Slett
  6. Hej Ingeborg!
    Din Kiwi trivs bra, hoppas det blir många frukter. Vi hade också några regnskurar igår och sent på kvällen blev det ett riktigt åskväder. Ser fram emot att få se växthuset.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det ikke så mye som gjenstår på drivhuset, det gjenstår bare å finne tid til å gjøre dem :)

      Slett
  7. Heisann, koselig å se hvordan haven din er akkurat nå. Min kiwi blomstra for første gang i fjor, men alle minikiwiene falt av, så det ble ingen smaksprøver. Blomstrer igjen nå. Kanskje bedre hell denne sommeren. Her har det kommet en del regn. Varmen kan derfor godt komme tilbake igjen, for nå hutrer vi. Ble for godt vant i mai! Ha fine sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, håper ikke mine kiwi faller av, hvis det blir kiwi da, foreløpig er det fortsatt blomster. Håper dine henger på denne sommeren. :)

      Slett
  8. Kiwien viser at tålmodighet virkelig kan lønne seg. Så artig. Håper du kan sende noen frukter avgårde til datteren din.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært en artig overraskelse for henne, hvis det slår til :)

      Slett
  9. Gøy med kiwien som blomstrer! :) Spennende med noe nytt. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjekt når det er en utvikling. Jeg har holdt på å fjerne hele planten flere ganger :)

      Slett
  10. Spennende med Kiwi i blomst.
    Det tar jo en stund før slike eksotiske vesen vil blomstre, ekstra gøy når de endelig kommer:)
    Vi krysser fingrene for moden frukt:)
    Ønsker en fin st.hans

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært utrolig gøy med moden frukt :)

      Slett