mandag 25. mai 2026

Gule blomster

Jeg følger ikke så mye med på hva som er in når det gjelder planter i hagen, men har fått med meg at gule blomster har vært ute en stund. I hagen her er det blomstring i alle farger, og her kommer noen bilder av akkurat gule blomster.

Ballblom er en favoritt. Denne blomstrer nå. Bildet øverst på selve bloggen er også en ballblom, Alabaster, den var en stor favoritt, men har gått ut av tiden her. Kanskje får jeg den igjen en gang. 

Mitt siste barnebarn hadde navnedag i helgen, og da var det interesse for gule blomster. Her er noen av dem som ble valgt til bukettene på lunsjbordet. Fra venstre Hundetann, en narsiss med en gulgrønn bakside, og en narsiss med en oransje midte. I tillegg til den eneste tulipanen jeg tenkte kunne klare seg noen timer i et varmt rom, og nettopp en Ballblom. 

En gul navnløst rose blant røde og rosa. Som bunndekker gul lerkespore. Jeg har ikke navnet på rosen, den stod her da vi overtok hagen for over tretti år siden. Gleder meg til rosene kommer.

Gul lerkespore et annet sted i hagen. Her blomstrer den fram til frosten kommer. Lerkesporen er i ferd med å starte blomstringen nå, men dette bildet er tatt senere på året. 
 
Den gule løvehalen er en flott staude som jeg har hatt i hagen de siste årene. Det drøyer nok en stund før den starter blomstringen.  

Kommer jo ikke utenom stormarikåpen. Den krever litt luking, men det blir også mange planter til det lokale planteloppemarkedet. Marikåpe er i ferd med å starte blomstringen her.

Jeg måtte også ofre denne fylte hvitveisen (med litt gult i midten) til en bukett i helgen. Jeg kjøpte den på planteloppemarkedet for noen få år siden, og den sprer seg godt. Ser ut til å blomstre litt lenger enn de ville hvitveisene.

Ha en fin ny uke!

18 kommentarer:

  1. Jeg hadde også alabaster en gang, men det er lenge siden. Stormarikåpe har en veldig fin farge pp blomstene. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noe kommer og noe går i hagen. Jeg tror min Alabaster stod for vått om vinteren ... :)

      Slett
  2. Gult er en flott farge! Løvehale var en ny staude for meg.
    Men den gule lerkesporen er godt kjent. Den kan vokse i hver en minste sprekk.
    Her drukner vi snart, akkurat som i fjor på denne tiden. Vurterte båt i hagen i fjor, kanskje i år,)
    Ha en fortsatt fin mai:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heller ikke hatt løvehale så lenge, men er veldig fornøyd med dene. Kjekt med litt nytt innimellom. Lerkeporen blir nesten et ugress, men den er jo fin da, og kjekt at den ikke trenger så mye jord for å trives. Det er fortsatt ikke særlig vårlig her, og nå er det sommer om et par dager, har knapt sittet i ro ute. Neste uke melder om regn hver dag. Vi er vant til det :)

      Slett
  3. Gult er en fin farve i alt det grønne og jeg går heller ikke op i om farverne er moderne. Det er nogle fine planter du viser fra din have, og mange af de gule er jo enormt nemme og fylder godt der hvor de sarte ikke har lyst til at gro.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alle farger er fine i hagen bare det ikke blir for glorete (hagen min er for glorete om våren når alle tulipanene kommer samtidig, men jeg klarer ikke å kvitte meg med noen) :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Gult er ikke min favorittfarge i hagen, men jeg har forstått at det er en farge som trengs for å balansere de andre fargene. Jeg liker spesielt planter med gult bladverk, ikke nødvendigvis gule blomster.
    Ha det godt,
    Lena.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker best den lysegule, og oransje, men alt går så lenge det er mye grønt innimellom syns jeg, gulgrønt eller grønne blomster er også fint, og det har jeg altfor lite av :)

      Slett
  5. Jeg elsker gule blomster som kontrast til alt det grønne. Jeg købte en løvehale for et par år siden og glæder mig til at se de første blomster i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de bruker litt tid på å etablere seg, gjorde i hvert fall det her, men verdt å vente på :)

      Slett
  6. Nu viser du ikke et billede af buketterne, men jeg kan forestille mig, hvor flotte de er blevet.
    Lige netop lærkespore, løvehale og løvefod (stormarikåpe) er nogle af de gode og letdyrkelige stauder, som jeg også holder meget af. Lærkesporen er lidt egenrådig, den vil helst vokse, hvor den selv finder en sprække, men den er let at luge op, hvis den bliver for meget.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nei. Det var ingen stor bukett, men et par blomster i hver vase, som jeg ikke kunne fotografere. Ja, innimellom blir lerkespore luket som ugress her, hvis de tar overhånd. :D

      Slett
  7. Fyllt hvitveis er spesielt flott synes jeg. Pluss at du har mange vakre gule blomster.

    SvarSlett
  8. Hej Ingeborg!
    Det blommar fint hos dig. Den gula Lejonsvansen är riktigt ståtlig och fin. Såg mycket av den i parkerna i England.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig villig, og praktisk med at den er en fin markdekker også, bortsett fra at den fortrenger yukkaen min da :D

      Slett