søndag 16. juli 2023

Nytt skyggebed

For et par år siden laget jeg et nytt bed rundt et dødt plommetre, det får skygge mesteparten av dagen, men litt sol fra ettermiddagen. Det er ikke helt ferdig enda, men det kommer seg. 

Jeg innrømmer at det ser litt rotete ut, og området helt foran får jeg ikke til. Her står en Alunrot, som ikke liker seg så godt i alt regnet her, og to hvite og grønne Hosta som er flyttet fra et annet bed, og som ikke er kommet helt i gang igjen. Den lilla helt bakerst til venstre er en Høststorkenebb, tidlig på våren blomstrer en rød Rododendron her (Wendy). 

Tidlig på sommeren begynner også Allium Bulgaricum og blomstre, de er fine, men har en tendens til å legge seg ned. 

Noen år kommer det valmuer, men ikke i år, ikke foreløpig i hvert fall. 

Revebjeller, Allium og den store klokkebusken i bakgrunnen. 

Klokkebusken vokser rett ved siden av bedet, den har stått her siden vi overtok for over 25 år siden. I forkant av busken en Stormarikåpe, den trenger jo ikke akkurat et bed for å trives. 

I fjor stod det en stor tue med Matrem her, men de har ikke dukket opp i år, håper de har frøsådd seg og kommer til neste år. 

Rose de Rescht ser ut til å trives rimelig godt her, dette bildet er fra i fjor, i år blomstrer den enda mer. 

Rose de rescht fra i år. 

Blå Klematis, navnet står stilt akkurat nå, bildet er fra i fjor, tror jeg. Meningen er at den skal etablere seg i det døde plommetreet, men jeg lurer på om den ikke kommer fra basen hvert år, så jeg tror jeg må finne en som blomstrer på fjorårets greiner. 

Den hvite er klatrerosen Climbing Iceberg, som ser ut til å klare seg veldig bra, mye større i år (på dette bildet) enn i fjor. 

Det er kanskje ikke så lett å se, men bakerst, øverst i bildet vokser Lykkefund, den er nydelig om en bare husker å se opp. 

Hvit Spir er fin å ha i mørke partier i hagen, den står helt innerst i bedet. 

Nå har regnet gitt seg ute, og det er sol, da må jeg ut igjen i hagen, selv om jeg egentlig hadde tenkt å rydde inne. Ha en fortsatt fin søndag!

8 kommentarer:

  1. Noen bed er vanskelige å få til, og det kjenner jeg til fra her også. Det stopper opp, og så kommer jeg ikke videre. Det er mange fine blomster du har der, og den klatrerosen så imponerende ut.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går seg vel til etter hvert som jeg finner de riktige plantene. Klatrerosen er jeg veldig fornøyd med, har tatt skikkelig av i år. :)

      Slett
  2. Åhh vilka ljuvliga bilder...så mycket som blommar hos dig! Fantastiskt!
    Njut av sommar & sol nu!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye som blomstrer. Her er det mye regn for tiden, det er vanskelig med å få akkurat passelig :D

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Det är alltid spännande att planera rabatter och flytta om, och när det lyckas är man så glad. Alla växter trivs inte som man vill. Storkenebb, eller Näva, är jag så glad för, de bildar stora gröna kuddar i en riktigt torr rabatt. Jag har en klematis Paul Farges Summersnow som har klättrat högt upp i krikonträdet. Den växer mycket varje år. Är det en Astilbe på slutet, den är riktigt fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er Astilbe, de virker å trives over alt. Storkenebb er min favoritt, Rozanne som står helt foran den hvite rosen til høyre i bildet trives veldig godt, kanskje jeg skal plante en til, har en Dark Reiter som jeg nettopp har funnet ut at har frøsådd seg, så den planten kan jeg spa opp. Summersnow er fin, tror ikke jeg har den. :)

      Slett
  4. Morsomt at rosene klarer seg der! Jeg har holdt på å styre med et "epletrebed" i årevis. Fint med tulipaner og narcisser om våren. Hosta, astilber, hasselurt, forglemmegeisøster og løytnantshjerte klarer seg best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en skulle jo tro at de fikk for lite sol, men det ser ut til å gå bra. Jeg hra nesten alle de du nevner, hasselurten liker seg ikke så godt hos meg, men den har i hvert fall overlevd nedenfor de rescht her. Forglemmegeisøster står i et annet bed og den er jo delbar. Løytnantshjerte står på listen min. :)

      Slett