torsdag 16. september 2021

Røde roser

Et år syns jeg at jeg hadde altfor mange rosa roser, så i det siste har det blitt mest røde og hvite roser som har kommet inn i hagen. Det virker kanskje som jeg kjøper mye roser, men de aller fleste er kjøpt til 50% eller 70% rabatt, og da er det vanskelig å si nei. 

Tommelise er en fin liten markdekker rose. Jeg flyttet i fjor, fra et sted med altfor mye skygge, og mens jeg syns at mange roser bruker litt tid på å etablere seg, så syns jeg denne ble kjempefin med det samme. 

Så to bilder av Darcy Bussell som har kjempefin blomstring, men litt lett for å få svartflekk på bladene. Den vokser i samme bed som Tommelise. 


LD Braithwaite har nok hatt en tøff vinter, og har bare kommet med en blomst hittil i år, syns jeg ser en ørliten knopp komme nå, så kanskje blir det en blomst til. Jeg er bare glad for at den har overlevd. 

Rosen Viking blomstrer fint som alltid, ikke noe tegn til problemer med den. Under vokser høststorkenebb. 

Rosen Flammentanz har hanglet litt de siste årene, men nå har den fått nytt klatrestativ og har fått en bedre oppbinding. Har vært finere enn den pleier i år, og håper på enda bedre neste år. 

Dette er en av de nye rosene i år, klatrerosen Santana. Den blir bare et par meter høy, og skal være i et nytt bed som jeg ikke får laget før til neste år, så foreløpig står den i en krukke. 

Her er enda en ny rose i hagen, markdekkeren Fairy Dance. Den er plantet under en ny utgave av Reine des Violettes. Den jeg hadde klarte ikke vinteren så da jeg plutselig så en tilsvarende til 70% så måtte jeg ha den, og har plantet den på et i hvert fall litt lunere sted. Den nykjøpte har mange knopper så kanskje det blir et bilde litt senere. 

Jeg vet ikke hva denne røde rosen heter, men tenker at det kanskje er en Nina Weibull, siden den er så vanlig. Dette bildet er fra litt tidligere i sommer, nå har den hatt en lang pause, og kanskje kommer den med en ny blomstring, en gang blomstret den rundt juletider. 

Nå har vi hatt et par dager med regn, og det var godt, både fordi alt trengte vann, men også fordi jeg trengte å rydde litt i huset og sånt, og det får jeg jo ikke gjort så lenge det går an å være i hagen. I morgen er vi lovet sol, og da bærer det ut igjen, etter jobb. 

Ha en fortsatt fin uke!!


20 kommentarer:

  1. Hei! Røde roser er fine og her var det mange fine. I dag har vi kjent på høsten, en uvant kulde. <Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nok på vei, men i dag er det vindstille og sol her, hurra, har litt lyst til å skulke jobben, men det kan jeg jo ikke :D

      Slett
  2. Der er noget særligt over røde roser, selv om alle farver efter min mening er smukke. Det er en stor og flot samling du har.
    Det gjorde godt med regn - det har vi også fået.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også alle farger, har ikke noe spesielt fargetema i hagen, selv om mye nå er lilla, så er det tilfeldig fra min side :D

      Slett
  3. Så mange fine røde roser du har i hagen din. Det kom heldigvis litt regn her også.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått litt kick på roser de siste årene :D

      Slett
  4. Der er plads til meget i din have, og røde roser er jo fine - også til jul! Dejligt du fik regn til haven, og dejligt at få lidt tid til at gøre huset i orden i det våde vejr:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har oppdaget at roser tar mindre plass enn jeg trodde, selv om mange av de jeg har kjøpt de siste to, tre årene fortsatt er små, det gjelder bare å få plass under jorden :D

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Det är riktigt fint med röda rosor, och speciellt om de blommar så flitigt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg får mer og mer øynene opp for remonterende roser, ser mest etter det nå, men det blir ofte begge deler :D

      Slett
  6. Röda rosor har väl ändå en särställning? Och kanske beror det på det sk blomsterspråket :) Av mina 7 rosor är 3 röda - det säger väl sitt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror kanskje prosentvis fordeling er omtrent den samme hos meg :)

      Slett
  7. Nydelige røde roser du har valgt. Hører liksom med i en hage :)

    SvarSlett
  8. Tommelise ser yndig ud med de røde blomster med den gule midte. Det er en rose, man bliver glad af at se på. Det er godt, den har fundet sig til rette på en solbeskinnet plads.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Flotte roser! Tommelise er veldig søt - den hadde jeg, men den tror jeg jammen døde i vinter. Jeg skal sjekke om det er et ørlite skudd igjen av den. Det var det av Hansaland og nå blomstrer den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke alltid planter er like døde som de ser ut, jeg overvintret noe elefantgress i krukker gjennom vinteren, begynte å spire i slutten av juli! :)

      Slett