torsdag 8. oktober 2020

Sommerblomster inn i høsten

Til tross for mye høljende regnvær i det siste er det mange av sommerblomstene som klarer seg fint fortsatt. 

I år har jeg hatt litt av Tagetes Tangerin Gem sammen med tomatene i drivhuset, den har hatt det fint og tørt, men kanskje litt kronglete i forhold til å kjempe seg fram i lyset mellom tomatplantenes store bladverk. 

Dufterten holder fortsatt stand, og den har fortsatt mange knopper. Jeg må passe på å ta frø. 

Den ene agapanthusblomsten som står igjen, en overvintrer og ikke en sommerblomst, men jeg ville vise prestekragene i bakgrunnen. De står i en stor krukke og har blomstret gjennom hele våren og sommeren og langt inn i høsten. Hvis jeg er heldig overvintrer de, litt avhengig av vinteren, jeg har to beholdere med prestkrager som har overvintret fra i fjor, men disse var nye i år. 

Løvemunnen er en sommerblomst som definitivt er kommet for å bli her, denne ble sådd i fjor og har blomstret i hele sommer. Den vokser under en klatrerose, og duftertene vokser til venstre utenfor bildet. Den rosa i høyre billedkant er en Hortensia i krukke. 

Storkenebb Psilostemon Dragon Heart har kommet med en ny blomstring nå, ikke bare en og annen blomst, men en stor tue. Dette er en av de storkenebbene som omtrent bare kan plantes rett i plenen og som både klarer seg fint og som holder gress på avstand. 

Når sommerblomstrene står i blomst så langt inn i høsten er det jo en fordel at de har høstlige farger, som disse tagetesene. Den brune har jeg ikke navn på lenger, mens den gule er Tangerin Gem. Begge står i krukker på terrassen. 

På østsiden av huset har jeg også en beholder med de brune tagetesene, men her har noen av dem blitt gule, og det er artig. 

Brune Tagetes og grønngul Prydtobakk foran en høstfarget Villvin på terrassen. 

Selv om bladene er på vei ned fra trærne, og blomsterprakten ser litt mer sliten ut, så er høsten en fin tid. Det har riktignok vært så mye regn i det siste at jeg ikke har fått gjort noe særlig i hagen, og stauder spadd ut av bed står spredt på plenen. Når vi har en så fin høst her vest gruer en seg alltid litt mer til vinteren, for det kan bety at det blir mye vind eller regn eller begge deler utover, men pytt, pytt, det viktigste er å glede seg akkurat nå. 
Ha en fortsatt fin uke. 

8 kommentarer:

  1. Så mange fine tagetes du fortsatt har i blomst. Alt som blomstrer nå er velkomment. Her meldes det om mulig frost natt til lørdag, så da er det nok slutt på sommerblomstene her.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har vært heldige i år. I fjor kom den første frosten i september, ikke mye og ikke lenge, men nok til at mye hang med nebbet. Ikke noe tegn til frost her ennå. :)

      Slett
  2. Det var mange fine Tagetes, jeg har alltid trodd at sneglene spiser dem. Vi får håpe at frosten ikke kommer ennå.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sneglene liker Tagetes, så jeg har de fleste mine i krukker på terrassen, der er det i hvert fall færre. I år satt jeg noen eksemplarer jeg hadde til overs i et bed, og de har faktisk klart seg, utrolig nok :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Fint med allt som blommar fortfarande. Lejongap sådde jag i år men det blev bara några små plantor. Får prova igen, de ser riktigt fina ut. Hos mig har malvan börjat blomma om, riktigt fin.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Flesteparten av Løvemunn som jeg har i år sådde jeg i fjor, det var akkurat som hos deg, de ble veldig små, men de overvintret og kom fint i år :)

      Slett
  4. Ja, glæd dig nu over alle de fine farver i haven. Der er ingen der ved hvor længe det varer.
    Her er det forsat tørt...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Her gjelder det å glede seg hver dag, for en flott høst! :)

      Slett