fredag 5. juni 2020

Herdighet

Ja, vi har mildt klima her på vestlandskysten, det betyr ikke at vi får til alt, men noen ganger går det.


Hagesildre (Saxifraga) tenker du kanskje at går over alt, den er jo herdig til sone 7, men for at den skal overvintre her som det er mye regn så må mye av jorden fjernes og den må plantes direkte i grus. 

Ullvier (salix laviata) er en liten busk som tåler mye vind og juling, denne er kjøpt og står midt i nordavinden her, den vokser vill i fjellet, i hvert fall helt opp til 1000 meter der vi har hytte. 

Foreløpig er denne en liten busk, så vidt jeg vet er det Vierpære (pyrus salicifolia pendula), jeg satt den som stikling for omtrent fem år siden, den vokser ikke fort, men er en fin erstatning for oliven. Den er herdig til rundt sone 4-5. Blir ofte kalt for nordens oliven. 

Rhododendron, Cunninghams White, tror jeg. En av rodoene som fikk gult bladverk og som jeg tilførte ekte svart og skikkelig sur torvjord. Herdigheten kan variere med sort, men den tåler det meste her, både vind og saltråk fra havet. Først var jeg litt irritert over at et par greiner la seg helt ned på gresset, men nå lurer jeg på om jeg skal lage noen nye busker av dem. Det skal holde å legge en stein oppå sånn at de får kontakt med jorden. 

Monty Don har en serie om amerikanske hager på svensk tv om dagen, der ser jeg mye av denne Indianerliljen, jeg har fått den av en hagevenninne, en fin blomst som også holder ut med stor fuktighet rundt føttene om vinteren, det er det ikke alle som gjør. 

Pletter i luften blir som regel solgt som stueplante, men den liker seg mye bedre ute, i hvert fall her hos meg. I de mildeste strøkene av landet kan den også overvintre ute, men denne er ny i år.

Ha en nydelig helg, jeg skal være ute så mye som mulig om bare regnet holder seg borte. 

14 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg.
    Så mye regn som vi hadde ifjor høst og vinter er ikke vanlig her.Flere av plantene har ikke blomstret i år. Pletter i luften har jeg overvintret i flere år. Om vinteren setter jeg den litt i le.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ganske vanlig for oss med mye regn her, men mellom jul og mars i år var det ekstremt, regnet hver dag. Pletter i luften er en fantastisk plante, men inne trives den ikke lenge om gangen her :)

      Slett
  2. Der jeg bodde før hadde jeg en steinmur, og oppp den likte Saxifraga seg veldig godt. Mange stueplanter liker seg veldig godt ute om sommeren, men det er nok bare hos dere som har kystklima som kan overvintre dem ute.
    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne vinteren har vært så mild at noen av sommerblomstene har overvintret også :)

      Slett
  3. Fine bilder fra hagen din i juni.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Jag har haft mina plättar i luften ute i över 3 år (även vintertid) och de blir bara finare o finare :)
    KRAM från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en veldig søt plante, men hvis jeg prøver å ha den inne ender det alltid med at jeg setter den ut :)

      Slett
  5. Ja,herdighet er ikke alltid rett fram. Jeg plantet et år eller to flere indianerliljer, men de kom ikke tilbake her. Ha en flott utehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd at dine indianerliljer ikke kom opp igjen, jeg er veldig glad for mine, og at de tydeligvis tåler å ha det vått om vinteren :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg, så flott indianerlilje, den har jeg aldri hørt om. Krysser fingrene for oppholdsvær hos deg. hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå ser det ut til å bli fint vær i lange tider framover, håper tåka holder seg borte også :)

      Slett
  7. Hej Ingeborg!
    Saxifragan provade jag för många år sedan, men den trivdes inte. Den är riktigt vacker. Får prova att ha den i min nya grusrabatt. Fint med de silverfärgade bladen på buskarna.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett