mandag 14. oktober 2019

Mye fint i hagen om høsten

Vi er halvveis inn i høsten og det er fortsatt mye fint til tross for kraftige hagl, regnbyger og vind. Skyggene er lange, dagene blir stadig kortere, men det har hittil fortsatt vært mulig å finne litt tid til hagen.

Villvinen, som jeg i fjor måtte dra ned fra en to etasjes husvegg byr på seg selv, jeg håper å lære den opp til å ikke klatre høyere enn denne leveggen. 

Den korteste enden av leveggen. Til høyre skimtes den nye espalierveggen, her har jeg plantet en avlegger. 

Er ganske sikker på at dette er blader fra Akeleie, selv om de er mer flikete enn de vanligste, som jeg har mest av. Akeleie får alltid så fine høstfarger på bladverket. 

For et par år siden fikk jeg en avlegger av Asters. Hadde ikke så stor tro på den, fordi den ikke pleier å blomstre her hos meg, men nå har den blomster for andre gang. Den står ganske fuktig, bak skimtes kameleonplanten, som har flotte farger på bladverket året rundt, og små hvite blomster. Den liker å stå fuktig. 

Det er ikke alltid bjørnebærene blir modne, men de gir fin stemning i hagen om høsten. Jeg liker å ha dem i buketter også. 

Epler hører høsten til. Dette er Aroma, som jeg prøver å espaliere. I går kjørte vi gjennom Hardanger, og kjøpte som vanlig en stor pose epler, hva det var vet jeg ikke, men de var også røde, og en del mindre enn disse. Nå blir det eplekake. 

Jeg liker å se hostaens forskjellige stadier. 

Av en eller annen grunn er dette et sted jeg alltid tar bilder om høsten, øverst i trappen opp fra drivhusplassen (som jeg skal legge ut bilder fra etter hvert, har litt jobb igjen). Det er her villvinen vokser, og også kristorntreet, som jeg prøvde å ta livet av i fjor, men som fortsatt skal få leve så lenge det beholder de stikkete bladene. 

Sibirkornell er også fin om høsten, jeg liker så godt de små lyseblå bærene mot det rødbrune bladverket. 

Se hvor flott den kommer lyngen jeg fikk av Per og Anne Kirsten Ferkingstad da jeg laget en hagesak hos dem, de har en flott hage og har alet opp mye lyng.

Naken jomfru er var for regn og vind, men lyser godt opp i høsthagen med den flotte lillafargen sin. 

De er så sarte, men akk så vakre. 

Storkenebb Dragon Heart har for tiden en fantastisk andre blomstring.
Ha en flott ny uke, forhåpentligvis med litt tid i hagen i hvert fall. 

18 kommentarer:

  1. Ikke ulikt hagen min :-)) Ikke all verdens som blomstrer men litt her og der. Blader i høstskrud samt stauder med spennende frukter er jo også med å skape glede i hagen :-)) Ønsker deg en fin høstuke!

    SvarSlett
  2. Hei Ingeborg.
    Alle har vi nok en favorittplass i hagen som vi tar bilder fra.
    Blader med høstfarger blir flotte bilder nå . Enda ting som blomstrer i hagen.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart med det. Noe blir nesten aldri avbildet, andre ting ofte :)

      Slett
  3. Ja, favorittplasser blir ofte fotografert :)
    Flotte høstfarger hos deg!
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  4. Hej Ingeborg!
    Vackert med höstens färger. Min aster står lite skuggigt så den är väldigt sen, tror den har några få blommor. Önskar att jag hade så fina björnbär som du har. Mina buskar vill inte växa, och har bara några få bär.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Så rart med bjørnebærene dine, men kanskje de tar noen år å etablere? Håper de kommer seg :)

      Slett
  5. Fine høstfarger om høsten, så kjekt at det fortsatt er noe som blomstrer.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Den typen storkenebb, klipper du den ned etter første blomstring for å få den til å blomstre på nytt om høsten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg pleier ikke å klippe storkenebben ned, denne er ikke rørt. Jeg har en som heter Philip Vapelle også, et sted blomstrer den godt for andre gang nå, er ikke klippet, men jeg napper vekk visne blad innimellom, vet ikke om det har noe å si. Høststorkenebb blomstrer godt fra mai, og fortsatt. :)

      Slett
  7. Ja, du har verkligen mycket kvar av sommaren. Jag gillar också Hosta på hösten, bladfärgen blir så fin men nu har jag börjat klippa ner dem. Har så många så att spara allt till våren blir bara för mycket.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg rører aldri hostaen, bladene får visne helt ned så det blir ingenting å klippe om våren her. :)

      Slett
  8. He-he. Villvin er vakker, men ikke særlig lett å oppdra. Jeg har en som vokser opp en bratt skråning. Vel og bra, men den skal avsolutt ut på grusstien over, uansett hvor mye jeg leder den bort, klipper og drar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er villig, så den trenger å holdes litt i ørene :)

      Slett
  9. Så mye fint du har i hagen din!
    Bjørnebær ønsker jeg meg også..
    Høsten er en fin tid,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjempefint om høsten. Kan anbefale bjørnebær, men hvis du planter, husk å lage stengsel i bakken sånn ca 60 cm ned, ellers sprer den seg noe veldig. :)

      Slett