fredag 12. april 2019

Vårblomstring

Kaldt om natten, varmt i solen, men vårblomstene tåler det meste. Alt er så tidlig i år, nå er det rett før tulipanene springer ut også.

Jeg er så glad for denne blå lungeurten som jeg fikk fra en hagevenninne for noen år siden, endelig har den fått riktig plass og har begynt å vokse skikkelig. 

Mange av tulipanene har bristeferdige knopper, og min hage er ikke så tidlig, spørs om de holder til syttende mai i år. 

Jeg liker så godt denne pyramidelyngplanten, Sarabande, som blomstrer nå. 

En nydelig, stor narsiss, uten navn, men fin er den. 

Denne har heller ikke navn, kjøpte den faktisk i blomst for noen få år siden, det viser ikke så godt her, men den er litt ferskenfarget. Formert seg har den gjort også. 

Her er det litt lettere å se ferskenfargen. 

Snøstjernen, Chionodoxa Luciliae Blue kommer plutselig over alt, steder der jeg ikke kan huske å ha satt løk. Veldig gøy. Jeg hadde forresten en artikkel for NTB Tema om vårblomstrende løk for et par uker siden, mulig det går an å lete den opp på nett. For en flott værmelding det er for påsken, det er bare å glede seg. 

24 kommentarer:

  1. Så vakker farge på den lungeurten. De liker jeg bedre og bedre. Flotte narcisser også. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den gjør seg virkelig som bunndekker, lungeurten. :)

      Slett
  2. Så deilig vårlig!
    Nydelig den ferskenfargede.
    God påske, Ingeborg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg falt også litt for den ferskenfargede. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Vi er nogenlunde lige langt fremme - det er så godt med dette års forår - der er tid til at se det hele.
    din Chionodoxa Luciliae laver jo frø som spredes af myrer, mon ikke det er det der er sket?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ganske mye maur i hagen her, så lenge de faktisk gjør noe positivt er det jo supert (i motsetning til å lage tuer i krukkene mine). :)

      Slett
  4. Blomstrende magnolia, duftende påskeliljer og struttende tulipaner.
    Påsk blir ikke bedre enn det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kombinasjonen sen påske og tidlig vår kan være fascinerende :)

      Slett
  5. Vackert! Jag tycker också det är tidigt, värmen som kom förut lockade igång många växter men nu blev det kalla nätter igen. Vi hade minus 8 grader igår morse, växterna lägger sig men reser sig igen i solen. Tappra vårväxter.

    Hälsningar /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de klarer mye. Var litt usikker på hvor mye jeg kunne fjerne av løv i bedebe, men nå har jeg i hvert fall startet. :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg, så nydelig ukjent narciss, den bølgete kransen var lekker. Tenk så heldige vi er som får en fantastisk solpåske, får bare håpe nattefrosten snart er over. Ha en fin lørdag, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt varmere netter hadde gjort seg :)

      Slett
  7. Hej Ingeborg!
    Riktigt tidigt hos dig, här står det på paus, så kallt. Men hoppas det blir varmare. Tror primulan du frågade om heter Primula Gold Lace.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for navn på primula, den skal jeg se etter. :)

      Slett
  8. Hei Ingeborg.
    Nydelig farge på lungeurten. Flotte narcisser. Nå skal vi få varmere vær utover i uka. Gjett om jeg gleder meg.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært fint med litt mer varme :)

      Slett
  9. Hei Ingeborg.
    Den blå lungeurten ble "må ha" for meg:-)
    Ellers liker jeg denne litt langsomme våren, det blr tid til å få med seg det som skjer.
    Ha en fin påske/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig fin blåfarge syns jeg. :)

      Slett
  10. Så nydelige Narsisser du har! Dette er en av mine virkelige løkfavoritter, og rådyrene liker de ikke -også et pluss:)
    God påske:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte, ikke så kjempestort problem med rådyr her selv om det kan forekomme. :)

      Slett
  11. Hei Ingeborg.
    Våren er nok kommet lenger hos deg. Sarabande er ukjent for meg, men fin ser den ut til å være. Lungeurt ser også veldig fin ut. I dag fikk jeg en potte med Vårkjærminne. Den har sikkert du, for jeg havnet på din blogg da jeg googlet den.
    Ha en fin påske, Ingeborg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har vårkjærminne, en av mine favoritt bunndekkere, men hvis den settes i bed må en ta høyde for at den blir ca 20 cm høy etter blomstring. :)

      Slett
  12. Nydelig lungeurt og andre blomster! :) Her skinner sola, skal snart ut å ruske opp litt hagen, her og der. Gleder meg. God påske! :)
    Hilsen Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det virkelig deilig ute. Ser jeg har kommentert som "unknown" over, lånte en ipad på fjellet, godt å være tilbake som seg selv. :)

      Slett