onsdag 20. mars 2019

Sådd og spirt

For en ukes tid siden ble jeg fristet til  å så litt, valgte planter jeg trodde trengte litt tid, men her har det gått kjapt, selv med klokkeranken.

Kjekt å være skikkelig i gang i drivhuset.
Jeg har sådd Kosmos, Mauretansk Kattost, Klokkeranke, Prydtobakk, forskjellige Løvemunn, Klatreløvemunn, Sommerasters - og av grønnsaker Artisjokk, Paprika og to forskjellige tomatsorter. Trodde at f eks klokkeranken og paprikaen skulle bruke lang tid på å spire, men begge deler kom i løpet av noen få dager. Når jeg har sådd Prydtobakk tidligere har den brukt lang tid på å spire, men ikke nå. De fleste spirer er fortsatt veldig små, men noen har blitt høye allerede, heldigvis har jeg et kjølig soverom jeg kan sette dem, og det tror jeg haster så mye at jeg får ta flyttejobben i lunsjen. Til neste år får jeg merke meg at midten av mars fortsatt er for tidlig, også for Klokkeranke, for meg som ikke har ekstralys, og ikke har tenkt å få det heller. Ha en fortsatt flott dag, her er det foreløpig sol og fint, men meldt regn utover dagen. 

26 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Ja, det er meget tidligt - men mon ikke det går vi er jo tæt på jævndøgn!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  2. Blir litt lurt av den sene påsken i år, jeg pleier alltid å så rett før påske, men tenkte det ble litt lenge å vente. Men får håpe det går greit :)

    SvarSlett
  3. Hej Ingeborg!
    Sådde en hel del perenner igår, bland annat också klockranka. Får hoppas jag lyckas hålla dem vid liv tills det blir dags att plantera ut dem. Men de tittar nog inte upp riktigt än. Det var så skönt i växthuset, med solen som värmde gott.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. godt å ha et drivhus å være i når det er litt for kaldt ute :)

      Slett
  4. Det er jo godt å ha fått sådd tidlig. Tiden går så fort, og det er vår før en vet ordet av det.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har du rett i, denne tiden går kjempefort. :)

      Slett
  5. Jeg har ikke sådd noen ting enda, men da skjønner jeg at det faktisk er helt greit. Herlig! Begynte nemlig å bli bekymret for at jeg ikke skulle rekke det.

    SvarSlett
    Svar
    1. God tid for det meste tror jeg. Jeg har en økt igjen med såing, men venter med resten til rett før påske tror jeg. Kanskje sår jeg noe i drivhuset som kan spire når det blir varmt nok, pleier å gjøre det med noen sommerblomster. :)

      Slett
  6. Det er min erfaring også, at Cobea spirer raskt. Mye fint du har sådd, og så liker jeg veldig godt jordskuffen din.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er veldig fornøyd med jordskuffen, kjøpte den sammen med et helt sett på en auksjon for noen år siden. :)

      Slett
  7. Hei
    Det er vanskelig å holde igjen når det rasler i frøposene har jeg også erfart. Jeg sådde i årevis uten ekstralys, og det er litt mer utfordrende.
    Spennende planter du har sådd. Klatreløvemunn kjenner jeg ikke. Den må Googles :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du finner litt info om klatreløvemunn (asarina scandens) på siden her, sjekk menyen til venstre. :)

      Slett
  8. Hei Ingeborg.
    Jeg har også sådd noen av de plantene du har. Har samme erfaring. Må nok vente til litt senere til neste år.
    Nå ser det ut til at vi får vår.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å bli fristet til å så for tidlig, og noen ganger vanskelig å huske hvor lang tid (eller kort) ting tar, spesielt når det gjelder kortreiste frø fra hagen :)

      Slett
  9. Du er godt i gang med såinga, ser jeg. Takk for koselig melding hos meg! :) Gøy at kattosten spirte så raskt også. Ja, sommerastersen er også flott. Det er vel god temperatur i det nye drivhuset ditt, siden det spirer så raskt? Ha en god kveld! Hilsen Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, er vel oppe i 16 grader i sola i drivhuset på dagtid, men kan være frost om natta, har jo ikke varme der, så den runden jeg har sådd nå står inne. Kommer til å så sommerblomster i drivhuset i neste runde, det blir vel rundt påsketider. :)

      Slett
  10. Hei Ingeborg!
    Det kan være vanskelig å vite når en bør så. Cobaea pleier vi å så i midten av mars, og det har gått helt fint. Vi sådde på lørdag og de har ikke spirt ennå.
    Verbena bonariensis har jeg sådd flere ganger i år. Allerede i slutten av januar. Først nå har de begynt å spire. Nå sår jeg jevnt og trutt. Om to/tre uker håper jeg at vi kan begynne å bruke veksthuset igjen. Vi lager et rom med bobleplast.
    Gleder meg. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Foreløpig ser klokkeranken fin ut, og resten også, det vokser, men roet seg da de kom på kjølig rom. Jeg driver også å forberede ute i drivhuset, det er litt varme der når solen skinner, men litt frost noen netter foreløpig.

      Slett
  11. Hei Ingeborg!
    Jeg skjønner veldig godt behovet for å komme i gang. Deilig med drivhus! Jeg starter opp drivhuset neste helg. Da skal jeg få litt mer plass for det jeg allerede har sådd.
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er deilig at du har drivhuset, blir nok gøy å komme skikkelig i gang. :)

      Slett
  12. Ingenting er som selvsådde frø som spirer :-)) Det blir nok litt såing med barnebarna snart, kjenner det kribler etter å putte noen frø i jorden! Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres gøy ut, alltid kjekt å følge med på spiringen. :)

      Slett
  13. Da blir det trangt hos deg også selv om du starter uten ekstra lys.
    Men det finnes verre rot enn blomster ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er spisebordet fullt av pelargonia og fuksia også :)

      Slett
  14. Klokkeranke har jeg også sådd, men siden jeg har ekstralys, så går det bra. Og man må jo knipe uansett :)
    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Går bra her også, på et kjølig rom, kanskje jeg får så tidlig blomstring i år at det blir modne frø :)

      Slett