tirsdag 11. desember 2018

Yukka gledelig gjensyn

Jeg trodde den var død, men plutselig var den der igjen. Den gul- og grønnstripete yukkaen.

Har kikket litt etter den, men ikke funnet noen tegn på liv. Plutselig i dag stod den der, ikke bare én, men to stykk. Tenkte at den kanskje ikke var like herdig som den grønne, som jeg har hatt i mange år. Nå blir det spennende å se hvordan det går gjennom denne vinteren. 

Den grønne yukkaen har jeg hatt i mange år, men det er lenge siden den har blomstret. Likte seg godt i sola i dag. Den tåler ganske mye frost. Yukka filamentosa, også kalt Palmelilje, er godt herdig, og skal i hvert fall kunne klare seg til Midt-Norge.

Vi har hatt en mildværsperiode med regn, men nå har vi fått litt frost igjen. Ha en fortsatt fin uke. 

12 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg.
    Youcca med striper har jeg ikke sett før. Spennende. Palmelilje har jeg hatt i mange år. Nå begynner den å bli stor. Har ikke hatt blomst på min enda.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Flotte yukka palmer hos deg! De tåler jo mye når de overlever ute hos deg.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de overlever i hele sørlige Norge så det er bare å prøve :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Spændende at du kan have palmer hos dig. Her siges det at de skal ind om vinteren. men du bor jo på vestlandet og ved golfstrømmen:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt sikker på at Yukka Filementosa vil være herdig i Danmark, den skal være herdig helt opp til Midt Norge. :)

      Slett
  4. Ante ikke at yukka kunne overleve ute om vinteren. Men de er vel fhv milde hos deg. Blir spennende å se om den stripete også klarer seg.

    SvarSlett
  5. Hej Ingeborg!
    Det trodde jag inte, att de trivs utomhus.
    Men vad härligt att den visar sig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjekt når noe en tror ble tatt av frosten for lenge siden plutselig dukker opp igjen :)

      Slett
  6. Hello! !
    Today I decorated the Christmas tree. I really enjoyed it! Every year I get very excited, I decorate the Christmas tree and it begins to feel like Christmas. I think this year's Christmas tree is also very beautiful.
    Ryoma.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke helt hvordan jeg skal svare en som døde på 1800-tallet, og som fortsatt pynter juletrær, spooky :D

      Slett