fredag 13. juli 2018

Tidlig sommergulrot

I dag har jeg høstet de første gulrøttene, og de var ikke så verst, faktisk de fineste jeg har hatt, til tross for tørke, ikke et eneste tegn til gulrotflue. Men det ble ikke bare høstet gulrøtter, det ble høstet grønnkål til middag også, og jordbær til dessert.

Denne tidlige gulroten heter White Satin. Den ble sådd ute 10 april, og jeg har heldigvis flere frø til neste år. Tror det blir noen lekre små helstekte gulrøtter til middag i kveld. 

Her i den nye plantekassen utenfor drivhuset vokser det godt, i dag har jeg høstet grønnkål til middag, vi har ofte suppe rett etter jobb om fredagen, og grønnkål er super i suppe, på samme måte som spinat. I tillegg til grønnkål hadde jeg i litt spansk kjørvel og luftløk, begge deler fra hagen. 

For første gang i historien får jeg til å ha litt tagetes sammen med grønnsakene. Jeg ser det har vært en snegle litt bortpå denne, men i det hele tatt har det gått veldig bra ( i fjor ble de spist opp første natten ute). Bladene foran tilhører en japansk salatkålmix. 

Og så litt fra inni drivhuset da. Jeg har to tomatsorter, kjøpt som planter. Den nærmeste fra planteloppemarkedet, har ingen aning hva det er, men tror det må være en lav sort. Den andre har jeg navnet på, et eller annet sted. Tror jeg har glemt å ta litt tjuver av den for den er enorm. Jeg hadde litt salat her inne også, men den spiste kålmøllen opp, jeg har sittet og plukket larver med pinsett. Det neste som skal gjøres i drivhuset er å lage plantebord, bare jeg klarer å lure Hald ned fra stigen, han skraper huset. Det gjør forsåvidt jeg også, men bare i ståhøyde. 
Ellers er det jo samme problemer her som i store deler av landet, det regner ikke, så det blir noen timer med vanning hver dag. Tror ikke det er noen vanningsrestriksjoner her, men hageslangen når ikke rundt på sørsiden, så da er det kanner som gjelder. For tørste folk, i hvert fall de som bor i nærheten av en Remabutikk i Hordaland, kan jeg anbefale et nytt øl, det heter O.F. Hald, og O.F. Hald, var min Halds oldefar, som drev bryggeri i Bergen. Ha en fortreffelig helg, med eller uten vannekanne.

8 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Har också ätit av morötter, sallad och ärter, riktigt gott att plocka från egna odlingar. Tomaterna har inte fått färg ännu, men snart kan jag smaka på den första gurkan. Skulle gärna se bild på ditt växthus.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommer mer om drivhuset etter hvert, har litt småplukk som skal bli ferdig først, men akkurat nå er det husmaling som gjelder :)

      Slett
  2. Så deilig å høste fra egen hage, Ingeborg. Spennende med hvite gulrøtter.
    Vi var ekstremt sene med det meste i våres, så her er ikke gulrøttene kommet langt.Har noe som salat, reddiker, neper, grønkål og noe mer.
    Så fint det ser ut både inne i og utenfor det nye drivhuset ditt.
    Fortsatt fin sommer.
    hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Gulrøttene er over all forventning, har ikke hatt gulrøtter på en stund fordi de aldri bli noe av, men kanskje jeg endelig får det til :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Dejligt med friske gulerødder, og de hvide har så mild en smag!
    Det man høster i egen haverer nu engang det bedste!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Smakte nydelig, ja, det er artig når det blir avling :)

      Slett
  4. Så flotte hvite gulerøtter! Egen avling smaker utvilsomt best :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Første gang med hvite gulrøtter her, er noe helt annet enn kjøpte det er sikkert, uten et eneste hint av sprøytemidler :)

      Slett