torsdag 20. februar 2020

Hagepynt som engler og annet dill

Jeg liker meg jo godt på loppis og det hender det blir med hjem en og annen ting til hagen.

Akkurat denne engelen ble faktisk kjøpt inn ny, hvert år står den i vinduet i leveggen, og utover sommeren blir den helt dekket av villvinens bladverk. Til venstre pilkulen med Eføy og til høyre Pelargonia Platinum. 

I full figur før villvinen vokser helt igjen. Om vinteren får den komme inn, mest for at den ikke skal blåse ned. Tror nok den hadde tålt fint å stå ute, tror den er i en slags betong. 

Denne ble også kjøpt ny, det er egentlig en julepynt, tror jeg. 

Den gamle frosken står i vannbadet sitt, som kom med hjem fra et loppis. 

Mannen i buret er historie nå, den stod ute i all slags vær til den til slutt gikk helt i oppløsning. Selve mannen er fra et loppis. 

Damen er fra et loppis, hun bor i utestuen året rundt, om sommeren passer hun på noen utvalgte Pelargonia. Egentlig minner hun meg litt om mormoren min, og det passer jo godt, for hun var en ivrig hagedame. 

Denne damen er også et loppisfunn. 

Og mannen, om sommeren blir han helt dekket av gul lerkespore. 

Denne damen er også historie, hun tålte ikke å stå ute i årevis i regnvær. Planten til venstre er en Tagetes Tangerin Gem. Vasen til høyre står ute hele året. 

Jeg er egentlig ikke en skulpturperson og antall skulpturer inne i huset tror jeg må være null, men dette er en favoritt, den fortvilte mannen. Den er laget i tre, og har bare stått ute om sommeren. 

Pynt i peisen når den ikke er i bruk, både relieffet bak og kronen er kjøpt på loppis. 

Juletrepynt kan også fungere året rundt, denne uglen henger i utestuen. 

Kronen er fra et loppis, syns det ble litt søtt med stemoren oppi, men sånn kan den selvsagt ikke stå lenge.
I går hadde vi noen glimt av sol, men i dag er det et skikkelig pissregn. Det er mulig at våren er litt tidlig i år, men selv om det stort sett er mildt har vi nesten bare hatt kalde dager. Ser ikke ut som det skal forandre seg med det første, men det er jo lov å håpe. Ha en fortsatt fin uke.  

12 kommentarer:

  1. Så fine loppefunn du har gjort! Englen og uglen var kjempefine :)
    Ha en fortsatt god dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig gøy med loppemarkeder og bruktbutikken :)

      Slett
  2. Skattejakt og gjenbruk av gamle ting har jeg også sansen for :-)

    SvarSlett
  3. Hei Ingeborg!
    Engler og annet dill gir hagen en historie som jeg ikke vil være foruten. Det gir minner. Jeg liker spesielt godt minner som jeg finner (loppemarked), av og til kjøper, og får. Du som bor ved kysten, finner sikkert mye rekved. Det er noe av det vakreste dillet.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt sant, det er mye fint å finne i langs sjøen, spesielt etter en god storm. Jeg har et digert tau som gullklematisen min klatrer i som kom på den måten :)

      Slett
  4. Morsomt med lopper :-)) Jeg bruker mye stein, både praktisk og til pynt. Ønsker deg en fin helg, den skal vi vel gjerne nyte i sofakroken?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og, elsker stein i alle former og fasonger. Hadde tenkt på sofakroken, og det ble litt tid foran tv-en, men ikke peisen, sånn som jeg hadde tenkt :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg.
    Du er ikke alene om å synes det er gøy å gå på loppemarked.
    Engler har jeg flere av, både inne og ute. Hørt om å ha englevakt?
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hørt om englevakt, ja. Jeg har også et par inne :)

      Slett
  6. Hej Ingeborg!
    Det är trevligt att gå på loppis och riktigt kul om man gör några fynd. Fina saker du hittat. Jag brukar plocka in mina dekorationer, en vår hittade jag en söt betonggroda som hade smulats sönder helt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg setter i hvert fall de fleste under tak. Hender det er litt svinn på de som står ute, men det er i tilfellet tatt med i betraktningen :)

      Slett