mandag 17. juni 2019

Overveldende hjemkomst

Da vi dro for en drøy uke siden var det vår, da vi kom igjen i går var det faktisk sommer. Utrolig hvor langt alt var kommet både i høyde og blomstring på den korte tiden.

Tuen med blå Iris, som vokser på vei opp til huset stod i full blomst, da vi dro var det så vidt det blå viste i knoppene. Legg merke til humlen som klamrer seg fast til blomsten foran. 

Det er mye akeleier i hagen, disse rosa, som vokser under barlindhekken, ville jeg normalt ha luket bort, nå har de funnet veien gjennom. 

Må kanskje slutte å legge ut bilder av den overvintrede løvemunnen, men tenkte jeg ville vise et bilde litt fra avstand. Jeg har alltid tenkt på løvemunn som ganske små blomster, men denne er diger. Foran rosa skyggesildrer, en veldig fin bunndekker. Treet i bakgrunnen er Svarthyll. 

Jeg liker veldig godt lave Rhododendron og Azalea. Denne mener jeg må være Rhododendron Radicans Milde (selv om blomstene på lappen har en mer rødlig farge). Den blir 30 cm høy og blomstrer i juni. H4. Noen sa en gang at disse små miniatyrvariantene er mer glad i sol enn de store.

Det var jo ikke bare blomstene som gjorde mer av seg nå enn da jeg dro til fjells for en uke siden, ugresset er også veldig frodig, så det blir kanskje en oppgave denne uken, å bli kvitt det. Ha en fortsatt fin uke.  

10 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Ja det ser godt ud når humlen polinerer iris, og maser sig under dækbladet, Det er der ikke mange andre insekter der har kræfter til.

    Ha en dejlig ny uge du med!

    SvarSlett
  2. Humler er veldig glad i iris :)
    Jeg ser de summer rundt her også. Humler er koselige dyr ja.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser ut til å være ekstra fine iris i år også :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Humlene summer rundt her også. Ser ikke så mange andre insekter.
    Jeg har plantet så tett at ugresset ikke har så god grobunn.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er målsettingen her også, å plante tett, men så sniker det seg inn litt ugress allikevel. Og akkurat nå er det avblomstrede spaniablåstjerner og bladene som gir jobb, men det er verdt det :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Skönt att komma hem till en blomstrande trädgård. Vilken tur att du inte var hemma och rensade, din akleja är fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag har det blitt en del luking, haugen på komposten vokser. Jeg prøver å ta ugresset mens det er lite så det ikke skal ta så mye plass, men på denne tiden er det alltid mye :)

      Slett
  5. Hyggelig å komme hjem til overveldende flor :) Akeleiene får lov til å ta seg litt til rette. Hender jeg fjerner dem etter blomstring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fjernet en god del akeleier i fjor, men det viser ikke igjen, i år er det flere enn noen gang. De er jo nydelige, men jeg må innrømme at jeg luker vekk småplanter inn imellom.

      Slett