fredag 20. april 2018

Våronn med eføyrydding

Det har vært et par fine ettermiddager i hagen, jeg har dradd opp og fjernet eføyen som var på vei ut i plenen (og som jeg har vist bilde av tidligere), hardt arbeid, så nå er jeg gangsperr over alt.

Helt inne ved utestuens sørvegg vokser bekkeblom, de fulgte med i en potte fra et planteloppemarked for et par år siden. Jeg liker dem veldig godt, var alltid masse der jeg vokste opp, og det er godt de liker vann, for her står det vann hele vinteren. 

Disse nydelige blå scillaene vokser midt blant vårkjærminnen. 

Vårkjærminne er kanskje en av mine favoritter tidlig på våren. De sprer seg, men det er bare å passe på å plante dem sammen med vekster med litt høyde (over tjue cm), så blir de en fantastisk bunndekker. 

Primulaene kommer for fullt nå, og tulipanene kommer ikke til å være så langt etter i løypa. 

Dette er bedet der både primula, vårkjærminne, scilla og tulipaner vokser, blant annet. I bakgrunnen vårlyng. 

Og så var det eføyen da, her har jeg tatt bort nesten alt, det ble to sekker i går og en i dag. Blir ikke kastet i komposten så de får bli med neste gang turen går til søppelplassen. 

Helt ferdig. Ikke like varmt og solrikt som i går (20 grader og shortsen kom fram), men fint å jobbe ute allikevel. De lysegrønne blomstene under plommetreet er stinkjulerosen.

Ha en fin helg, håper det blir mer hagevær. 

20 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Det ser super ud hos dig også - Nu kom våren og sommeren til norden!
    Nu skal det blive mere normalt vejr - men sæsonnen er kickstartet!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  2. Så mycket fint som tittar upp i din trädgård när äntligen värmen infinner sig!

    Ha det gott i din nyvaknade trädgård!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå kommer det noe nytt hver dag, og jeg er langt på etterskudd med alt som skal gjøres, men det går seg nok til. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Så fort varmen kommer sier det bare puff. Fine bilder. En god helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiden går altfor fort, og jeg har ikke hatt tid til å være i hagen siden sist, men nå må det prioriteres :)

      Slett
  4. Så fint og grønt det er hos deg. Her er alt bare brunt enda, og så vått etter snøsmelting at det ikke går an å gå på. Det var sikkert deilig å komme igang igjen ute, jeg gleder meg til jeg kan starte på ordentlig. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner til det med vått. Har regnet her i noen dager nå, men meldt finere utover dagen i dag, så kanskje det blir noe i ettermiddag :)

      Slett
  5. Håper den ikke stinker for ille, den var virkelig flott med sin grønne farge. Frodig og grønt over det hele ser det ut til. Men du, shorts?! Dit har jeg ikke kommet enda.
    Fortsett nyt våren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stinker ikke i det hele tatt. Ja, det ble med shorts den ene dagen, men vi får håpe at det kommer flere sånne dager :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg! Det er deilig å stelle hagen i stand etter vinteren :-)) Så blir den pen og velstelt og blomstene får virkelig komme til sin rett! God søndag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig å få bort alt det visne, selv om det ligger litt i hauger her nå etter at det begynte å regne og jeg ikke ble ferdig. Kanskje i dag :)

      Slett
  7. Hej Ingeborg!
    Visst är det härligt att kunna städa upp i rabatterna, vi har haft ett härligt väder, så det är en njutning att vara ute och rensa. Mycket fint hos dig.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingenting slår det å pusle rundt i hagen i fint vær :)

      Slett
  8. Ja, eføy er noen seige saker. Drar dem ut av bed og plen hver vår ++
    Bekkeblom er flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt jobb med eføy når den vokser nær trær og planter, men jeg syns det er verdt det. Jeg fjerner bare hvert andre, tredje år her. :)

      Slett
  9. hei1
    Ja, nå er endelig våren her. Der er så deilig å se at vi ikke ligger et hav etter dere.
    Flotte vårbilder! Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, og snart tar dere oss igjen og går forbi, sånn er det :)

      Slett
  10. Høres deilig ut å være ute å jobbe. Her har noroviruset slått meg helt ut, så helgen er tilbrakt i senga..
    Så nå er det bare å håpe på bedre dager..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du ble kvitt viruset, sånt er en plage, og så kribler det etter å komme ut :)

      Slett