lørdag 9. mai 2015

Trofast traver

Kaldt regn har jaget meg inn fra hagen. Så da vil jeg slå et slag for hjertebergblomsten, en trofast traver her hos meg. Den står foran i bedet på nordsiden med mye skygge og kalde vinder, som ofte har med seg saltråk fra havet.

Hjertebergblomst (bergenia cordifolia)

I år er bladene ganske fine også, til tross for at det ikke har vært noe snø å snakke om her. Men så har vi hatt en varm vinter uten mye kulde. Ellers tror jeg denne planten foretrekker en dyne av snø om vinteren, ser i hvert fall ut som den trives bra etter vintre med mye snø. Hjertebergblomst skal være herdig til sone 7 med blomstring fra april til juni. Den er en fin, vintergrønn bunndekker som visstnok både trives med full sol og skygge. Jeg har lagt merke til at brunsneglen liker å turne i bladene, men jeg har ikke registrert at planten tar noe særlig skade av det. Ha en fortsatt god helg, forhåpentlig ute i hagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar