onsdag 27. mai 2015

Azalea Geisha Purple

Nå begynner den rosa azaleaen å blomstre. Den minner meg alltid litt om Middelhavslandenes Bougainvillea. Ja, den blir selvsagt ikke så stor, bare omtrent meteren høy, og her har den litt igjen før den når den høyden. Til gjengjeld er den vinterherdig til sone 4. Blomstene kommer nå i mai-juni. Vil ha sur jord med god vanntilgang, og godt med vann er det i hvert fall her på Vestlandet.



I starten hadde jeg min i en krukke. Det er ikke alltid jeg vet hvor jeg skal plassere nyinnkjøpte planter, og da er en krukke alltid praktisk i en overgangsfase. Noen ganger kan det gå et par år før jeg flytter dem videre. Etter hvert ble denne flyttet opp i hagen, nå står den sammen med blåbær og vårkjærsminnen, som jeg har skrevet om tidligere. Og en sommerfuglbusk som jeg må lure litt kalk til.

Men det er ikke alltid plantene i hagen her får stå der de først blir spadd ned, ofte blir de flyttet rundt flere ganger før jeg finner det perfekte sted, men azaleaen fant den faste plassen sin med en gang. Ikke for det, jeg likte den veldig godt i krukken også.


Det er en ting som er viktig å huske på hvis en planter busker eller store stauder i krukker, og det er at krukken ikke må smalne inn mot toppen. Den må være videre oppe enn nede og ikke ha noen innsvingninger eller utbuktninger underveis. Jeg har en fin blå krukke der jeg hadde plantet en rododendron. Det var bare med et nødskrik jeg fikk den ut av krukken, men lærte jeg? Neida, jeg plantet en yukkapalme i den samme krukken. Etter kort tid var den umulig å få ut. Nå tror jeg det har etablert seg en maurtue der også. Egentlig har jeg gitt den opp, men jeg skal prøve igjen i år, har sagt til Hald at han må sage planten ut, men om det går vet jeg ikke. Men i alle tilfeller kan jeg i hvert fall kose meg med azaleablomstringen.

4 kommentarer:

  1. Ja jeg tenkte også på bougainvillea da jeg så bildet. Vakker plante

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns jo bougainvillea er så fin. Det skal gå an å overvintre den inne, jeg har bare prøvd en gang, men selv om jeg begynte å drive den tidlig kom den liksom aldri i gang. Så når jeg fant denne ble det litt en erstatning. Klokkebusk minner også om b. selv om det høres litt kjedelig ut.

      Slett
  2. Kjenne meg veldig igjen i valg av krukke. Jeg har slitt med å få ut planter, jeg også.

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg får prøve å ikke gjøre den samme feilen flere ganger, men så er det ikke alltid en klarer å forutse hvordan det blir heller, så det kommer sikkert til å skje igjen.

      Slett