lørdag 12. november 2016

Hagebok for alle

Hvis du ikke allerede har lest hageboken min, Fru Halds hage, anbefales den selvsagt. En litt annerledes hagebok som passer for alle, enten du er ny hageeier, eller har metervis med hagebøker fra før. Boken handler om utviklingen av min egen hage gjennom tjue år, og om samarbeidet mellom meg og mannen min. Den er inndelt i sesonger og måneder og handler også om hagen om vinteren. Selv om hagen min ligger i sone 2, er de aller fleste plantene som omtales herdig i det meste av landet, og mange også i hele. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn at jeg har valgt så mange planter i hagen med så høy herdighet, det er nok litt tilfeldig. Boken selges i alle bokhandlere, inkludert nettbokhandel, men det kan nok være at den noen steder må bestilles. Prisen er kr. 389,-. Den kan også lånes på mange bibliotek.

Fru Halds hage kom ut i april 2016. Forsidebildet er tatt fra hagen mot terrassen. Boken inneholder omtrent 120 bilder som er tatt over flere år, jeg har selv tatt alle, og de er gjengitt som de er tatt uten manipulering. Nedenfor kan du se noen av dem.
Disse orientvalmuene har jeg arvet fra min farmors hage, de er et syn når de står i blomst, og humlene elsker dem.

Dette er et utsnitt fra terrassen, der jeg har mange krukker. I fugleburet står en hvit hengelobelia, i terrakottakrukken en evighetsblomst som heter nikkesolveng (helipterum manglesii).

Boken handler mye om samarbeidet mellom Hald og meg, og det er i denne kroken øverst i hagen de fleste diskusjonene om hva som skal gjøres i hagen finner sted. 

Noen av disse bildene har jeg vist her før, for eksempel dette av regndråpene i dillblomsten. Boken handler om alt som er i hagen inkludert urter, grønnsaker og frukt.

Denne rosen, glamish castle, eksisterer ikke mer, jeg klarte å ta livet av den i sommer. Den var ganske lunefull, og blomstret lite, men av og til kom den med en strålende blomst sent på høsten. Dette bildet er av en bukett plukket 6.november for noen år siden.

Humleblomsten (geum coccineum) fortalte jeg nettopp at har hatt tre omganger med blomstring i år.

Høstbilde fra terrassen, tatt fra utestuen. 

Det er ikke mange snøfnuggene vi har hatt hittil i år, men da dette bildet ble tatt i fjor likte både jeg og forlaget det så godt at det kom med i boken på overtid. 

Til venstre for Hald på bildet lenger oppe står magnoliatreet. Det er en hybridmagnolia loebneri merrill. Nå i vinter må jeg stamme det litt mer opp for det skygger for mye for bedet bak. Må huske å gå ut og merke greinene som skal tas. Jeg tar dem litt etter litt fra begynnelsen av januar, driver blomstene fram inne. 
Det har vært mye vind og regn her denne vinteren, men det gjør at jeg gleder meg enda mer til det blir skikkelig vår og sommer. Jeg har noen hagebøker jeg har tenkt å få lest selv også, det kan aldri bli for mange hagebøker.

14 kommentarer:

  1. Ja, den boken er en flott julegave til oss som liker hage og blomster! Jeg fikk den i bursdagsgave, og har hatt stor glede og nytte av den. Flott bok! Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, kjekt at hagefolk liker boken. :)

    SvarSlett
  3. Hei.Jeg har boken din på ønskelista. Får jeg den ikke går jeg og kjøper den selv. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke vært innom en bokhandel enda, men på neste bytur er det tid for julegaver.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror også jeg skal ta meg en tur dit snart, kjekt å være ferdig med det en har klart i hodet. :)

      Slett
  5. Det låter som hen helt underbar bok och perfekt julgåva. Så mysigt och fint ni har det och samarbete är viktigare än man tror i trädgården.
    Tack för kommentaren hos mig!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Veldig hyggelig å være innom nordiske hageblogger av og til, veldig mange fine blogger, inkludert din. :)

      Slett
  6. Jeg ønsker meg boken din til jul:) Kjempefin bok og har smugtittet i den flere ganger:) Har lenge ønsket meg et Magnoliatre, men er litt engstelig for at det ikke klarer seg. Men når jeg ser ditt flotte tre er det kanskje håp.
    Skulle gjerne vært på hagelagets møte, men er desverre ikke i nærheten. Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da får vi håpe at du får Fru Halds hage under juletreet. Ja, magnolia er fantastiske trær, mitt er herdig til sone 3. :)

      Slett
  7. Hejsan!
    Tack för kommentaren på min blogg.
    Roligt att du hittade dit. Känn dig varmt Välkommen att läsa då tid och lust finns.

    Har sett runt lite på din blogg och upptäckt att du har en vacker trädgård.
    Spännande med en egen bok. Grattis till den!

    Önskar dig en fin dag!

    Hälsningar
    Helen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg skal nok besøke bloggen din flere ganger. Du er velkommen hit så ofte du vil også :)

      Slett
  8. Heisann, lykke til med salget, skal se om jeg kan få tak i den... fin å kikke i nå i mørket!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, koselig å lese på denne tiden, og planlegge neste år, jeg har noen hagebøker her som ligger og venter på å bli lest også. :)

      Slett