torsdag 19. mai 2016

Ukens plante er en god klatrer

Det er så utrolig mange fine klematis, men i dag oppdaget jeg at klematis montana rubens var skikkelig i gang med blomstringen. Den er så utrolig fin og voksevillig, og så trenger den ikke beskjæres med mindre en vil. Det hender jeg må finne frem saksen for å komme inn døren på uthuset den innhyller.

Dette bildet er tatt i dag, mot sør er blomstringene i full gang. Denne klematisen skal være herdig til sone 7 iflg vaskeseddelen, men kan det stemme? Noen mener den ikke er så herdig, og jeg syns også det virker litt rart. Noen som vet? Det står også at den trives i halvskygge, men jeg vil jo si at denne får ganske mye sol. Men skygge på føttene får den, noe alle klematis, spesielt de unge, liker. Den kan bli 3 - 5 meter lang og min har i løpet av få år klatret opp på taket til uthuset og så videre derfra opp i tujahekken og over på naboens utestuetak. 

På østsiden er blomstene fortsatt på knoppstadiet, men det tar nok ikke lang tid før de springer ut.

Det snakkes jo mye om den sene og kalde våren vi har hatt med unntak av noen få veldig varme dager. Dette bildet ble tatt 31. mai i fjor, så denne klematisen er faktisk tidligere i år. Det som forresten også er fint med denne klematisen er at den beholder bladverket veldig lenge om høsten, og at den er veldig dekorativ også uten bladverk.

Klematis montana hører til gruppe 1 av klematis, de som ikke skal beskjæres, men som hvis en opprydning er nødvendig kan beskjæres litt etter blomstring. De kan også forynges. Det hender jeg må klippe litt for å komme inn denne døren. På klematis.org kan en lese mer om de forskjellige gruppene og hvordan og når de skal klippes. I gruppe 1 inngår alpina, macropetala, montana, cartmanii "Joe", cirrhosa, forsteri og armandi. Dette bildet ble tatt 9. juni i fjor.
I kveld skal vi ha styremøte i Haugesund hagelag og planlegge både planteloppemarked og tusen åpne hager, da kommer hagen her til å være åpen. Ha en fortsatt strålende uke.

14 kommentarer:

  1. Hei!
    Den er kjempeflott. Hadde en montana en gang. Den lignet på din, men den var dessverre ikke herdig. Det må ha vært en annen montana fordi her det H3-H4. Det er så tøft når planter "pakker" inn.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er faktisk blitt litt usikker på om montana rubens faktisk er herdig til sone 7, hører folk si at de ikke tror den er så herdig og den kan jo være feilmerket. Så kanskje var det den du hadde. Men det finnes jo klematis som er herdig helt til 8. God helg, her er det øsende regnvær i dag.

      Slett
  2. Den Klematisen er så flott, og gjør seg utrolig godt på uthustaket! Ha en hyggelig kveld på styremøte i kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid hyggelig på styremøtene, mye skravling. Ha en god helg.

      Slett
  3. Imponerende bilde av din Montana!...kjempeflott og stor...det er jo så mange sorter av klematis, en kan fort bli hektet:)
    God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, får lyst på flere, men det er vanskelig å velge når det er så mye å velge mellom. God helg til deg og.

      Slett
  4. Nydelig Montana! Den er en drømmeplante som dessverre ikke klarer seg her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg mistenkte at den ikke var så herdig som vaskeseddelen sa, for du er vel bare sone 3 eller er det 4? Ha en fin helg.

      Slett
  5. Nydelig montanaklematis! Skulle ønske den var herdig her.

    SvarSlett
  6. NYDELIG!
    Må sette denne på min "må ha" liste ser jeg;)
    Så flott den klatrer over uthuset ditt,nydelig farge på døren der :)
    Skulle gjerne hatt meg en tur i hagen din ja!
    Ønsker deg fine hagedager:)
    Klem Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hagen min er helt vanlig. 26. juni er det åpen hage her hvis du er i nærheten. :)

      Slett
  7. Så nydelig den er og så fint den passer på det uthuset! Tror nok jeg må sette opp den på ønskelisten ja:-)
    Ha en fin ny uke i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er fin. Godt å ha ønskelister. Jeg har en kjempelang en. :)

      Slett