tirsdag 3. mai 2016

Mølleblomsterfaringer?

Koselig ettermiddag i hagen. Fant ut at det var på tide å få mølleblomsten over i litt større potter fra pluggbrettet de stod i. Men siden det dreide seg om 48 pluggplanter (med flere planter i hver plugg som ikke blir priklet) ble det ikke store potter. De får stå i drivhuset litt til, til det blir litt varmere i været og det skal jo ikke drøye så lenge nå visstnok. Dette er frø jeg tror jeg har kjøpt gjennom hageselskapets bie elsker blomst prosjekt, og mitt spørsmål er: Er det noen som har erfaring med denne planten, hvordan er den i forhold til snegler?


Sånn ser den ut, mølleblomsten. Den skal være lettdyrket og fin til snitt. Den blir 60 cm høy og skal egentlig sås på friland i april-mai, den blomstrer i juli-august. Solrik vokseplass. Men, hvordan er det i forhold til snegler?

I dag har jeg prøvd en ny omgang med herding av pelargonia og fuksia etter at jeg måtte avbryte den forrige pga for kaldt vær. En del av de rosa og hvite er begynt å blomstre, men dette bildet er fra juli i fjor. I år har jeg tenkt å plante ut en del pelargonia i bedene, og har tatt noen stiklinger til det formålet. De skal jo være sneglesikre og det må utnyttes.

Jeg har også fått flyttet et par potter med perleblomst ut i bedet og ruteliljene som jeg kjøpte tidligere i vår har også funnet sin plass. Det samme har noen potter med primula. En staude som er godt i gang med blomstringen sin er småhjerte (dicentra formosa). Egentlig en hyggelig staude som jeg kanskje ikke er så flink til å legge merke til. 

De er jo søte da, småhjertene. og så er det et pluss at sneglene ikke bryr seg om denne stauden.

Ha en fortsatt fin uke, med masse tid ute i hagen.

14 kommentarer:

  1. Klarkia er kanskje det samme som Atlasblomst/Godetia ?
    En fargeklatt om sommeren er det lille jeg har sett om den.
    Da kjenner jeg mye bedre til buskene i forrige innlegget ditt. Flotte rhodoer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den ligner i hvert fall ikke på de atlasblomstene jeg har hatt, men enig i at den er fin, har pleid å ha den, men ikke i år.

      Slett
  2. Småhjerter er noen fininger i hagen, syns jeg:)
    Har ingen erfaring med mølleblomsten, men den så veldig fin ut.
    Jeg har nå kommet nesten halvveis i boken din. Du skriver veldig godt, og jeg ler endel. Selv mannen min humret i skjegget når han leste litt i den her en dag. Gleder meg til å fortsette å lese i dag også.
    Ha en fin maidag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at både du og mannen din liker boken. Ha en fortsatt fin dag:)

      Slett
  3. Hei! Jeg vet ikke så mye om mølleblomsten, annet enn at biene liker den veldig godt. Ha en fin maidag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal visstnok bli vepseår i år melder Haugesunds Avis i dag, så jeg håper ikke vepsen er like glad i den. Fin maidag til deg og :)

      Slett
  4. Så fin denne Mølleblomsten er, den er helt ny for meg.
    Jeg har luftet pelargonia i dag jeg også, nå skal de snart ut alle sammen.
    Nydelig blomst på din, ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble litt mye vind for pelargoniaene ute i dag, tror de må få en pause inne i morgen, men om et par dager er det meldt høyere nattetemperatur så da åker de ut om de vil eller ikke. Ha en fin kveld du og :)

      Slett
  5. Hei!
    Jeg tror den heter atlasblomst, Clarkia. Kjøpte en pose med frø i vinter, men har klart å somle bort posen. Håpløst. Småhjerte er nydelig. Den blomstrer hele sesongen.
    Jeg lurer på om du skrev i fjor om planter som kan beskytte andre planter mot skadedyr. At man kan legge oregano rundt planter i krukker som trenger beskyttelse. For å bli litt mer konkret. I fjor ble paradisspinner, Cleome angrepet av kålfluelarver. De bare knelte. Larvene spiste opp de øverste røttene. Ut på sommeren la jeg oregano rundt stenglene og det stoppet angrepet, tror jeg. Er det riktig at jeg har dette fra deg. Vi har mange Cleome i veksthuset nå, som en dag skal ut. Det hadde vært så flott om de ble beskyttet fra første stund. Har nok av oregano. Kanskje sitrontimian kan være noe mot de ekle kållarvene?
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt atlasblomst mange ganger, men den ser annerledes ut. Nei, jeg tror ikke jeg har skrevet om planter som hindrer skadedyr, men mener også jeg har lest om det. Kanskje noen kjenner det igjen.

      Slett
  6. Nei, denne er ukjent for meg...men den ser flott ut og at den egner seg til snitt er jo et pluss:)
    God langhelg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid fint med planter som kan tas inn i vasen. :)

      Slett
  7. Herder pelargoniaene ved å ha døra åpen inn til overvintringsrommet en periode før de settes ut, men tør ikke sette dem ut på en stund enda.
    Småhjerte er vakker !
    Håper varmen fortsetter en stund :-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres smart ut. I natt kommer pelargoniaene til å stå ute her, men i live under et tak, så jeg krysser fingrene for at det går bra. Tror det er meldt ti varmegrader gjennom natten. :)

      Slett