onsdag 11. mai 2016

Plante i krukker

Det er så mye som kan plantes i krukker, og jeg bruker mye krukker i hagen. Syns det er med på å gjøre hagen enda mer levende. En ting er pelargonia og fuksia, men nesten alt kan stå i krukker. Inkludert en hjortesumak som hittil har tilbragt to vintre i et stort sinkspann.

Det er jo ikke til å komme utenom at det av og til blir litt impulskjøp. Da er det kjekt å kunne plassere nyinnkjøpte planter i en krukke i påvente av plassering. Dette er Azalea Geisha Purple som tilbragte sine første år hos meg i en krukke. Bak står et stativ av pil til venstre og en agapanthus til høyre. 

To små krukker med fuksia har fått plass i en gammel dukkeseng.

Jeg har stort sett georginer i krukker, så har jeg litt mer kontroll i forhold til snegler. Foran står evighetsblomsten nikkesolveng. 

Jeg har mye vintergrønt i krukker, her en liten variant av en gran. 

Krypgunneraen tilbragte sin første vinter i en sinkbøtte. 

Et gammelt melkespann var dette år hjemmet til en sukkerert. Avlingen ble kanskje ikke den største, men koselig var det.

Hittil har alle pelargoniaene bodd i krukker av forskjellig form og størrelse. I år skal noen få prøve seg ute i bedet også. Jeg har pelargoniaene både ute i det fri og under tak. 

En sinkbalje blir et fint hjem for små spirer. 

Helt vanlige stemorsblomster trives godt i denne vegghengte kassen.

Kaninen Tass syns også det var spennende med krukker. 

Tagetes tangerine gem er kanskje min favoritt i krukken. Den blomstrer til frosten kommer.

Det kan ikke bli enklere enn en helt vanlig stemor i en liten krukke. 
I små krukker bruker jeg bare jord, enten fra kompostbingen eller en kombinasjon av plantejord og kukompost. I større krukker har jeg ofte litt potteskår i bunnen, spesielt for planter som skal overvintre ute i krukken og vil ha god drenering. I små krukker skifter jeg ut all jorden, unntaket er pelargonia og fuksia som får ny jord annet hvert år og bare litt kukompost på toppen ellers. Agapanthus får heller ikke ny jord så ofte. I store krukker syns jeg som regel det holder å ha god, ny jord i på toppen. Jeg bruker både sommerblomster, stauder, busker og til og med trær i krukker. Finner jeg et spirende tre i hagen havner det som regel i en krukke. Nå i disse dager er det et stort puslespill å finne riktig krukke til riktig plante etter hvert som alle plantebarn skal ut av drivhuset. Det blir nesten alltid for få krukker, så jeg leter alltid etter krukker på loppemarkeder.

I morgen er det en ny runde med planting i krukker. Litt hver dag. Ha en fortsatt fin uke.

12 kommentarer:

  1. Det er koselig med krukker i hagen! Sukkererter i melkespann var en god ide! Å, så fin tagetesen din var! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Det er topp med krukker !
    Har noen flotte bøker om planter i krukker, det er sengelektyre hele året :-)
    Her venter jeg litt til før plantene blir plassert i krukker, nå er de bare plassert i litt større plastpotter fram til begynnelsen av juni.
    ( skyldes at jeg ikke har helt oversikten over pelargonaene)
    Nyt maidagene.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Her pleier jeg å ha det meste ute rundt midten av mai, men i år er jeg litt sent ute og har fortsatt litt igjen. :)

      Slett
  3. For en vakker hyllest til krukkene! De skaper så mye liv i hagen. Her var det mye til inspirasjon. Ingen begrensninger for hva man kan putte i krukker har jeg lært av deg i dag:) Jeg er veldig glad i krukker og har en del, men vi er gjerne borte et par uker om gangen fra hytten og da går det en del tapt. Men jeg har ikke tenkt å gi meg - tvert om etter å ha lest innlegget ditt.
    Nyt hagen din.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja krukker er fint. Her kommer det jo gjerne en del regn i løpet av sommeren så det går fint å være borte litt. De mest vannkrevende setter jeg i skyggen, eller skygger for dem. Og skulle det være krise har jeg vannehjelp som kan trø til. :)

      Slett
  4. Fint med krukker rundt i hagen. Selv er jeg dårlig på det nå, var flinkere før. Tror det blir fire i år, som i fjor.
    Et år hadde jeg poteter i en stor sinkbalje. Mange fine poteter ble det.

    Nå har jeg lest ut boken din.(ikke alle tipsene enda da) Veldig bra! Godt skrevet, og morsom:)
    Som min mann sa det her er dag; dette er en forfatter som har skrevet en hagebok.

    Kul kanin i potte. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker at jeg kanskje må begrense meg litt, men så er det jo alltid så mye spennende å så eller kjøpe. Kjekt at du syns boken er morsom, likte det med at det var en forfatter som hadde skrevet hagebok :)

      Slett
  5. Flott krukkeblomstring! Jeg setter også stor pris på å plante annet enn sommerblomster i krukker. Tagaetesene dine var jo veldig flotte i den grønne bøtten.
    Busker, hosta, prydgress og små trær har jeg ofte i krukkene mine. Jeg synes de passer fint sammen med sommerblomstene i et krukkearrangement ;-)
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri prøvd hosta i krukke, men kan tenke meg at det blir flott. Ellers drømmer jeg om elefantgress, selv om det kanskje ikke blir i potte, men har ikke skaffet meg det enda. :)

      Slett
  6. Så flotte krukker du har plantet i! Det er jo bare fantasien som setter grenser for hva du kan plante i, og om noen krukker er litt slitt, så kan en male dem :) Jeg pleier også å ha georginer i krukker pga snegleplagen. I går klipte jeg nesten 600 snegler, så dette med hage er litt frustrerende for tiden! Men jeg gir ikke opp!!!
    Ønsker deg ei flott pinsehelg, og en fin 17.mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, da har du litt mer snegler enn meg. Har ikke sett noen store brunsnegler her for tiden, men en del små oransjskogsneglebarn som driver og ypper med salaten min enda den er i en kasse. Ha en fortsatt fin helg.:)

      Slett