mandag 9. mai 2016

Hage gir helse og lykke

Tok en pause og satt meg under magnoliatreet øverst i hagen. Den lave kveldssolen ga hagen en fantastisk glød. Gule tulipaner lyste som lamper og jeg kjente at det virkelig er noe i det de sier, at en blir lykkelig av å bare være i hagen, får en jord under neglene er det enda bedre. Et lite sammentreff at jeg satt og bladde litt i engelske Country Living, marsutgaven som jeg ikke hadde fått tid å sette meg ned med tidligere, her vises det til en ny undersøkelse som er publisert i The Journal of Public Health, som viser at folk som besøker kolonihagen sin på ukentlig basis har mindre depresjon, sinne og stress, og høyere nivåer av selvfølelse enn folk som ikke holder på i hagen. Og gjelder det for kolonihageeiere må det vel gjelde for oss andre også.

Tulipaner fra bedet bak magnoliatreet.

Utsikten min fra stolen. Litt disig i motlys. 

Busken solen skinner på er en blåbærbusk. På veggen bak har jeg hengt opp noen krukker med pelargonia mens jeg venter på at klatreplanten skal begynne å klatre (hvis den i det hele tatt har overlevd vinteren). Pelargoniaene er i hvert fall nå ute, både dag og natt.

Magnolia, merrill.

Får bare lyst til å sitte og se opp i trekronen i det uendelige, og i tillegg lukter det godt. 

Helt nederst på den ene stammen vokser en enslig blomst. 

Pinseliljer under stjernebusken.

Mat fra egen hage blir ofte tatt frem når det er noe jeg lurer på i kjøkkenhagen. I dag har jeg prøvd å finne ut hvilket epletre jeg skal kjøpe. Tar gjerne i mot tips. Det må ha søte røde epler som er gode å spise.

Vårkjærminne er fantastisk nå, en intens blåfarge som kanskje ikke kommer helt frem på bildet. 

Snakket jo om steinbedplanter sist, her er en til som akkurat har begynt å blomstre. Phlox subulata Purple Beauty. Har litt sterkere lillafarge i virkeligheten. 

Pinseliljer og tulipan i bedet på nordsiden.

Pinseliljer er en de blomstene jeg syns har personlighet, på linje med for eksempel stemorsblomster og andre fioler. 

Kveldssolen er så deilig, i morgen blir det kanskje luking her.
Sakte, men sikkert, kommer småplanter ut fra drivhuset og over i bed og krukker, men mer om det en annen gang. Ha en super uke så lenge.

16 kommentarer:

  1. Ingen tvil om at det er helsebringende å drive i hagen! Stressnivået går alltid ned når jeg graver i jorda i alle fall. Flott blomstring i hagen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig deilig. Tenkte på det da jeg var i drivhuset og pottet om nå i kveld, kjentes som jeg kunne stå der i timesvis. Men så måtte jeg jo inn etter hvert. :)

      Slett
  2. Det tror jeg også:) Det er både avslappende, samt at det gir trim i ulike variasjoner.
    En av naboene her er 87 år og pusler fortsatt rundt i hagen.
    Nydelige magnolia! Og vårkjærminne er en av hagens flotteste blå blomst.
    Ha en fin uke igjen:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en flott kombinasjon. Tror jeg kommer til å flytte vårkjærminnen over hele hagen.
      Ha en fortsatt fin uke :)

      Slett
  3. Hagearbreide er garantert veldig sunt! Mye frisk luft og mosjon er jo bare bra, og i tillegg de andre godene som følger med :)
    Nyt finværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare positive ting så lenge en ikke tar det for alvorlig. Litt kaldere her i dag, men fortsatt fint. :)

      Slett
  4. Ja, hage må være bra for helsen, for begge mine hageglade bestemødre ble over 90 år gamle :) Kos deg i sommerværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mormoren min stod med baken i været i et eller annet bed eller åkeren hele sommeren :)

      Slett
  5. Visst är det fint att ha en trädgård, som man kan njuta av, och alla trädgårds sysslor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Snakket akkurat med en betjent her om dagen som hadde måtte flytte tilbake til hus med hage etter å ha prøvd tilværelsen i leilighet en stund. :)

      Slett
  6. Ja, jeg er så enig!...Helse og lykke det er det vi også får av hage...så herlig vi har det nå...nyter virkelig disse dagene. Min Merrill er av blomstret nå. Nydelig dust lys...så godt å sitte slik og bare kjenne på at nå er vi der:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror min Merrill kommer til å holde noen dager til, det er ganske hvitt på bakken, men fortsatt en god del blomster igjen på treet. Og ja, ingen steder er det så enkelt å kjenne at en lever akkurat nå, selv om vi egentlig hele tiden har blikket rettet framover. :)

      Slett
  7. Helt enig!
    Det er noe helt spesielt med å kunne arbeide i hagen,men det er også viktig å ta seg tid til å nyte...slik som du under magnoliatreet,så herlig!

    Håper på flere flotte dager!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  8. Jeg la merke til det potteopphenget ditt (bilde 3). Akkurat noe sånt har jeg bruk for :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er veldig lenge siden jeg kjøpte potteopphenget, det kan ha vært på Åhlens eller kanskje Kid. Veldig praktisk siden det er fat under. :)

      Slett