torsdag 26. mai 2016

Rød om våren rød om høsten

Villvin sees vanligvis klatrende oppover murvegger, og er et vakkert syn. Jeg har ingen murvegger, men ville gjerne ha villvin allikevel. Den er en skikkelig stemningsskapende klatrer, og i hvert fall en av mine har røde blad både om våren og om høsten.


Nå på denne tiden spretter villvinens (parthenocissus) blad, og denne har røde blad om våren. Det er en quinq engelmannii.  

Villvin er herdig opp mot sone 5. Denne vokser på en levegg. Den er plantet på vestsiden, men vokser over mot øst og oppover sørveggen. 

Etter hvert som bladene blir eldre blir de mer nyanserte i fargen, og til slutt grønne.

Her sitter min eldste datter, Julia, under parasollen. På leveggen bak klatrer villvinen, og den strekker seg også mot husveggen. Dette bildet er fra juli i fjor.

Det er etter hvert blitt oktober og bladene begynner å bli gule. I krukken på krakken vokser en vanlig hvit lobelia, foran en fuksia og en lykkekløver.

I leveggen som består av en lav mur og et gammelt vindu får villvinen skikkelig feste med sugekoppene sine. Men den har nå vokst her i noen år og både mur og vindu står ennå. Det trengs imidlertid en omgang med saksen i løpet av sommeren for å få lys gjennom vinduene. 

Utover i oktober blir bladene rødere igjen.

Vanligvis pleier jeg å dra bort greiner som fester seg i huset, men i fjor lot jeg dem få være. Egentlig kunne jeg godt tenke meg at den fikk klatre på treveggen. Noen sier faktisk at klatreplanter beskytter veggen, også vegger av tre. Foreløpig har den ikke klart å presse seg inn i stuen, men hvem vet, det er ganske mye kraft i disse greinene. Noen som har erfaring med dette?
 
Dette er en annen, en vitacea, den vokser på gjerdet mot naboen. Det fine med villvin er at den tåler godt å bli klippet ned, så hvis gjerdet trenger maling kan vi klippe den helt ned mot basis og så vil den komme igjen. 
Vakker selv rett før den slipper bladene. I løpet av noen få timer kan den gå fra å se sånn ut, til å ikke ha et eneste blad igjen. Men foreløpig er det heldigvis vår og jeg kan nyte de nye skuddene.
For en deilig tid vi er inne i. Har lyst til å være i hagen hele tiden. Ha en fortsatt fin uke.

11 kommentarer:

  1. Jeg savner min villvin som vi måtte fjerne fordi den ødela garasjetaket. Den vokste innunder steinene og taket begynte å lekke.
    Nå har jeg ikke plass til en ny, dessverre. En vakker klatrer, og så koselige bilder du har av din! Koselig uteplass under parasollen.
    Ja, det er en fin tid vi er inne i:-)
    Fin uke til deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vil jeg i hvert fall ikke la den klatre så høyt, den er på vei. Blir nok til at jeg fjerner den fra husveggen også til høsten. :)

      Slett
  2. Villvin er vakkert! Fantastisk med villvin i leveggen på terrassen, som danner ett hyggelig rom under parasollen. Ha en fin dag i hagen!

    SvarSlett
  3. Villvin er jeg glad i også, en levende vegg med flotte farger og liv.
    Så flott din er og skaper ett så fint ute-rom.

    God helg, håper solen smiler til oss alle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåser mye hos oss, så vi er avhengig av hyggelige levegger. :)

      Slett
  4. Villvin er flott ! Men tror ikke jeg ville la den klatre på huset..
    Vi har en på en pergola, og stopper den når den nærmer seg husveggen.
    Ha en fin helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også stoppet den i husveggen i alle år, men så er det så fasinerende å se den klatre. Må nok bite i det sure eplet og begrense den igjen, men ikke før til høsten. :)

      Slett
  5. Jeg ville heller ikke latt den klatre på husveggen.
    Jeg husker hvordan en kaprifol smøg seg opp i bordkledningen, og kom ut ved taket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg som har en kaprifol, en gammel vivendel, på andre siden av huset. Best jeg følger med på den da. :)

      Slett
  6. Nydelig datter i nydelige omgivelser!

    SvarSlett