fredag 6. mai 2016

Takløk og steinbed

Jeg har egentlig ikke noe steinbed av betydning, men jeg har steinbedplanter mange steder der ingenting annet egner seg. Og også i krukker. I dag morges fikk jeg en skikkelig kink i skulderen og var ikke brukelig til noe annet enn små ting og små bevegelser, så da ble blant annet noen små takløkbarn satt i en ledig liten krukke.

Denne har stått ute hele vinteren i en bitteliten krukke, men like blid. Er litt usikker på om dette er en sempervivum tectorum, eller om det er sempervivum hybrid, eller om det er det samme, det kan være enten eller på bildene nedover. 

I noen krukker er det skikkelig trengsel.

Og da er det fint å kunne sette noen ut på steder der ingenting annet vil vokse.

Eller i en ny krukke av typen lav japansk kjøpt på loppis en eller annen gang.

Denne ser jo nesten ut som en kaktus. Har også stått ute i en liten krukke hele vinteren.

Denne vokser flere steder, veldig takknemmelig plante som jeg ikke finner navnet på.

Her vokser den i en steinmur, helt foran er enn annen type. Og bak skimtes den røde hagesildren.

Nærbilde.

Denne liker jeg veldig godt, men hva den heter vet jeg ikke.

Her er en jeg kjøpte på et planteloppemarked for noen år siden, hvis jeg husker riktig har den gule blomster. Har spredd seg en del, men her den står kan den spre seg så mye den vil.

Det som er viktig med steinbedplanter er å ta bort mesteparten av jorden når den plantes. Denne hagesildren (saxifraga peter pan) vil helst stå rett i grusen.

Tror dette må være en av de første steinbedplantene jeg kjøpte til hagen, så den har stått her i trappen i nærmere 20 år. 

Skyggesildren er en trofast sliter på den kalde nordsiden. Den får etter hvert lyserøde blomsterspir, og trives over alt, både i dyp og grunn jord.

Denne er jo litt søt, jeg liker så godt de grågrønne fargene.Sedum spathulifolium Cape Blanco. 10 cm (tror det må være blomstene)

Og så krypgunneraen (gunnera magellanica). Den blir 10 cm høy og vil ha sol til halvskygge. Fantastisk bunndekker, men jeg tror bare den er herdig til sone 2. Var litt redd den var gått ut i vinter siden vi hadde så mye langvarig barfrost, men den kommer. Gunnera finnes jo også kjempediger, så høy at en mann kan stå under.
Ja, det var litt om noen av småplantene som liker litt grus og grunt, synd jeg ikke har navnet på alle, men sånn er det, tror en har oversikt helt til informasjonen skal brukes. Kanskje noen kan supplere med navn. Ha en fortsatt fin helg.

20 kommentarer:

  1. Så fint det er med takløk og annet grønt i små potter. Det er jo en opplagt fordel at det kan stå ute hele året! En god påminnelse om å skaffe seg noe sånt. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns det er litt trivelig og utrolig at takløken ikke fryser i stykker når den har så mye væske i seg.

      Slett
  2. Så mange ulike du har, husker bare takløken. Men så er vel dette typen planter som det er lett å overså når naboen blomstrer. Jeg har prøvd flere steinbed og sedum i ferierhagen, men noen gnafsere forsyner seg, tipper det er rådyrene som spiser dem om vinteren. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Derfor de er så fine nå før alt det andre tar over. Synd med de rådyrene.

      Slett
  3. Flotte steinbedplanter/takløk! Jeg har mine også i "potter" siden jeg ikke har fått meg noe ordentlig steinbed, men sånn inn med husveggen i grus-plass har jeg. Det var en god ide!

    SvarSlett
    Svar
    1. Greit med noe som trives der andre planter ikke gjør det.

      Slett
  4. Hei! Steinbedplanter er både fine og utrolig lette å få til. Men det er ofte vanskelig å finne navnet på de. De fleste kommer fra naboer og slekt, og de vet som regel ikke hva de heter. Men nå vet jeg i allefall at jeg har skyggesildre :) PS Mannen min har kjøpt hageboken din til bursdagen min den 16.mai! Og, den stod øverst på ønskelisten min, og er en herlig hagebok. Skal nevne den i blogginnlegg til helgen! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror mange av steinbedplantene ikke er så godt merket fra hagesentrene heller. Så kjekt at du liker boken, har du åpnet presanger allerede!

      Slett
    2. Ja, jeg klarte da ikke å vente over en kan du forstå =D Mannen min var litt tidlig ute, for har var redd den var utsolgt :)

      Slett
  5. Herlige bilder, liker så godt disse små plantene. Søk på saxifraga så finner du sikkert den ene du spør om. Jeg har dekket en gammel brønn med steinplanter og de er til stor glede, særlig nærbilder av blomstrene, helt fantastiske. Minigunnera var helt ukjent, men ikke herdig her da misstenker jeg. Takk for flotte inspirerende bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut flott med en gammel brønn med steinbedplanter. :)

      Slett
  6. Flotte bilder. Den med de utstikkende bladene (og gule blomster), som du kjøpte på planteloppemarked, kalles nålesildre på norsk. Den er veldig villig. Jeg fant plutselig en liten plante som sannsynligvis har forvillet seg hit sammen med noe annet, og nå dekker den en stor tue. Jeg har heller ikke anlagt noe steinbed, men jeg har noen steinbedsplanter som burde fått bedre vilkår enn de har nå. Må fundere litt på hvor jeg skal plassere dem, for et par holder på å forsvinne helt under noen andre planter. Takk for tipset om å plante dem innimellom grus om steiner ellers i hagen og ha en riktig fin hageuke. Rita

    SvarSlett
    Svar
    1. Nålesildre, det må jeg notere. Takk skal du ha. Fin hageuke til deg og, nesten litt for varmt, for luking i hvert fall.

      Slett
  7. Veldig fint! Har også noen få steinbedsplanter i et lite steinbed, kjekke planter som krever lite. Planen er et nytt og større steinbed som ligger bedre til, for det gamle ligger under noen store trær og det er ikke helt optimalt nei..
    Håper varmen varer en stund nå, ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nydelig med litt varme. Kjekt med planer.

      Slett
  8. Nydelige planter! Vet du om man kan ha takløken inne om vinteren? Leser at den er H6 og jeg bor i H8.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri prøvd å ha takløk inne om vinteren, men det kan du jo godt prøve. Jeg har en mindre herdig sukkulent som ikke er så ulik takløk, men lysegrå i fargen, den har jeg inne i vinduskarmen om vinteren og ute hele sommeren.

      Slett
    2. Ja, tror jeg må prøve det - tviler på den liker vinteren her.

      Slett
    3. Du kan jo også prøve ute. Hvis du har mye snø som dekker kan det være at den klarer seg. Vi har ikke så mye snø her, og en sånn 10-12 minus uten snø klarer den i hvert fall, selv i en liten krukke.

      Slett