mandag 16. mai 2016

Fra pil med eføy til campanulaminner

Nok en flott dag i hagen. I dag har jeg fått satt ut det aller meste av frøsådde planter. Har ingenting å forberede til i morgen så da har det blitt hage hele dagen. Det er utrolig tørt ute så mye av tiden går med til vanning, vanning og vanning av alle små og noen store planter. Gjelder å huske på at alle små plantebarn som er satt ut får sine dråper.

Pilballen min stakk av i vinteren, men nå har jeg funnet den igjen og festet den til denne krukken med en avlegger av en eføy oppi. Eføyen er flettet inn i mellom pilnøstet, og ballen er for sikkerhets skyld festet til jorden med en streng.

Denne digre krukken hadde jeg tenkt å ha en fersken oppi, men har ikke funnet noe tre jeg vil ha, så inntil videre har jeg satt alle de frøsådde solsikkene her. De får lysegule ganske små blomster og blir omtrent meteren høye. Er fra bie elsker blomst utvalget. Bak i kurven står en kløver som skal kunne brukes i salaten, den får gule blomster. I den grå krukken står dillen som snart er klar til silden.

Denne pyramidelyngen (pieris sarabande) har jeg satt mellom lyngen og azaleaen på bildet under. Den blir bortimot 1 meter høy som voksen og er herdig til H3-4. Skal kanskje ha litt mer skygge enn det den får her, men får håpe det går bra. Den kommer til å få litt skygge fra blåbærene og sommerfuglbusken. 

Helt utrolig. I dag fikk azalea geisha purple omtrent disse knoppene mens jeg så på. Det var jo fint og varmt i solen, men i skyggen var det bare 10 grader.

Før vi flyttet til hjembyen min, Haugesund, bodde vi i mange år i Kirkeveien i Oslo. Da hadde jeg alltid denne typen campanula i balkongkassen. Denne heter Spring Bell og har ganske store blomster som må knipes. Det er jo bare koselig når en bare har en balkongkasse. 

Gratulerer med dagen!

5 kommentarer:

  1. Hei, så flott med campanula og norske flagg! Ha en fin 17.mai! Gratulerer med dagen Ingeborg :)

    SvarSlett
  2. Jeg har også flere pieris, og 'Sarabande' er antagelig den eldste (og mest herdige) av mine.
    Pieris klarer seg overraskende bra i hagen min, men fersken behøver jeg ikke tenke på engang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres bra ut at sarabande er herdig, veldig fine blader syns jeg. :)

      Slett
  3. Er det så tørt til deg allerede? Her har overgartneren vannet i natt igjen, men nå begynner det å tørke opp litt.
    Fersken blir nok for eksotisk til meg, men så spennende at du kan ha det i hagen din!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her har det vært tørt, men i går hadde vi regn hele dagen så nå trenger jeg ikke vanne mer. Har jo aldri prøvd fersken her, men syns det er rart at hagesentrene ikke tar inn skikkelig fersken her. Hadde vært gøy å prøve. :)

      Slett