søndag 22. mai 2016

bjørnerot en gammel hageplante

Det regner ute, men fra stuevinduet kan jeg se at bjørneroten nå virkelig er i gang. Eller karriplante, som den også kalles. Meum athamanticum. Jeg må ut og ta et bilde, det lukter vårregn og fyring med bjerkeved fra en av naboskorsteinene. Bjørnerot er en plante som ofte finnes i gamle hager. Det er også en gammel hage jeg har min fra. Den ble med inn i hagen her da vi flyttet. Nå bor den i urtebedet. Jeg har prøvd å flytte den, og den lar seg lett flytte, men det gikk ikke så lang tid før den kom igjen på sin opprinnelige plass. Så nå har jeg den to steder.

Bjørnerot får nydelige hvite blomsterskjermer og er herdig i mesteparten av landet. 

Den sprer seg ikke utenfor tuen, men er vanskelig å flytte når den først er etablert. Bildene med blomster er fra rundt midten av juni et tidligere år.

Disse to siste bildene er fra i dag. De tette dillaktige bladene lukter karri og er fine å bruke i all mat som en ellers ville ha brukt karri i. Vi bruker den ofte i rømme- eller yoghurtdressinger. Lurer på om det er en gjenglemt hvitløk fra i fjor som kommer opp i forgrunnen. 

Bladene er dekorative i seg selv og jeg bruker ofte både blad og blomster i buketten. For den som har kaniner er bjørnerot et must, kaniner elsker den. 
værmeldingen sier at regnet skal lette til kvelden, hvis det skjer blir det kanskje en tur ut i drivhuset for å rydde. Ha en fortsatt fin søndag.

10 kommentarer:

  1. Bjørnerot er veldig fin, jeg har hatt den selv i en annen hage. Det er nok hvitløkblader som vokser i forgrunnen, det vil du fort kjenne på hvitløkduften om du rører ved bladene. Den kan du bruke i maten på samme måte som gressløk. Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg putter alltid spirende hvitløk i jorden, men når alt annet vokser til glemmer jeg ofte at de er der, blir spennende å se hva som er under her. :)

      Slett
  2. Hei! Flott bladverk på den bjørneroten din! Og enda finere med blomster om ikke lenge :) Ja nå skal regnet gi seg, og det blir en flott hageuke - ses snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, super værmelding. Trenger det for jeg skal male litt på skyggesiden.

      Slett
  3. Bjørnerot har jeg også i hagen. Og fra mitt hjemsted i Gudbrandsdalen, er den vanlig på kirkegårder. Om det er lukten, eller at den er hardfør at den er plantet på graver, vet jeg ikke.
    Men vakker er den, og nydelig i buketter:)

    Her har det vært 19 pluss i dag, og litt regn nå i kveldingen. Men det meldes bra fremover.

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig å høre at den blir brukt på kirkegårder, det har jeg aldri sett her. :)

      Slett
  4. Så spennende at du skrev om denne nå, for jeg fikk en bit av en sånn plante i fjor. Jeg visste ikke at den blomstret, men da vet jeg det nå :)

    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kommer du til å ha mye glede av, super plante. :)

      Slett
  5. Tror vi har en bjørnerot i hagen, fikk den sist høst, spennende å se om den blomstrer i år:-)
    Nyt varmen som kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende. Husker ikke om min blomstret første året etter at jeg flyttet den. Ja, det er deilig vær om dagen. :)

      Slett