torsdag 2. juni 2016

Akeleie humlevennlig staude

For noen flotte stauder akeleiene er. Jeg liker så godt at disse humlevennlige blomstene slår seg ned der det passer dem best å være, både i sol og i  skygge. Selv i problembedet mitt, som både har det kaldt og skyggefullt i tillegg til en steinhard jord, velger de selv å være. Dessuten blir de ikke spist av sneglene. Akeleien (aquilegia) har mange farger og varianter, også dverger (som jeg har prøvd, men ikke fått til å trivess), er herdig til sone 8, så tror faktisk jeg skal prøve å så noen på hytta på fjellet også. Ikke alle akeleiene har åpnet blomstene sine så tidlig i juni, men allerede er det mange som er godt i gang.

Da vi overtok hagen for over tjue år siden var det noen rosa akeleier her.

I skogkanten på hytta til foreldrene mine vokser en helt blåsvart, veldig høy akeleie som jeg tok frø fra, så nå har jeg en god del blå akeleier også. 

For noen år siden fikk jeg et par potter med frøsådde hvite akeleier, de var ikke dverger, men vokste mer i tuer og ble ikke så høye som de andre jeg hadde. Vet ikke om denne er en krysning fra disse, for blomstene er annerledes, større. Men hvite er de i hvert fall og høye. 

Her er en blå igjen, med en litt bredere blomst enn den over. 

Liker spesielt godt disse, med nesten gjennomskinnelige blomster. Denne har svake sjatteringer i rosa, men jeg har også sett noen som har de samme sjatteringene i lyseblått.

Blomstene kikker jo nedover, og de er like fine sett ovenfra som når en ser opp i blomsten.

Humlene er veldig glade i akeleier og jobber iherdig i blomstene.

Det er supert med stauder som sår seg så villig uten at de blir en plage. Og hvis en ikke vil ha flere er det bare å klippe av de visne blomstene før de får frøet seg. Eller gi overskuddsplantene til et planteloppemarked i nærheten. Vi hadde vårt i Haugesund hagelag tidligere i uken og det var mange glade hagefolk som gikk hjem med fulle poser.
Så snart jeg får tid skal jeg ut i hagen og se på alle små og store mirakler som har skjedd de siste dagene. Ha en fin hageuke.

19 kommentarer:

  1. Akeleiene er veldig store og fine i år, jeg har aldri sett de så høye og kraftige her før, og nå begynner de så smått og blomstre.Jeg har blå, rosa og hvite, som frøsår seg selv. Og det må de gjerne, for de er så fine :) Ha en fin hageuke du også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og så mange også! Ha en flott dag i finværet. :)

      Slett
  2. Aklejan tillhör mina favoriter. Har de senaste åren skaffat flera Barlow, både vita svarta och Nora som är rödvit. Alla lika fina. Din vita med rosa inslag, är mycket vacker.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet jo ikke hva noen av mine heter, men har sådd en i år som jeg er spent på. :)

      Slett
  3. Nydelige akeleier! Ja, det er en enkel og flott blomst, og finnes i så mange farger. Veldig fin den i rosa/hvitt!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er egentlig for det enkle, det er det som skaper min hage. :)

      Slett
  4. Ja, det er deilig at de overtar etter tulipanene. Flott bilde med humle i farta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt sant, har aldri tenkt på det på den måten. :)

      Slett
  5. Lekre akeleier :-) Jeg har også fått øynene opp for akeleier, det finnes jo så utrolig mange flotte eksemplarer enn de blå vanlige som sprer seg vilt her borte.
    Akeleiefavoritten for øyeblikket er Black Barlow.
    Ja, du må prøve akeleie på hytta, skal se det går helt fint :-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommer nye akeleier hver dag her, mange flotte overraskelser. :)

      Slett
  6. Flotte bilder av de nydelige akeleiene. Herlige humlebilder. Humler er så søte. :) Har dessverre ikke kjøpt boka di enda, men skal si i fra når jeg har gjort det. Gleder meg til å se i den. Takk for koselige kommentarer! Ha en fortsatt god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du vil kjøpe boken, håper den faller i smak. :)

      Slett
  7. Så vakkert du skriver om de nydelige Akeleiene. Ikke vanskelig å forstå at du er glad i dem. Jeg er også helt henført i dem og det blir stadig flere hos meg. De får spre seg akkurat som de vil.
    Sneglene er dessverre glad i mine, men sålangt i år har de fått stå i fred. Nyt små og store mirakler i hagen din.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Så dumt at sneglene har funnet ut at de liker akeleier hos deg, her er det ikke noe problem selv om det kanskje kan være at en og annen finner veien i tungt regnvær.

      Slett
  8. Jeg må visst se å skaffe meg akeleier. Sukk!

    SvarSlett
  9. Nydelige akeleier, ja det er bra de blomstrer så tidlig på forsommeren.

    SvarSlett