søndag 20. august 2017

Himmelsblomma strålende blå

Den stråler mot meg når jeg kommer ut på terrassen, Himmelsblomma, ja, blå som himmelen en deilig sommerdag. De oransje og gule tagetesene gjør at den stråler enda mer.

Himmelsblomma (commelina tuberosa) Sleeping Beauty.

I år har himmelsblommaen hatt en blomstring som har overgått alle tidligere år jeg har hatt denne skinnende blå blomsten. Det litt rare er at i løpet av dagen så lukker blomstene seg, når virker helt vilkårlig, kanskje er det derfor den har fått navnet sitt. Det er enkelt å ta frø av denne planten og de spirer lett, i løpet av sesongen danner de knoller som kan overvintres på somme måte som georginer. 

Jeg har min himmelsblomma i en krukke på terrassen, og jeg syns den passer veldig godt sammen med disse oransje tagetesene. Tagetes er utsatt for snegler og trives best i krukke, hvordan det er med himmelsblomma er jeg ikke sikker på, men jeg syns de passer best i krukke. 

Ganske flott tagetesen også, men de må passes på ellers kommer sneglene, også opp i krukkene.
Ha en flott søndag.

15 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Vilken härlig färg på himmelsblomman, den lyser, som en klarblå himmel. Passande namn.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  2. Flott farge på den! Det er ikke så mange blomster som har akkurat en sånn nydelig farge, og navnet passer godt.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Hei Ingeborg

    Alletiders med noget blåt nu; når jeg kigger ud er der slet ingen blå blomster på denne årstid.
    Kontrastfarverne er der nok af:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er rart med det at blomsterfargene følger høstfargene :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg. En nydelig farge. Snakk om himmelblå. God søndag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle ønske himmelen hadde hatt den fargen oftere i sommer :)

      Slett
  5. Der har himmelen kommet ned i bedet ditt ser jeg. Den er så yndig. Hadde den for en del år siden, men ble knapt med overvintringsplass hos meg. Stilig sammen med oransje. Frisk kombo!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med den overvintringen, det blir litt ekstra jobb, men foreløpig så tar jeg den :)

      Slett
  6. Tror ikke jeg har sett himmelsblomma før. Så vakker den er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Verdt å prøve om en har mulighet for overvintring :)

      Slett
  7. Det är något visst med blåa blommor...himmelsblå är ju bara det ett vackert ord :)
    Kram från Titti

    SvarSlett
  8. Nydelig himmelsblomma. Ja, den står flott til tagetesen.

    SvarSlett