fredag 7. april 2017

To vårblomstrende busker

I dag lukter det salt hav her, det er deilig, men litt regn. Marsfiolen som jeg plantet sent i fjor høst har begynt å blomstre, håper den liker seg der. Nå fant jeg det norske navnet på en liten busk som også blomstrer nå, Japankirsebær. Og den blomstrende ripsen er i gang.

Japankirsebær (prunus incisa kojou-no-mai. Plantet i 2013, men har nok en stund igjen til at den når forventet høyde på rundt 2 meter. Herdig til sone 4. Her står den midt i nordavinden, men får vel stort sett sol, den liker seg solrikt. Noen steder står det at den blomstrer i mars/april, andre steder (dvs på den andre lappen som fulgte planten) står det april/mai, og det stemmer vel bedre i og med at den nettopp har begynt å blomstre. 

Denne blomstrende ripsen (ribes) heter koia og skal bare kunne dyrkes til sone 3, men det skal finnes sorter som er herdig til sone 5. Den står også værhardt til her, og et år døde den helt ned, men kom igjen fra roten. Så selv om det er en av de buskene i hagen som ble plantet aller først så er den ikke så stor. 

Her sees begge buskene. Japankirsebærbusken til venstre, i det helt nye bedet som er laget rundt den, og som etter hvert skal få en matte av vårkjærminne, og den blomstrende ripsen, eller blodrips som den også kalles, til høyre. I midten står en søylebarlind som ble plantet i fjor høst. 

Marsfiolen (viola odorata) som dukket opp i grevens tid for å kunne fortjene navnet sitt, men kanskje er den litt sen fordi den bare har stått her i noen måneder. Håper den vil trives her. Den ble plantet sent sist høst og har også fått et litt vindhardt og kaldt sted å vokse på. 
I dag blir det ikke noe tid til hagen, men håper at det skal bli opphold og litt hagevær i morgen sånn at jeg kan få de siste frøene i jorden, og kanskje "prikle" klokkeranken også, for den har vokst godt. Ha en fin helg.

24 kommentarer:

  1. Flotte busker! Her er det så mye som har dødd i vinter av roser og stauder. Blir helt oppgitt.
    Misunner deg ditt klima :)
    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at det går ting med om vinteren, men når det gjelder klima tar dere oss nok snart igjen. :)

      Slett
  2. Hei. Det japanske kirsebærtreet tror jeg er det samme som jeg har oppstrammet. Er nydelig på denne tiden. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Det er tidlig blomstring hos dere. Kirsebærtreet her blomstrer i mai sånn omtrent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet ikke om dette er spesielt tidlig i forhold til sort, men det er veldig å ha noe som blomstrer tidlig. :)

      Slett
  4. Da vi flyttet inn her for femten år siden hadde vi to flotte store blodrips, men etter noen år døde den ene, og nå har nesten hele den andre også dødd. Dette er flotte busker, så jeg må nok skaffe meg en ny, for blodripsblomstringen i april vil jeg ikke unnvære! Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøv å klipp ned den du har, kanskje den kommer fra roten sånn som min. :)

      Slett
  5. Deilig med blomstrende busker. Marsfiolen, ja, den lever ikke helt opp til sitt rykte her til lands. Søt er den, og her hopper den heller ut i singelen enn å blomstre i bedet jeg ga den. God påske og helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje den liker å ha det litt steinete, jeg får legge litt grus rundt den. takk for tipset. :)

      Slett
    2. Helt sikker på at den liker grus ... for i grushagen min kommer den opp overalt og jeg kan love deg at den gror der ingenting annet gror ..

      Slett
    3. Det høres jo helt flott ut for meg, har noen sånne grusete partier der jeg gjerne skulle hatt noe :)

      Slett
  6. Kjekt med blomstrende busker i hagen som blomstrer tidlig. Blomstrende Rips er nydelig busk når den blomstrer.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blomstrende rips gir meg barndomsminner, vi pleide å dra til en forlatt hage og plukke kvister, som luktet kattepiss når de ble tatt inn, men fine er de :)

      Slett
  7. Så nydelig Prunus i blomst. Jeg kjøpte noen kvister av den til fastelavn, og den hadde rosa blomster. Jeg har satt den i jord, selv om jeg ikke har stor tro på at den vil slå rot. Men det er vel verdt ett forsøk:) God palmehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, verdt et forsøk, kanskje er du heldig. :)

      Slett
  8. Her blir det meste inspisering og planlegging i hagen, i påvente av bedre vær, for vi er veldig klare for å starte våronnen for alvor :-)) Fin påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper været blir så fint at du får vært litt i hagen :)

      Slett
  9. Tenk, blomstrende busker allerede!
    Ønsker deg litt mindre fuktig vær :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, ja, vi trenger litt opphold inn i mellom vi vestlendinger og. :)

      Slett
  10. Koselig med blomstrende busker og marsfiol. I dag begynte jeg å vaske drivhuset, og ble nesten ferdig. En god følelse. Frøene jeg fikk av deg spirte veldig raskt. :)
    Ønsker deg en god påske! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, ja det spirer her hos meg også, selv det jeg har sådd ute. Deilig å få vasket drivhuset. :)

      Slett
  11. Det ser så fint ut, blomstrende busker er noen jeg måtte innse at jeg ikke har plass til. Så fint nå om våren når man er så syk etter litt grønske og blomst. Håper du får nyte riktig av hage i påske :)

    SvarSlett