mandag 3. april 2017

Kjellerplanter og vår

Ja, i går fikk alle plantene komme opp fra kjelleren, fuksia, pelargonia og noen flere har tilbragt vinteren der nede. I går fikk de endelig se lyset og litt frisering ble det også. For en fantastisk søndag det var, men bare 8 grader da jeg sjekket en gang ut på ettermiddagen, så vi var nok ikke varmest i landet.

Noen av fuksiaene har fått små blader nede i mørket, eller som denne, en liten knopp. 

Denne pelargoniaen kom også opp med en blomst. Jeg mistenker at den ikke egentlig er hvit, kanskje egentlig mørk rosa. 

Her står de og venter på å bli frisert. Bakerst i terrakottakrukken står afrikas blå lilje, den har allerede vært ut og inn noen dager. Pelargoniaene får komme inn i stuen igjen og være der i hvert fall ut april. 

Friserte fuksia. Nå i starten får de være ute i skyggen om dagen og inne om natten, men allerede om noen dager må de flytte ut i utestuen, tar for mye plass å ha alt i stuen. Vanligvis setter jeg fuksiaene direkte ut i drivhuset (med et laken over de første dagene. 

Denne krokusen, som jeg plantet sent i fjor høst, og som jeg har skrevet om før (tricolor) blir ikke så veldig stor, men søt er den. I bakgrunnen alle de små pottepåskeliljene som blir plantet ut etter at de hver vår har gjort jobben sin i krukker eller ute. 

Et nærbilde av krokusen.

Hald har begynt på jobben det er å få ut alle utemøblene, så sene har vi aldri vært med å finne dem fram. I forgrunnen lyng. 

Primulaene begynner også å vokse seg til, inkludert kuletujaen som står rett ved siden av, men som ikke fikk være med på bildet. 

Jeg skrev jo om vårkjærminne sist, de bildene fra fra tidligere år, men dette er fra i går. De høye blå er scilla. 

En scilla som har slått seg ned i trappen. 

Og så måtte jeg tilbake til jobben med å få resten opp av kjelleren og beskjæring. Noen stiklinger ble det også. Vanligvis potter jeg om annet hvert år, men i år tror jeg ikke jeg gidder, litt ekstra kukompost skal de få, men det blir ikke før over påske. Ha en flott våruke i hagen.  

18 kommentarer:

  1. Ja, nå er det mye fint som skal opp og fram i lyset! Deilig i går , ja :) Så i speilet at jeg hadde fått farge i fjeset....

    SvarSlett
  2. Nydelig krokus! Det kommer til å bli mange flotte potter med blomster. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blomster i krukker må til, og så er det så kjekt med fuksiaen som trives i skygge.:)

      Slett
  3. Hei. Krokusen er nydelig. Den gjør mye av seg til å være liten av vekst. Det er mye som skal fram i lyset ja. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en glemmer at det er så mye, både når de skal ut og inn. Merket at jeg må bytte noen til krukker av lettere materiale. :)

      Slett
  4. Ja, nå er våren her, og det er mye som har kommet frem i lyset de siste dagene. Håper April blir fin, og at vi får mange flotte hagedager. Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Syns vi fortjener en fin vår nå, like fin som høsten var. :)

      Slett
  5. Hei!

    Så heldig dine kjellerplanter er. Her må de nok holde ut i hvert fall en måned til. Ser agapanthusen har fått blekgule blad.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har allerede drøyet det en måned i forhold til hva jeg pleier, men det er fortsatt altfor tidlig å sette dem ut her også så nå er stuen helt overfylt. :)

      Slett
  6. Så mye flott og spennende du hadde i kjelleren!
    Får håpe de ikke får sviskader i lyset.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har jeg brent meg på mange ganger før, å være for utålmodig, spesielt når det gjelder pelargonia. De må stå inne minst en måned til, og så må de lirkes forsiktig ut. :)

      Slett
  7. Herlig når man kan begynne å ta opp planter for nytt uteliv. Fine vårbilder! Ha en fin uke!

    SvarSlett
  8. Sikkert godt å komme frem i lyset. :) Koselige bilder. Tuusen takk for frøene og koselig brev! :) Åååå .. sa jeg, og smilte fra øre til øre, da jeg så brevet. Det blir spennende. Har ønsket meg frø fra de plantene. :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  9. Nydelig innlegg fra vårhagen din!
    Når du snakker om kjeller...kommer jeg på at i gaasjen står det oxalis som bør få komme frem i lyset :)
    Kos deg i vårlyset:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, det er ikke alltid lett å huske på alt som står rundt om. :)

      Slett