mandag 17. april 2017

Det beste med påskeferien

er å komme tilbake fra fjellferie med snø og kulde til en hage badet i sol. Riktignok ikke kjempevarmt, men varmt nok til en kopp kaffe i solveggen og en runde rundt i hagen for å se hva som har skjedd mens jeg har vært borte, og det var faktisk litt.

Denne søtingen plantet jeg i fjor, og selv om den har stått i knopp en stund har den begynt å blomstre mens jeg var borte. Kubjelle (pulsatilla vulgaris) herdig til H7. 

Og plutselig fant jeg ruteliljen som jeg ikke husket hvor jeg hadde satt. 

Jeg har ikke plenen full av scilla, sånn som svigermor, men det kan være en målsetting. Foreløpig er det noen tuer her og der, og selv om de har blomstret en stund begynner de for alvor å vise igjen nå. 

Denne rododendronen er veldig trofast, og den vokser seg synlig større år for år. Den heter Wendy og skal bli omtrent meteren høy og bred. 

Sist november plantet jeg hvit og blå snøstjerne, skal blomstre i april og mai, og hvis jeg tolker etiketten riktig blir de ikke spist av hjortedyr. 

Det viser kanskje ikke på bildet, men jeg syns den hvite er litt større i blomsten enn den blå. Chiondodoxa lucilliae alba, og den blå heter blue.

Ha en fin ny uke, håper morgendagen blir like fin sånn at jeg får studert hvor langt alt er kommet i hagen enda litt bedre. 

28 kommentarer:

  1. Det er alltid deilig å komme hjem til haven! Så søte dine Pulsatilla er! Veldig fine i hvitt. Mine har bare små bladskudd. Håper du får mye sol fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Har noen kubjeller som fortsatt er små her også. :)

      Slett
  2. Søte pulsatilla! De hvite er veldig fine.
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er første gang jeg har dem, spennende plante. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Ja den hvide Chiondodoxa er en storblomstret udvalgt variant - den er superflot!
    Du er helt med nu - ruteliljen som vi kalder vibeæg er udviklet som dem der står koldt hernede:)

    Ha en dejlig ny uge du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg hadde jo glemt at jeg hadde plantet den, og den var det første jeg så da jeg åpnet bildøren etter påskeferien. Veldig fornøyd. Vibeæg er også et flott navn på ruteliljen syns jeg. :)

      Slett
  4. Hei. Fine bilder. Det er alltid godt å komme hjem etter å ha vært borte litt. Heldige du som kan ta en kaffekopp ute. Her er det iskaldt, og det snør. Fortsatt fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenkte på deg da vi kjørte i snøvær gjennom Telemark i går, og jeg hørte at det var snøkaos på Sørlandet. Håper alt er smeltet nå :)

      Slett
  5. Hei!
    Fint hos deg nå. Jeg er så glad for at vi har kubjeller. De er nydelige.
    Det er alltid veldig spennende å komme tilbake til hagen etter noen dager.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag blir det en ny tur rundt i hagen i lunsjen, godt å jobbe hjemme på sånne dager. :)

      Slett
  6. Så fin vårblomstring.Det er alltid kjekt å komme hjem til Haugalandet etter vinter og påskeferie.Vi har hatt etpar flotte dager nå mot slutten av påskeferien, og skal visst vare etpar dager til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var litt misunnelig da jeg satt oppe i snøføyka og så at det var så fint vær hjemme :)

      Slett
  7. Så søte Kubjeller som blomstrer hos deg nå sammen med mange vakre vårløker.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fantastisk å mye vårløk. Og alle de blå teppene med scilla i Oslo i går var helt fantastisk. :)

      Slett
  8. Hej Ingeborg!
    Vilken fantastisk vårblomning du kom hem till. Pulsatilla är helt fantastisk, men mina syns inte till ännu, däremot har den vita Morgonstjärnan börjat blomma så smått. Den är jag mycket förtjust i.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å glede deg til framover. Er morgonstjärna det samme som fuglestjerne mon tro? det er en god stund til den begynner å blomstre her. Eller kaller dere snøstjerne for morgonstjerne? :)

      Slett
    2. Hej!
      Ja det är samma som fuglestjerne, trodde det var den som du hade på bild, men ser att det är en annan.
      Ha det gott /Marika

      Slett
    3. Fuglestjerne, eller morgonstjärne hos deg da, er veldig flott når den blomstrer, selv om jeg blir litt irritert på alle bladene. Jeg har mange som av forskjellige grunner har havnet i plenen, og her blomstrer de ikke før den må klippes.

      Slett
  9. Deilig å komme hjem til slik blomstring. Det skjer mye på noen dager :-)
    Vi hadde rød, blå og hvit kubjelle for noen år siden, nå er alle blå,eller svakt rødblå. Tror vi må prøve en hvit igjen :-)
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er deilig med vår, men det er ikke så veldig varmt her ennå, var litt usikker på om det var for kaldt å ta ut fuksiaene i dag morges, men de ble satt ut under tvil, med litt beskyttelse for sønnavinden. :)

      Slett
  10. Alltid fint å komme fra snø til vårhage igjen:)
    Det ble ikke det på oss denne påska, men vi hadde det fint her ved fjorden likevel.
    Moro å finne blomstrende planter når en kommer fra vinter. Plutselig så går alt i rakettempo.
    De hvite var veldig fine. Mine ruteliljer begynner også å komme nå.

    Ha en fin vårdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå går det kjapt. Fikk begynt på vårklippen i går, blir deilig med ryddige bed. :)

      Slett
  11. Må være gøy å komme hjem til så mye fin blomstring i hagen, Morsomt å se igjen Pulsatilla, det hadde vi i hagen her da jeg vokste opp. Den var blålilla og jeg hadde helt glemt den. Fikk lyst til å skaffe den iogjen

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig søte kubjellene, var egentlig ikke klar over at de var så fine da jeg "rasket med meg" et par fra salget sist høst. :)

      Slett
    2. Var innom Hageland i dag og der sto de gitt - både hvit og blålilla. En av hver ble med meg hjem. Jippi! Takk for at du la ut bilde av denne.

      Slett
    3. Jeg fikk også lyst på flere når jeg så hvor fine de var :)

      Slett
  12. Å, nydelige vårblomster i hagen din :-) Var nok litt av en overgang fra fjellet ja, selv om det ikke er voldsomt med snø der heller nå. Men surt og kaldt har det vært så nå håper vi på vår og varme så vi får begynt i hagen, begynner å bli litt utålmodig nå...
    Ha en fin ny uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var ikke akkurat så godt skiføre, og ja, nå vil vi ha varmt vær! Her blåser det kaldt i dag.

      Slett