tirsdag 2. januar 2018

Te og blåbærlyng

Har aldri tenkt over at jeg kan lage te av rosene, men i høst fikk jeg en pose te kjøpt på Baroniet i Rosendal, rosete. En blanding av svart te og roser. Rosene var nok ikke fra baroniet, og hvor mye smak de gir til teen vet jeg ikke, men et søtt konsept er det og en kopp te er alltid hyggelig i mørke vinterkvelder. I år skal jeg bli flinkere til å bruke planter fra hagen her. Sitronmelissen er for eksempel nydelig til te, men best som fersk syns jeg. Innimellom lager jeg salviete, og senest nå i julen ble fersk timian høstet inn til te.

Blåbærte går vel også an, men det har jeg ikke prøvd å lage selv. I går fikk jeg plukket en bukett blåbærlyng. Når den kommer inn i vasen begynner den å sprette og noen gang blir det også bær, i hvert fall kart. Blåbærlyng er i grunnen hyggelig både til jul og som et vårtegn. 

Roseteen er jo fin å se på, så den fikk komme i en gjennomsiktig glassbeholder. Vet ikke helt hvordan det er i forhold til tekvaliteten, men pytt. 

Det blir en kopp te nesten hver morgen på kontoret. 

For det meste går det i posete, men noen ganger blir det gjort skikkelig. 

I tenårene drakk jeg mye nypete, men har aldri laget. Derimot husker jeg at vi som barn hadde faste steder der vi hentet nyper som vi renset og spiste der og da. Den lille nyperosebusken min er nok for liten til at det ville bli noen stor teproduksjon.

Det er fortsatt litt jul i huset her, men våren er jo rett rundt hjørnet. Håper vi får et fint nytt hageår. 

20 kommentarer:

  1. Jeg drikker også mye te, men jeg drikker bare svart te. Kjøper en Earl Grey fra England og en sitronte fra en butikk i Trondheim. Jeg blander de og synes det er veldig godt. Nypete drakk jeg også mye av for lenge siden. Det er også veldig godt ja. Kanskje jeg også skal ta vare på nypene :)
    Vi får håpe på et godt hageår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg begynte å drikke Earl Grey, vanlig lysegul, som en start på arbeidsdagen i en av mine første jobber, og siden har det vært noe spesielt med den, egentlig duften mer enn smaken, selv om tesorten nå kan variere. :)

      Slett
  2. Jeg har vært tedrikker siden jeg var barn. Nå drikker jeg minst en kopp nypete om dagen, det har jeg gjort i mange år. I tillegg drikker jeg diverse andre teer. Jeg er ikke så glad i rosete, liker de med litt kryddersmak bedre. Nå har jeg drukket en nydelig julete i en måneds tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fant akkurat en julete fra i fjor i skapet, tenkte den var for gammel, men den smakte helt ok. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Morsomt at prøve nye teer, jeg drikker i øjeblikket en grøn te med lakrids og ingefær i:)
    Blåbær te lyder godt, og blåbærriset er jo let at få fat på!

    Ha en dejlig ny kort uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Aldri smakt lakris i te, men ingefærte liker jeg godt, som kald te også. :)

      Slett
  4. Jeg lager hvert år te av planten geitrams som vokser villig i vår natur. Først fermenterer jeg den etter på tørker. Den inneholder masse næring og skaper ro om kvelden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg tenkt på også, har hørt at det skal være godt, kanskje jeg skal prøve til sommeren, vokser mye geitrams på hytta. :)

      Slett
    2. Hei "anonym"
      Kunne du delt fremgangsmåte for fermentering og tørking av geitrams til te?
      Send meg gjerne mail på:
      m_bleken@hotmail.com

      Slett
    3. Ja, det hadde vært gøy å høre. Jeg kommer sikkert bare til å lufttørke. I Norsk Hagetidend nr 2/2017 stod det en artikkel om fermentering steg for steg, kan jo også være at artikkelen ligger ute på fb eller bloggen deres. :)

      Slett
  5. Hei og godt nyttår!
    Så lurt å prøve rosete!
    Det høres helt surraliastisk at våren skulle være rett rundt hjørnet. I wish! :)
    Ha ei fin uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel ikke helt vår ennå hos dere, er jo egentlig ikke det her heller, blir nok flere perioder med kaldt. Men bortsett fra at det er mye julelys rundt om så kunne det sett ut som våren innenfra i hvert fall. :)

      Slett
  6. Spennende med alt man kan lage te av. Takk for påminnelsen, har laget av en del urter - ferske, men skal prøve å tørke litt. Sitronmelisse har jeg ikke prøvd. Skal prøve, har en sitron-timian også som jeg skal prøve til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må prøve å bli litt flinkere til å høste urter både til te og mat, av og til er det veldig langt å gå ut i hagen og hente. :)

      Slett
  7. Alltid spennende å finne ting til kjøkkenet, både i hagen og ute i naturen :-)) Jeg ønsker jeg var litt flinkere selv, men det kan jeg jo alltids rette på :-)) Godt nytt år!

    SvarSlett
  8. Te er godt. Fra hagen har jeg forsøkt å bruke blader fra solbær. Det var vellykka.
    Ønsker deg et riktig godt år! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg hørt om, men aldri prøvd og nå er solbærbusken min historie. Har lyst på ny, men plutselig ble plassen opptatt. :)

      Slett
  9. Koselig å pynte med blåbærlyng. Høres jo litt spennende ut med rosete da. :)

    SvarSlett