mandag 15. januar 2018

Rom i hagen skyggerommet

Skyggerommet hadde mer skygge før, men navnet sitter, i hvert fall hos meg. Jeg tenker at det er skygge her, det er her jeg setter krukker når jeg drar på ferie, oppbevarer stiklinger, og sitter når det er skikkelig varmt (uten at jeg kan huske når sist det var). Rommet er i det sørvestre hjørnet av hagen, og mot sør og øst står to store plommetrær, i hjørnet en rogn som jeg har alet opp fra en spire i grusen, og så naboens hyll. Bildene er tatt gjennom flere år.

Kjempekonvallen som jeg har fått hos mamma trives godt her i skyggen.

Et bilde som er tatt litt tidligere på året. Her er kjempekonvallen kommet en halvmeter, bregnene er så vidt oppe. Til høyre en bambus som er litt brun etter vinteren. Trestammen foran er bare "til pynt". Når sommeren kommer blir dette et villnis av planter, det går ikke an å se verken gjerde eller bakken. 

Bregnene har jeg hentet i skogen rett nedenfor her. Det er så koselig å se dem komme opp om våren, dette bildet er fra slutten av april. De sprer seg en del, men jeg liker dem. Blir det for mye kutter jeg dem ned på høsten. 

Inntil stammen på det største plommetreet vokser stinkjulerosen. Den har allerede gode knopper, og har hatt det lenge, men det tar nok litt tid før blomstene åpner seg. Dette bildet er fra mars om jeg ikke husker feil. Jeg har aldri lagt merke til at stinkjulerosen stinker, men den blir mye høyere enn andre juleroser og den frøsår seg også mer. 

Dette bildet er helt tilbake fra 2009, da plommetrærne ennå var små. Se eføyhekken i bakgrunnen, den måtte ned da vi måtte skifte gjerde, men kommer nok opp igjen. Denne eføyhekken var en av grunnene til at vi falt for eiendommen i sin tid Om et par uker er det 23 år siden vi så hus og hage første gang. Lupinene i bakgrunnen er også historie, det er forresten russelupiner, så de er fortsatt tillatt. 

Det nye gjerdet. Her vokser blant annet en Azalea Feuerwork.

Foran azaleaen vokser en liten rododendron, Wendy, den skal bli sånn omtrent 1 meter høy og er på god vei. 

Flinkbronsebladplantet blomstret for første gang i 2017, og den blomstret med denne blomsterstilken lenge. Bak bambusen og helt bakerst plommetreet, som sist sommer hadde ti plommer som falt ned før jeg fikk fanget dem. 
Ved gjerdet vokser også skjoldsildren med sine vakre blomster om våren og flotte, digre blader gjennom sommeren. 

Rommet blir adskilt fra Tasseplassen, der jeg står og tar bilde, og som jeg har skrevet om før, av en flaggstang med et rundt bed rundt, og en pergola. Til venstre skimtes den hvite benken i hagerommet jeg skrev om i forrige uke (og der av en eller annen grunn bildet av den hvite benken ble glemt).

Favoritttiden er kanskje når den enorme prestegårdsrosen blomstrer. Her vokser også en stor vivendel. I nabogrensen vokser kjempetuja, og svarthyllen med hvite blomster er naboens. Flaggstangen er rett utenfor bildekanten til høyre.

Her er det mye vind i dag, og vekslende nedbør med snø og regn. Ikke noe hagevær, kanskje jeg skal bestille litt frø for å få opp stemningen. Ha en fin ny uke.  

14 kommentarer:

  1. Masse vind hos oss også, syns østlendingen ;-), men kan nok ikke måle seg med vestlandvær. Har også bregner fra skauen i et skyggefullt bed, som sprer seg godt, men de er lette å røske opp. De er veldig pene når de ruller seg opp om våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Endelig litt vindstille utenfor vinduet her, håper det varer :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg.
    Masse vind her også og ufyselig vær ute. Fint med rom i hagen. Liker også å dele hagen inn i rom. Flott med bregner. De er jo så dekorative. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle jo ønske jeg hadde et sånn bassengrom som du har da :):)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Nej Helleborus foetidus "stinkende julerose" er ikke ildelugtende normalt, det er vist kun når man knuser løvet at stanken skulle komme;)

    Det er et rigtig hyggeligt afsnit af haven du viser - med spændende planter!

    Her kommer den samme front ind netop nu. Vi er blevet lovet sne der overgår i regn...

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at fine planter får litt negative navn, skjønner jo at folk blir litt skremt. Min dukket bare opp i hagen her, det var veldig spennende :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg!
    Det er morsomt å se bilder fra ulike tider. De er fint å ha ulike rom i hagen.
    Det snør og snør, men det blåser lite akkurat nå.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Vinden har stilnet her også, litt vårlig ute i dag, men det er nok bare et synsbedrag gjennom vinduet :)

      Slett
  5. Så spennende rom du har i hagen! Jeg burde hatt et skyggebed, men den lille hagen min er stort sett i full sol (når den er fremme da).
    Skulle ønske jeg hadde større hage, for den bør nok være av en viss størrelse for å lage rom! Men jeg kan ha to :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke så kjempestor hage, så hagerommene mine er små. Flere er definert av at huset står midt på tomten, og naturlige avgrensninger i og med at tomten noen steder er ganske bratt. Syns jeg har altfor mye skygge, men sånn er det. :)

      Slett
  6. Morro å være med på hagerunde.
    Stinkjulerose har jeg ikke hørt om før. Nå skal det googles :)

    SvarSlett
  7. Fine bilder. De får meg til å glede meg til sommeren. :) Var det lime prydtobakk og mauretansk kattost du ønsket frø av? Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. oh, nå husker jeg ikke helt, men ja, husker jeg syns den høye lime prydtobakken var veldig fin. Kattosten var uansett også fin. :)

      Slett